Gå till innehåll
fredag 29 november 2024
BlueLady

Nybörjarbåt till ungt par

Rekommendera Poster

Hej!

Jag och min sambo har beslutat oss för att skaffa båt. Jag har seglat tillsammans med familjen under större delen av min barndom och känner att jag längtar ut på sjön igen. Sambon däremot är helt vilsen när det gäller båtar och segling, men har fattat tycke för idén att vara båtägare.

Nu är frågan bara vad vi ska ha för båt. Priset är viktigt för oss. Vi är båda två egna företagare och har inte jättefett med pengar. Vi tänker oss något under 15 000 helst. Det ska också vara en båt som är lättseglad och hyffsat bekväm för 2-4 personer under kortare seglatser. Jag är van att segla Rival 22 och vill gärna ha en snygg båt med vackra linjer. Har nosat runt på Blocket och fastnat lite för Magnifik Midget, men jag vet mycket lite om dessa båtar, mer än att de ser trevliga ut på bild.

Invändigt får båten gärna ha en stor förpik där man kan ligga två brevid varandra (mysfaktor) men det är väl inte något krav. Vi vill gärna känna lite på båtlivet och se om det är något för oss båda, så en båt som ger ett bra första intryck av livet på sjön är egentligen det viktigaste.

Skulle bli jätteglad om någon här på forumet kunde peka oss i rätt riktning vad gäller båtval! Har fått intrycket att det finns många mindre båtar med potential, men det känns lite knepigt att veta vad som skiljer modellerna åt vad gäller seglingsduglighet och bekvämlighet.

Tacksam för svar!

/Carolin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mitt tips är att inte köpa för litet från början. Man vill alltid utrusta båten lite efter eget behag och detta får man inte igen - däremot får man igen baspriset på nästan alla båtar i denna prisklass om det nu skulle visa sig att ni ledsnar på seglingen.

Utgångspunkten är blocket. Säg var ni bor så kan det trilla in länkar. Med prisbegränsningen ni satt är det troligen lättare att göra på det viset än att ni ska snöa in på en båt som inte kommer ut förrän i juli - frånsett midgeten då.

http://www.blocket.se/stockholm/Fingal_28_bra_bruksskick_47085316.htm?ca=11&w=3

http://www.blocket.se/malmo/Shark_24_med_4_takt_Mercury__vagga_47061034.htm?ca=11&w=3

http://www.blocket.se/stockholm/IF_bat_i_bruksskick_47103047.htm?ca=11&w=3

osvosv.

Edit: Har ni möjlighet att komma till Stockholmstrakten så avslöjar en snabbflukt på under 20 000-sorteringen att det är det just nu priskrig på RJ85:or - mycket båt för pengarna när dessa säljs i segelskick med utombordare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I dag är det ju köparens marknad till hundra procent.

Hade det varit mina pengar så hade jag letat efter en båt i bra skick hellre än en som ni tänker fixa till för det springer då snabbt iväg i pengar. Och en båt för den relativt lilla pengen känns det nog inte värt att lägga ner en massa pengar på.

 

Ta med en vattenslang och spola båten ordentligt så ni ser om den läcker uppifrån. Kan ju vara intressant också att se säljarens reaktion....

Som sagt köparens marknad, lycka till!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att hitta en båt som är snygg, snabb och bekväm för de pengarna är svårt!

 

Snygg betyder oftast ganska lång. Då blir den dyrare.

Förslag; IF är rätt snygg i mina ögon... Snygg pga att den är smal.

 

Snabb? Då talar vi lätt och ev vekare båt med hög rigg och bra segel?

Då blir den dyrare! Och vek kan skrämma sambon? Stark 24 är för vek...

Förslag; eftersom segel är avgörande ska ni gå för en kappseglingsklass!

Då säljer värstingseglarna två år gamla ställ för 20%.

Express är en stor klass...

Nepparna verkar ha väldigt kul, unga familjer.

Mfl...

 

Bekväm? För 15 papp så blir båten lite spartansk. Det är bara så...

Hittar ni en udda båt kan ni få storlek och mycket utrustning på köpet.

Men då är den både ful och gammal, dvs långsam.

 

Förslag; Kan ni inte hitta 1-2 familjer till i samma läge och gå ihop?

Man använder båten bara halva tiden i början, sedan en tredjedel...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Jag och min sambo köpte en Albin Viggen nu som första egna båt. Vilken vi båda är väldigt nöjda med. Dessvärre har vi inte hunnit segla den så mycket vi velat. Men en snabb sökning på blocket och det verkar finnas flera runt er prisklass. Båten funkar bra för 4 personer, och är enligt mig trevligt planerad.

Som tidigare inlägg säger är det ju köparens marknad nu, utbudet är stort. Det som kan vara bra att tänka på att det däremot lätt sticker iväg i pengar när man vill göra något. T.ex. om dynorna gjort sitt och man inte vill/kan göra dessa själv kostar det endel att byta dessa.

