Gå till innehåll
söndag 26 januari 2025
cquencer

Tips inför sjösättning

Rekommendera Poster

Hej,

Har lite frågor om min första sjösättning av vår båt som vi köpte i vintras. Motorbåt, 26 fot och 2,8 ton.

Sjösättning bör ske denna helg då det passar för säljaren att komma förbi för slutbesiktningen i vattnet. Jag kan dock inte hitta någon som hjälper mig med sjösättningen på helgen. Blir det inte denna helgen så drar det ut flera veckor innan vi kan göra nästa försök. Det har varit lite strul med det mekaniska tidigare så därför har vi missat tidigare sjösättningsförsök.

Säljaren säger att vi kan fixa det själva genom att backa in hans trailer när båten står på Sigge-bockarna och få av den med hjälp av vinsch och hydraltilt som han har på trailern. Låter riskabelt tycker jag men det kanske är så man gör? Är det någon som har erfarenhet av det?

OM vi väl får den på trailern så gäller det ju att hitta en ramp som är tillräckligt djup för min båt. Båten ligger nu på Saltarö och den närmsta rampen där sägs vara för grund. Det finns en djupare ramp vid ångbåtsbryggan där men den verkar man behöva traktor till för att den är brant och är belagd med djup sand. Finns det någon annan bra ramp på Värmdölandet som kan passa för sjösättning med personbil?

Så frågorna:

1. Kan man säkert få av en båt från bockar till trailer mha vinsch och hydraltilt eller är det för risky?

2. Finns det någon bra ramp på Värmdölandet för sjösättning med personbil? Bullandö kanske?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vilken personbil skulle klara att sjösätta en båt på 2.8 ton?

Dessutom lär ju en vagn till en sådan båt väga en del så de 2.8 blir nog säkert 3.5 ton.

Jag hade då inte chansat.

Fast iof...  är det säljarens bil så. Båten lär ju åka i vattnet och det är ju det den ska cool

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Låter utan tvekan som om det är dags att beställa en båttransport av någon som har avsedd bil med lyftkran....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad är det för båt 26 fot och 2,8 ton låter mycket.

Kalle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Gör upp om vem som äger båten när ni lyfter den. Och se till att denne har försäkring på båten och sin bil. Men tre ton är mycket vikt och inget att leka med. Var försiktiga. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Beställ lyft med kranbil, det är det enda rätta. då kan du bara stå med händerna i fickan tills den är ilagd. :) brukar inte kosta skjortan, runt 2000:- är rimligt för ett lyft, flytt och sedan iläggning.

Gjorde så med min coronet 24 family, som väger ca 2.5 ton i flera år för iläggning och upptagning.

/Danjel

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för alla svar.

Låter ju onekligen som kranbil är vägen att gå. Har dock ringt runt till alla som jag kunnat hitta men ingen som kan hjälpa till på en lördag. Någon sm vet nån kranbil som är beredd att jobba lördag? Jag är beredd att betala lite OB... :)

/m

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Haloo där, jag skulle vilja tipsa om Anders söderbergs transport.

De har bilar i alla storlekar med kran på, och de är duktiga på att krana det mesta.

Be att få Pekka, han är den bästa kranbilsföraren och han har kran som heter duga på sin bil.

Sen fråga om ramper, det finns en sida som visar alla sjösättningställe i stockholm. Kan tyvärr inte minnas vad den hette, men goggla så dyker den nog upp :).

Lycka till glad sommar

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...