Gå till innehåll
lördag 28 september 2024
BerraS

Varför solcellepanel???

Rekommendera Poster

Ja, varför i fridens namn måste man ha en, eller flera colsellpanel på en liten/mellanstor motorbåt???

Har sett flera 23-25 fotare som har en liten colsellpanel monterad och kan inte riktigt förstå detta... En såpass liten panel ger jo knappt någon effekt, på sin höjd som någon back-upp för batteriladdning om båten ligger stilla hela sommaren:) Ser inte riktigt meningen med detta, någon annan som gör det?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Utmärkt sätt att driva ett kylskåp om du ligger still t.ex. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man har alltid fulladdade batterier och kalla öl i kylen när man kommer till båten. Räcker med 30-40watt panel för det

Man kan ligga längre i naturhamn. Om man inte har allt för mycket förbrukning klarar man hela sommaren utan landström

Solpaneler är förvånansvärt effektiva

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Batterierna är alltid toppladdade när man lämnat båten några dagar, nyttigare för dem. Man får lite underhållsladdning även under den genomskinliga pressenningen på vintern...

Och den håller som sagt någorlunda jämna steg med kylskåpet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det där med kall öl kan jag köpa:)

Med tanke på att inte solen ALLTID skiner, hur mucket kraft får men ut av en mindre panel, räcker det verkligen till även om det är sämre väder?

Sedan det där med fulladdade batterier, javisst, men jag tycker mina batterier klarar sig alldeles utmärkt längre perioder utan någon extra laddning, även i naturhamnen, har kört 2 dar med kyl o stereo etc utan behov av extern laddning (Har dock generator i nöden)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med tanke på att inte solen ALLTID skiner, hur mucket kraft får men ut av en mindre panel, räcker det verkligen till även om det är sämre väder?

Man får ingen kraft alls ur en panel, bara några ampere. Men man får laddTIMMAR. Det blir ganska mycket laddat under de ljusa timmarna, även om det inte är mycket ström så laddar det LÄNGE.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det behövs ju inte fullt blås på solljuset för att det skall bli laddning... Räcker med ljus... Dock är inte en helmulen dag något att sträva efter, om man vill ha laddhjälp med solpanel... :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sedan det där med fulladdade batterier, javisst, men jag tycker mina batterier klarar sig alldeles utmärkt längre perioder utan någon extra laddning

Blybatterier mår bäst av att vara fulladdade, ju mer urladdade dom är och ju längre tid dom är det, desto mer livslängd tappar dom. En liten solcellspanel kan vara allt som behövs för att batteribanken i båten ska hålla en säsong till, och då är det helt plötsligt en rätt bra investering. Det kan också vara skillnaden mellan att strömmen räcker t.ex. en helg eller att behöva köra motor/elverk efter 1½ dag för att ladda.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är klockrent att inte behöva stänga av kylskåpet på hela sommaren.

Jag inbillar mig oxå att det är bättre för kylen att slippa slås av och på hela tiden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag går precis i dom banorna, har inte landström vid min plats. Men vill gärna ha något kallt i kylen :) ...utan att riskera att dra ut batteriet. 



Har nu bara ett 100A batteri till förbrukning. Hur många watt på solcellerna måste man ha för att kunna driva en kyl som uppger snittförbrukning på 0,6A?



Och då menar jag ju vad panelerna ger för effekt när vädret inte är på topp...kan ju i värsta fall regna i en vecka. Då kanske det krävs store paneler...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tja, då kör vi lite teori... Stämmer säkert inte i din båt dock!

 

En solpaneler har en genomsnittlig verkningsgrad på ca 10% ungefär.

Så i Medelhavet, nära ekvatorn, får du ut kanske 100W från 1 kvadratmeters solpanel? Om du har en panel det står 50W på så får du inte ut det i praktiken men kanske 3,5A som mest, när solen står i rät vinkel mot panelen.

 

Sedan går solens vinkel ner eller upp och du tappar upp till 1/3. Skugga på en panel innebär normalt att du får ut 1/10? Så en gissning är att en 50W panel i praktiken totalt ger ca 20Ah under ett dygn?

 

Din kyl då? En kyl som drar 0,6A i snitt per timme finns inte, så effektiva är inte en normalisolerad kompressorkyl. Men 2A är ett ganska bra värde! Det innebär att du på ett dygn skulle göra av med 48Ah?

 

Ja, jag vet att detta är mer än de flesta uppger att sina kylar drar...

Många säger också att de kan driva en kyl på en 40W solpanel...

Personligen tror jag de har kopplat panelen till batterierna faktiskt. Som blir lite utdragna ibland och uppladdade ibland genom körning/landström.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har bara en 22 fots motorbåt men har ändå två solceller(2x35W). Snyggt är det inte men jag vill inte vara utan. Sover nästan alltid över när vi åker ut och vi ligger ofta i gränsen till ytterskärgården. Köket, värmaren, tv;n och kylen används utan att vi behöver tänka på om strömmen i startbatteriet måste användas. Under maj och början av juni förra året jobbade jag på en ö och sov i båten veckovis. Skönt att ligga och slötitta på tv hela kvällen och veta att man hade fullt i startbatteriet på morgonen. Under helgerna låg båten vid hemmabryggan med kylen påslagen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kan nog vara som du säger, men jag har bara en liten kyl. Isoterm 49l

Som uppger max 2,7A, att den då skall snitta 2A låter ju lite mycket. Dessutom så är ju omgivningtemperaturen lägre vid dåligt väder och man är ju inte och öppnar kylskåpsdörren när man lämnar båten. Så borde ju inte gå på max.

Bor dessutom i norr, ljust hela natten så solcellerna får ju leverera många timmar/dygn.

 

Får väll ta och mäta och se vad den drar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I min förra båt hade jag ett Isoterm 49l och jag har för mig att när jag mätte så drog det i snitt över ett dygn 1,7 A. Och det var ändå med ASU!

Mycket av förbrukningen på ett kylskåp är kopplat till hur det är monterat och hur stor skillnad man har mellan omgivnade temperatur och innetemperatur.

I min nuvarande båt går värmarslangen bakom kylskåpet vilket gör att 1) skåpet värms upp onödigt fort när man kör värmaren och 2) att kompressorn får jobba hårdare för att producera kall luft i skåpet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu kör man ju iof. inte värmaren när man lämnar båten, samt att man inte öppnar dörren. Det gör nog en del skillnad på förbrukningen. Går ju även dra ner effekten när man lämnar båten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Våran stora box är en Ezetil 35 liters och den har en snittförbrukning på 0,6 Ah/h (uppgift från manualen) vid 20 grader ute och 5 i boxen. 19 tums LED tv;n har en strömförbrukning på 2A. Våran dieselvärmare 22dt har en maxförbrukning på 0,9 A men den går sällan för fullt. Köket minns jag inte hur mycket det drar men det används bara kortare stunder. Min förra böjliga solcell påverkades inte av delvis skugga mer än att dessa partier inte gav så mycket ström. Förutsätter att mina nya beter sig på samma sätt till skillnad från äldre typer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Helt rätt men frågan gällde vad en vanlig förbrukning var och där togs de värden upp som tillverkarna uppger och de räknar inte med helt stängda skåp i en hel vecka, även om det verkar så på deras uppgifter :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det var min fråga vi syftade på, så kanske jag var otydlig. Tanken var att kunna lämna kylskåpet på (på låg effekt) när man lämnar båten några dar. Inte driva det under normal förbrukning när man lastar in och ur saker och kör värme i båten. Jag vill undvika urladdat batteri när båten lämnas vid bryggan som saknar landström.

Frågan var hur mycket watt på panelerna som då skulle behövas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har 130W solpaneler och en ny kylkompressor. Den tar ungefär 35Ah per dygn. Panelerna ger vid soligt eller lätt molningt c:a 50-60Ah/dygn så för det mesta går det bra att ha kylen på för jämnan.

Men i somras var det kris i batterierna 240Ah) så jag fick stänga av den och ta hem smöret. En vecka med regn eller regnmoln såna som är svarta när de kommer eller går släpper in nästan inget ljus så såna dagar blir det brist på 25Ah. En vecka med 25Ah/dygn blir helt tomt i batteriet och önskedrömmen att aldrig dra ur mer än 25% passerat och riskerar att behöva bytas ut i förtid.

Efter en solig vecka efter regnveckan hinner kanske batterierna bli laddade men då ska det vara soligt hela veckan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har just beställt en 100W solpanel. Vore ju trevligt att kunna ha kylen på och laddström tillö batterierna när man inte är ute, detta utan landström :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fast är inte vi seglare diskvallificerade i denna illustra samling.

Vår huvudmaskin, som vi ofta envisas med att använda drar visserligen ingen olja, men laddningen är ytterst medioker. Därför behöver vi kanske mer solcellspaneler än grytgubbar.

Själv hade jag 2 st på 25 W. Då min skjutlucka till ruffen har en ganska dålig konstruktion - det läcker in vid ösregn -  håller jag på att bygga en solcellssprayhood. Grunden i det hela är en 25 W solcellspanel som sitter på en träram med gångjärn i framkant och som skall få två luckhållare och två små trianglar av kapellväv.

Solcellspaneler kan man aldrig få för många av.

post-945-1394237501,444_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har ett Elektrolux kylskåp i husvagnen 240V/12V/gasol som jag tänkte köra på batteri inatt men efter att ha läst instruktionsboken valde vi gasol. 10A drar det konstant. Minns jag rätt kallas det kondenskylskåp. Inget för båt alltså.

Övernattat i Kårböle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ett sk absorptionskylskåp. Tysta och utan rörliga delar. De var vanliga i hemmen förr men  försvann pga sin stora energiförbrukning. Används en del på ställen där man saknar el därför att de kan köras på gasol eller fotogen. I båt kan de ha problem med lutningen. I båtar är det nästan enbart kompressorkyl som gäller. Många sommarstugor ersätter absorptionskylen med solcellsdrivna kompressorskåp för att slippa köra och bära på gasolflaskorna så ofta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...