Den erfarenhet jag också har av Viggen är att man gärna ska kika hur inredningsbeklädnaden sitter på väggarna om ni bestämmer er för sådan. Min var i alla fall i orginalutförande satt med isolering bakom. Nu efter 40 år har den kexat sönder vilket gjort att beklädnaden släpper från sidorna.

Lycka till!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla bra svar! Vi bor i Norrköping, så det är ju helt klart en fördel om båten ligger på östra sidan. Stockholm är nog inga problem, eftersom farsgubben skulle kunna hjälpa mig att segla hem båten därifrån.

Har faktiskt kollat på RJ 85'orna lite och tycker de ser väldigt fina ut. Ligger en i Linköpingstrakten inte allt för lång härifrån http://www.blocket.se/ostergotland/Varvsbyggd_Skargardskryssare_RJ85_46484568.htm?ca=14&w=1

Var också iväg igår och kollade på en Stortriss, som jag tyckte kändes väl liten och jolle-aktig och en Junker 22 som var i väldigt fint skick. Frågan är hur bra en sådan seglar? Här är länken http://www.blocket.se/ostergotland/Fin_segelbat_22_fot_46986431.htm?ca=14&w=1&last=1

Sharken såg mysig ut! Stor förpik också är ju alltid ett plus :) Lite dyr för oss just nu dock. Hur stor prutmån tror ni att det kan vara på en båt i det skicket? http://www.blocket.se/ostergotland/Shark_24_46848527.htm?ca=11&w=3

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en kanonfin J 17 till salu med storsegel från -09, fock från -10 motor från -07. Äldre genua och spinnaker.

Färdig att segla men man sover bara tre i den eftersom jag satt in ett dragpentry. 

Den ligger i Sundsvall men å andra sidan väger den bara 1 100 så man tar den utan problem på en ordinär släpvagn!

Lättseglad och hyfsat snabb för en sexmetersbåt.

http://jullepower.wordpress.com/ 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om prutmånen - åk först och kolla om båten är intressant - tala sedan om att ni kan ge 15.000 kr (eller vad det nu är ni kan ge), men att ni då är beredda att skriva kontrakt omgående, och att ni lovar att ta väl hand om båten. Sådant kan man komma långt med.

Angående en Shark - den har partialrigg till skillnad från många andra föreslagna båtar vilket gör att man får fina trim-möjligheter. Jag har inte seglat en själv, men vi hade en i klubben som det syntes att den seglade mycket bra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag seglade Shark 24 i min ungdom!

Den är oerhört välseglande. Planar inte men tenderar att göra det på hårda undanvindar. 

Kryssar som en gud om man inte har för mycket segel upphängt.

Lite vek p g a sitt blygsamma djup och smala skrov.

Förvånansvärt rymlig tack vare den överdimensionerade överbyggnaden.

Absolut en prisvärd båt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag ville gärna ha en J 17 när jag var singel förut. I brist på pengar köpte jag en GKSS-eka i stället som var i mindre välbevarat skick kan man säga. Tyvärr tyckte morsan att den stod lite väl länge på tomten och förvandlade den till brasved. Nu tror jag att J 17 kanske är lite väl liten för oss två och Sundsvall är ju en bit att åka från Norrköping, men det ser ju ut som en kanonfin båt.

Ang. Furioso så pratade jag nyss med min mamma på telefon och hon förbjöd mig att köpa just en Furioso pga. deras speciella utseende :)

Åker och kollar på en Shark 24 imorgon. Ska bli spännande att se! Ser ut som något i stil med det vi är ute efter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Efter att ha tittat runt på Blocket nu ett tag så är det ett annat problem som slår mig. Hur fraktar man hem en båt som står på stöttor på bästa sätt. Segla är inte ett alternativ alla gånger pga. avståndet. Kan ma nhyra båttrailer någonstans och hur mycket kan det kosta ungefär? Hur får man båten från vaggan till trailern och tvärt om?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet inte hur du ska få över båten på en trailer - men visst går det att hyra trailers. Alternativet är ju att sjösätta och segla hem, eller att låta en lastbil transportera. Det senare beror ju på hur långt du ska köra, men minst ett par-tre tusen för en timmes transport, och sedan uppåt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite småtips från mig.

Naturligtvis RJ 85 som är jättetrevlig, men ombyggd med det senare rodret som inte sitter i bakkant på kölen.

Hydra, Rock 20, Seacat, J17, Olsson 22, Karlskrona el. Albinviggen.

 

Finns säkert fler, men de här var de som ploppade upp.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En mindre båt, typ Shark 24 lyfter du på en släpvagn med en hyfsat stor hjullastare. Hemsnickrad transportvagga av trä funkar störtbra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag inte seglat rival, men rj85 har jag seglat och ägt, den påminner ju väldigt mycket utseendemässigt, 4 sover i de flesta utan problem (det är ju självbyggen så hur alla ser ut är omöjligt att säga...) dessutom skulle jag säga att de är sjukt undervärderade, du kan nog få en hyfsad för 15k, säkert en bra med men då får du kanske vänta..

