Gå till innehåll
söndag 26 januari 2025
Martin-Winga29

Skiljerelä mellan batterier i för o akter?

Rekommendera Poster

Hej!

Hur fungerar ett skiljerelä?

Vi har i vår segelbåt beslutat att utöka batteribanken med ett extra batteri. Idag ser det ut så här. I fören finns två batterier, ett förbruknings och ett startbatteri.

Vi vill utöka till två förbrukning och ett startbatteri.

Vi köper i år ETT batteri som skall använadas som startbatteri.

Detta batteri vill jag placera i aktern av båten, pga kortare kabeldragning än ifrån fören samt att jag har svårt att finna en bra placering.

Hur kopplar jag i detta fall ett skiljerelä?

Det skiljerelät som skyllermarks har är ju med två ganska korta grova anslutningskablar.

Flyter det stora strömmar genom skiljerelät?

Måste det kopplas från batteripol på starten till batteripol på förbrukningen eller kan man koppla in det någonstans mittemellan?

Eller skall jag lägga alla tre batterier i förpiken och flytta motorn från under sittbrunnen till förpiken?

Inser att det är en del att tänka på när man skall sära på batteribanken....

 

Mvh Martin.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

2 st fram och en bak går bra. Dra batteri + kabeln från de främre till en m8 bult/plint. därifrån drar du skiljerreläts ena kabel och den andra kabeln till plus på bakre batteriet. PS. Biltemas går lika bra men är billigare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så från förbrukningsbatterietbatteriet går + kabeln direkt till huvudströmbrytaren (kanske skulle var en säkring där också), sedan till elcentralen. Då kopplar man in relät innan huvudbrytaren, eller?

Den andra kabeln på relät som ska till startbatteriet den ska då direkt till + polen på starten?

 

Då kommer jag ha först ca 5m kabel från förbrukaren, sedan skiljerelät och sedan ca 2.5 m till startbatteriet. Hur grov behöver den kabeln på 2.5m  vara? Hur mycket ström flyter genom kabeln? Eller är det mer som en signal så att det räcker med en rätt så klen en?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att flytta motorn var väl ämnat som ett skämt!?

Startbatteri och förbrukningsbatter har ju lite olika karakteristisk. Starbatteriet stora strömmar. Förbrukningsbatterierna förhållandevis små strömmar och tål att laddas ur mer.  Av den anledningen skulle jag flyttat startbatteriet till motorn och köppt ett nytt förbrukningsbatteri.

Sen bör ju två batterier som man kopplar ihop  vara av samma typ och helst samma ålder.

Hur gamla är era batteri?

Håller själv flyttat batterierna efter motorbyte och då mina förbrukningsbatteri har några år på nacken funderar jag på att byta 3 st 75 Ah vanliga marin/förbrukningsbatterier till 3 st 95 Ah AGM-batterier http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilreservdelar/Elsystem/Batteri/AGM-batteri-80700/

Efter en diskussion här på MG ang Biltemas skilljerelä kommer jag nog att installera ett dylikt. Detta spänningstyrda skilljerelä verkr ju inte alls dumt. http://www.biltema.se/sv/Bat/12-V/El-tillbehor/Skiljerela-25230/

Vad går det för ledningar mellan motorn och batterierna?

Hur är start och förbrukningsbatteriet sepparerade idag?

Har ni nån ritning/kopplingsschema/skiss?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som jag läser så har TS redan ett startbatteri och ett förbrukningsbatteri, förmodligen finns det någon anordning som separerar batterierna därför är väl svaret att han paralellkopplar förbrukningsbatterierna var han sedan plaserar det nya förbrukningsbatteriet spelar väl inte så stor roll, men en fördel är att förbrukningsbatterierna står nära varandra, och att placera startbatteriet nära motorn är ju bara bra.

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Precis.

 

De två batterierna som idag finns i båten och idag fungerar som ett förbruknings- och ett startbatteri är av samma sort och ålder, dvs identiska och är placerade bredvid varandra i fören.

Eftersom det i vår båt är ont om stuvutrymme och vi använder varje vrå så vill jag i minsta möjliga mån inkräkta på det när jag ska placera det nya extra startbatteriet. Jag hittar dessutom ingen vettig plats alls. I motorrummet skulle det kunna få plats men konsekvensen kan bli att det blir ett rent helsike att komma åt. Så återstår akern, ínte optimalt men blir förmodligen så.

 

Och ja, det var ett skämt att flytta motorn....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...