Gå till innehåll
måndag 23 september 2024
yamarin650

Bensin i kylningen mercury 135

Rekommendera Poster

Jag startade upp min mercury optimax 1999 135 hk i går på tomten och det kommer bensin? ur kylvattnet det blir som ringar på vattnet som ligger på backen och luktar ordentligt bensin? jag har köpt maskinen i höstas och vi provstartade bara motorn då snabbt,nu vågade jag bara köra 30 sek för det luktade bensin,vågar jag köra på i 5 min och hoppas det bara är nån gammal bensin som ligger i? det är min första direktinsprutare så jag har inte så stor koll än på maskinen mvh j

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Weber

Gör ett leak down test på motorn så får du svar på vad det är.

Det fixar du lätt hemma samt så har du massa filmer på youtube som visar hur du gör.

 

//Fredrik

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tändningsfel eller insprutning vid felaktig tidpunkt förefaller troliga som felorsaker, men inget av detta syns vid en down leak test. 

Börja med att kolla/byta stiften. Ev. finns ett servicemedellande på att byta från ytgnistgap till mycket billigare konventionella T-stift på denna motor. Kolla med en serviceverkstad.

Goggla t.ex. på Optimax unburt fuel så bör det gå att hitta mera tips.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Weber

Menar du att stiften är paj så det bara går ut massa oförbränt i vattnet?

Jag förstår inte annars hur byte av stift gör att du inte får bränsle i kylvattnet?

 

//Fredrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Just så, det är bränsle som kommer ut med kylvattnet, men egentligen högst sannolikt bränsle som kommer med avgaserna som senare blandas med kylvattnet, som är problemet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ok tack för hjälpen ,jag ska ochså prova att tömma ur h2o filtren som sitter där, kan vara gammalt vatten som stått och det blir övertryck när man kör igång hela paketet sa en gammal gubbmek:)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Weber

Det kan nog stämma det. Då förstår jag vad du menade.

 

//Fredrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du behöver inte vara orolig. Som det skrivs här i tråden  så kommer det ut bensin med avgaserna när du startar upp din motor. Det syns tydligt om du kör i en vattentunna. Har själv både en Jonsson 40 hk och en Optimax 90 hk.

Motorn kommer att gå renare när du kör efter sjösättning och får upp värmen på motorn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tömde det 1a h2o filtret och provkörde motorn i 5 min men det fortsätter lukta bensin/ olja na djävulskt. lät motorn stå 10 tim och det hade kommit lite olja ur kylintaget?tömde drevet och den oljan såg bra ut likaså magneten på oljepluggen. faen nu börjar jag bli less,ska få hit en mekarsnubbe om 3 tim :((jag såg att han jag köpt grejjerna av bytt bla bränslepumpen till en som det stog 175 hk på hm det ska bli intressant vad allt beror på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu vet vi felet ,det är hål i typ intecoolern vi bytte det där svarta röret på vänster sida av motorn där kylvattnet åker in och kyler bensinen så motorn ska dra mindre bensin,skitenkelt:) när man väl vet vad det är för fel.joråseruvety.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...