 

Rekommenderas starkt, men den är initialerna som tusan men stabiliserar sig snabbt på en jämn lutning så om din sambo aldrig seglat kan det vara bra att förbereda hen på det och be om en provsegling innan ni slår till så du inte skrämmer slag på din sambo.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag faktiskt hittat en liten Sea Cat som jag har blivit stormförtjust i. Det finns ett problem dock och det är att fästningen mellan kölen och skrovet ser lite sunkig ut. Det är som en gummilist eller tätning som har börjat släppa och färgen/plasten runt omkring liksom smulas sönder.

Tänker att detta kanske inte är så lätt att åtgärda, men om det är det så blir det ju ganska bra prutmån på båten, med tanke på att säljaren inte verkar kunna så mycket. Bifogar en bild så kan ni se hur illa det ser ut. Vad tror ni?

 

 

post-10024801-1394237503,063_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror att om du ska få det där sjysst måste du släppa ner kölen från skrovet. Jag säger - om inte seglen, dynor, motor och allt annat är tipp-topp... köp en annan båt.

Ni köper väl båt för att segla, inte mecka det första ni gör?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ajajajaj!

Bli inte stormförtjust eller förälskad i ett lik!

Att köpa ett objekt som första båt när man ska övertyga sin sambo om det härliga med båtlivet är inte bra.

Om man redan när man tittar på båten hittar fel så finns det säkert som amen i kyrkan en hel hoper fel som du kommer upptäcka efter köpet. Ingen bra början.

Visst ska man ha den rätta känslan i magen när man köper båt men lämna inte förståndet hemma. Förstånd och plånbok ska alltid ha sällskap!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sea Cat är en lite mysig och lättseglad båt som jag seglade mycket i min ungdom, vi sov faktiskt 8stycken i den en gång, men man är inte så stor i 12-13års åldern.

Ta reda på vad det skulle kosta att fixa kölinfästningen men stirra er inte blinda på denna, det är en storlek på båt som är svårsåld så prutmån finns nog på de flesta.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns två Ohlson 22 på blocket i norrköping.

Gör dig själv en tjänst och titta på dom.

yes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett tips är att satsa på en utombordare som funkar som den ska. jag sålde den som kom med min båt till en som ville ha reservdelarna och så köpte jag en ny motor. Jag var ute en vecka med den gamla motorn innan jag köpte ny men då seglade jag in och ut när jag la till. Är man beredd att göra det hela tiden är det ju en annan sak men det blir rätt oflexibelt, man får rätta sig efter vinden när man väljer hamn för natten.

En ny motor kostar ju en slant, men då vet man att den startar och går som den ska. nödvändig trygghet för att semestern ska funka. Om jag vore ni skulle jag räkna på en kostnad för båten exkl motor och en kostnad för motor separat. Och sedan bara tänka att motorn kommer med i köpet av båten om den är så ny att det finns kvar på garantitiden. Man ser folk som har problem med motorn titt som tätt när det är utombordare. Inte så skönt att bråka med sånna problem under semestern kanske.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

IW 23, jag köper ditt argument. Problemet är bara att en ny liten snurra kostar ca hälften av deras budget-budgeten för båten 15000kr vilket är lite för lågt om de skall få en båt som är uppdaterad med hyfsat fräsch utrustning. Jag skulle hellre betala några tusen till för en båt med nyare eller lite använda segel, fräscha dynor mm och nyare motor. Att billigt köpa en dåligt rustad liten båt blir dyrt på sikt, att fräscha till den kostar ofta som båtens marknadsvärde eller mer-pengar som du aldrig får tillbaks.

Mvh Optimisten

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag och min sambo köpte precis en Amigo 23 efter att tidigare ha haft mindre, trängre segelbåtar och vi är extremt nöjda.

Fördelar med Amigo23 jämfört med båtar som är någon klass mindre (typ 18 fot) är att man faktiskt kan sova i förpiken bekvämt och mysigt (jag är 1,80), att överbyggnaden är ganska hög och att man följaktligen kan sitta rakt och bekvämt och att det är väldigt mycket stuvutrymme i ruffen. Är man bara två personer så behöver ingenting ligga i påsar i någon äcklig stickkoj utan allt passar i stuvfacken. Vi hade en Cutlass 27 för ett tag sen, den kändes ungefär lika stor inuti trots sina extra 5 fot.

Väldigt snygga linjer med positiv akter bland annat. Stora fönster.

Amigon sägs vara överriggad vilket antagligen är bra med tanke på att det är en tung, långkölad båt som korsat atlanten. Angående seglingsegenskaperna finns det säkert bättre bedömare än mig själv på MG.

/Inte helt opartisk amigo23-ägare

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...