bhemac 2 859 Postad 14 Maj , 2013 Priserna på solceller är lägre än någonsin. Konkurrensen är mördande. Följden har blivit att den ledande kinesisk tillverkaren, Suntech gick i konkurs nyligen. Den tyska tillverkaren, Q-cell gick i konkurs i fjol och många fler små tillverkare har konkat/försvunnit. Detta innebär att priserna kommer att stiga pga färre tillverkare. Dessutom har EU beslutat att införa strafftullar på 47% på Kinatillverkade solpaneler. Funderar man på att köpa, gör det nu. Det lär inte bli billigare! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
davidi 0 Postad 14 Maj , 2013 Jag tänkte skaffa en solpanel, men jag vet inte riktigt vilken jag ska ha. Är 50W lämpligt för mina två förbrukningsbatterier på 80 Ah styck? Paneler finns i massa prisklasser, vad vinner jag på att köpa de lite dyrare? Är det dumt och snålt att köpa de billigaste? Är en regulator en självklarhet? Vilka egenskaper är viktigt hos en regulator? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 531 Postad 14 Maj , 2013 Hej Det finns ganska mycket att läsa om solcellspaneler här på MG. Också om regulatorer. Sök och du ska finna. Jag anser att man lika väl kan köpa de billigare som de dyrare panelerna. Paneler finns i huvudsak i två typer: mono-kristallina och poly-kristallina där de senare är lite billigare och mycket mer känsliga för skuggning av delar av panelen. Vad gäller regulatorer så får man fundera på hur man använder batterierna. Om man ofta laddar ur batterierna djupt är en MPPT-regulator värd sin extra kostnad. Annars inte. Dessa ger nämligen lite extra laddning till batterierna när dessa är djupt urladdade men när de sedan närmar sig vanlig urladdning är de ungefär lika bra som alla andra. Batterier når i vanliga fall inte bra att laddas ur mer än max 50% av sin kapacitet. Sen blir de snabbt sämre och tar slut fort. Jag har 5x95 Ah batterikapacitet i min förbrukarbank och hade fram till i år 2x44 W solpaneler. Detta räckte inte för att hålla förbrukarbanken i OK skick om jag låg ute mer än en helg och körde mycket värmare ihop med kylskåp, dator, mobiler, pumpar etc. Så i år har jag skaffat en vikbar 85 Wattare som jag i helgen lät ligga ute hela tiden. I det soliga vädret som var då gav den nästan jämnt upp med min konsumtion. Sen ska man tänka på att det på slutet av en laddning går otroooligt långsamt att få banken att bli full. Sista 5 Ah tar säkert ett dygn att få i. Så min slutsats: Skaffa så mycket batterier du har råd med och som du har plats för. Komplettera dessa med så mycket paneler som du har plats och råd med. Jag tror inte vi kommer gå en framtid till mötes med mindre el-krävande apparater. Visst går det att klara sig helt utan ström också men det var liksom inte frågan här :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
evo_z9 0 Postad 14 Maj , 2013 Beställde just en 100W solpanel på seasea, sjukt bra priser på deras kampanj just nu. Passa på! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Capitan 289 Postad 14 Maj , 2013 Om man skaffar solpaneler för att få laddning i naturhamn mm så skall man satsa på en dyrare MPPT regulator. Är man bara ute efter att ha fulladdade batterier vid bryggan så duger en vanlig enkel regulator Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
velum_navia 46 Postad 14 Maj , 2013 Hej Beställde en 50W solpanel genom teknikhamstern.se för att underhållsladda 2 batterier i min båt. Än så länge är jag nöjd Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser