Jansan 1 Postad 13 Maj , 2013 Help! Har en Wallas 1800 sail. Nyfíxad med nya vekar och ny Parrafinolja från Hjertmans. Mycket bra skick men det strular. Provade idag att efter byte av glödtråd och veksats samt ny dyr olja strta den. Den startade nästan omgående för att dö efter ca 5 minuter. Lät den vila en stund, startade och den startade direkt för att dö igen efter 5-7 minuter. Detta upprepades flertalet gånger med samma resultat...den slutar ryka efter 5 min. Pumpen tickar och går och den får uppenbart bränsle då den strtar dierkt. Men...varför dör den efter 5 minuter???? Kan det vara det lilla filtret i sugburken som är igensatt? Vid demonteringen var värmaren nästan sotfri. Någon som vet? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ronnienr10 104 Postad 13 Maj , 2013 Hej det kan inte vara att du glömt öppna skorstenen ? det är ett förslag / Ronnie Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jansan 1 Postad 13 Maj , 2013 Nejdå...den ryker bra första 5 minuterna. Skorstenen öppen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kossor 938 Postad 13 Maj , 2013 Hej hade samma problem i höstas, den gick typ 5-10 min sen kallt. Lämnade in den till båtvärmedoktorn i stockholm. I mitt fall var det fel på pumpen den la av efter 5 min. Kolla så den suger bränsle hela tiden, du kan se det i slangen. Kan även vara överhettningsskyddet som löser ut, har du ljusterat veken rätt? Min värmare kostade runt 2500 att fixa med ny pump och koll av värmaren, väl värt pengarna, nu slipper vi då frysa i nattens sken Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jansan 1 Postad 13 Maj , 2013 Min pump tickar och går hela tiden så det kan knappast vara felet. Tickade Din pump eller var den tyst? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kossor 938 Postad 13 Maj , 2013 Den tystnade efter 10-15 min knackade man då till på den drog den igång igen. När ja hämtade värmaren tickade pumpen men sög ingen fotogen hur ja än sög eller blåste i slangen. Tog då en injektionsspruta och fyllde den med fotogen kopplade ihop den med slangen och injecerade till pumpen under 20 min fick då pumpen att börja dra. Kan ju ha hamnat nåt skit uppe i din pump prova detta försiktigt då ser du ju också om den suger. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jansan 1 Postad 13 Maj , 2013 Funderar på att prova med att sätta tanken OVANFÖR värrmaren för att se om den då funkar. Min tickar hela tiden och fungerar bra...i 5 minuter. Kanske man ska prova mer gånger. Kruxet för mig är att värmaren sitter otroligt illa till. Tar 5-6 timmar att demontera den! Trångt, bökigt och svettigt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kossor 938 Postad 13 Maj , 2013 Oj då var är den gömd då någonstans Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kossor 938 Postad 13 Maj , 2013 Men ring båtvärmedoktorn han är riktigt bussig, har säkert svar på dina problem, hjälpte mig att kolla min med telsupport. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 13 Maj , 2013 De flesta problem med Wallas är bränsletillföelsen. Jag byggde om en Wallas till gasdrift. http://lasselundell.se/wallas.html Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 14 Maj , 2013 Kolla om det kommer bränsle i returen. Får pumpen ström när den slocknar? Då har överhettningsskyddet löst ut. Det kan vara så att bärnnaren får för lite luft, fläkten kommer inte upp i varv eller förbränningsfläkten är igensatt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jansan 1 Postad 15 Maj , 2013 Provade igen i går. Startar direkt (3-4 sek) men dör efter ett tag när tickningsfrekvensen går ner på pumpen. Förmodligen internläckage i pumpen.. Hmm...funderar på att köpa en sugande pump från biltema för 399:-(tror jag det var) och sätta på sugledningen innan brännaren. Även installera en strypventil så att den inte ger för mycket. Verkar det vettigt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Marrexxx 66 Postad 15 Maj , 2013 prova att hålla tanken högre än värmaren. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jansan 1 Postad 15 Maj , 2013 Marre: Ska prova det. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
yamarin_bc 0 Postad 2 Januari , 2014 Hej...tänkte också prova med biltemapump. Har du gjort klar din och isåfall behövdes det någon bränsleregulator??? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jmwa 23 Postad 2 Januari , 2014 Jag hade exakt samma problem för några år sedan, värmedoktorn renoverade pumpen och sedan dess går den perfekt. Någonting, minns inte vad, brukar tydligen bli slitet på pumpen. Jag tror inte man ska mixtra med alternativ bränsletillförsel utan renovera pumpen och använda allt som det är tänkt. Pumpen kan man ganska enkelt ta ur värmaren och enkelt återmontera en reniverad/utbytt. Det är underbart med skön värme i båten. Lycka till! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 3 Januari , 2014 Bränslepumpen i en var en vanlig, enkel bränslepump till bil. Det är en membranpump där membranet rör sig fram och tillbaka genom att en järnstång dras in i ett elektriskt magnetfält. När stången kommer till sitt ena ändläge bryter en kontakt strömmen till spolen och membranet fjädrar tillbaka. Pumpem försöker hålla ett konstant tryck medan flödet kan variera. Svagheten i konstruktionen är dels att “dragstången” kan rosta fast, dels att elkontakten slits. I båda fallen kan man ofta få igång pumpen igen genom att banka på pumpen. Det kan också löna sig att plocka isär pumpen, rengöra och fila kontakter. Risken för problem minskar betydligt om man kör värmaren minst en gång i månaden. Nya pumpar är bättre konstruerade, de krånglar helt enkelt väldigt sällan.Förr sålde Biltema en bränslepump som såg exakt ut som tex pumpen i Wallas 1800B. Nya pumparna ser lite annorlunda ut. Vilken pump man köper spelar ingen större roll, bara det är en sugande pump dvs avsedd att monteras vid motorn. Det brukar alltid gå att få till anslutningarna. Någon justering ska inte behöva göras, det sitter en strypning där bränslet går in under brännarkoppen och överflödigt bränsle rinner ner genom returen. Man ska höra ett tickande ca en gång per sekund om jag minns rätt, då funkar det. Byter man pump ska man göra rent filtret som sitter på pumpens trycksida. Om man ändå är igång så kan det vara värt att sätta ett relä för glödspiralen och dra en sparat matning från elcentralen. Byter man pump, gör rent och sätter in relä så kommer värmaren att gå 20-30 år med några vek/glödspiralsbyten under tiden. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser