Gå till innehåll
söndag 12 januari 2025
RogerU

Yanmar 2QM20

Rekommendera Poster

Har en motor från -79. Själv har jag haft båten den sitter i sedan -01. Jag har endast bytt oljefilter, oljor, impeller, zinkanoder och gjort rent luftfiltret under dessa år. I dieseln har jag hällt i en produkt Red någonting som sägs rengöra och smörja (Typ STP). Jag har aldrig tömt dieselfiltret från vatten eller luftat systemet. Nu undrar jag om det finns någon med samma motor som gör eller gjort något mer. De flesta jag pratat med säger att om motorn går bra ska man inte röra den. Men jag vet ju inte hur motorn ska låta eller fungera egentligen. Att lämna den för översyn till den lokala marina kostar väl skjortan antar jag och det kanske är bortkastade pengar. HJÄLP!!! Båten ligger i sötvatten och har så gjort sedan den var ny. Vänern och Vättern har den bara gått i. Tips mottages tacksamt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Hade det varit min motor skulle jag inte tveka att ta kostnaden för översyn i verkstad. Motorn har trots allt några år på nacken ooch det är rimligt att tro att det KAN finnas problem som ännu inte visar sig till det yttre. Det är ju inget ovanligt att motorn går bra osv, men när man väl börjar rota så hittar man fel som kan vara förödande med betydligt dyrare kostnader som följd. Så behöver det ju inte vara i ditt fall, men risken finns alltid med en gammal motor. Den är ju inte purung. Men detr är bara vad jag tycker. Hälsningar: Roddarn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Roddarn för ditt svar! Känner du till vad i så fall en verkstad tittar på. Många jag pratat med verkar ju inte kunna någonting om sina dieselmotorer och då känns det oroligt att lämna sin motor för översyn på en verkstad. De har ju trumf på hand och kan dra till med vilka kostnader som helst om inte jag vet vad som behöver göras/justeras/kollas etc. Jag drar en paralell med bilverkstaden!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, jag kan för lite om det mesta som har med båtar och motorer att göra för att jag ska kunna ge dig ett svar som stämmer med säkerhet i det här fallet. Jag tycker att det är för mycket pengar involverat i en motor för att jag ska låtsas vara tillräckligt kunnig i just det här och därför avstår jag att ge dig bestämda besked. Mitt tips är därför att du ringer runt och fråga vad dem gör och vad det kostar. Jag själv skulle ha börjat med de auktoriserade märkesverkstäderna till att börja med. Sedan kanske jämföra med den lokala handlaren under förutsättning att han jobbar med diesel. Jag förstår ditt problem om din misstanke! Det är nog bra också så att man är lite vaken. Ring runt till verkstäder på andra orter även i andra delar av landet just för bara att få en prisbild. Då kommer du nog att kunna se en röd tråd om vad det kan tänkas handla om för pengar. Då ser du även dem företag som avviker lite väl mycket åt ena eller det andra hållet. Vad jag misstänker är att det ska kollas ungefär samma saker som på en bilmotor plus lite till. Men som sagt.....kolla med en märkesverksad eller några först. Lycka till! Hälsningar: Roddarn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag får vänta o se om det dyker upp något duktigt dieselproffs! Kanske någon som vet vad som är viktigt och som är värt att lägga pengar på! Hör av er!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej nånting som är viktigt på dieseln är att få ur vattnet,,en vattenavskiljare är ju just som det låter,den dränerar jag nästan varje gång innan start,,men en varning vissa medel man slår i dieseln,gör att vattnet blandar sig med dieseln,vilket gör att motorn får för hög förbränningstemperatur,vilket i längden ger ett högt motorslitage,,så se upp med vad du slår i tanken,så du inte tar bort den naturliga skiljeeffekten mellan vatten o diesel. ,,,Hoogan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Vet inte om det kan vara en vägledning, men mitt filter/vattenavskiljare till min utombordare ska enligt specen fungera även till dieselmotorer. Kostar 450 kr. En billig försäkring! Hälsningar; Roddarn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Hoogan! Jag har ett filter men jag har aldrig sett något vatten i det. Det kan kanske bero på det medel jag hällt i tanken. Jag har hört att det finns risker med att tappa filtret på vatten och det är att det kan komma in luft i systemet. Luft som kan vara svår att få bort och som kan ställa till det.. Jag har därför inte velat testa ens om det finns något vatten. Om det nu är så att det skulle finnas vatten, finns det då risk för att det fryser nu när båten ligger på land? Är det svårt att lufta ur systemet om det kommit luft i det?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att lufta systemet är inte nåt konstigt alls,men kolla var du har högsta punkterna,dit kommer luften,så lätta på det som finns o pumpa om vart annat,att dränera systemet från vatten är enklare än att ladda kaffebryggaren,,,släpp på skruven i botten på vattenavskiljaren,med nått kärl hållet under,,sätt dit fingrarna o känn ,,,om det är kärvt är det vatten,när det känns glatt,halt,är det diesel,,skruva igen kranen o lufta igen,om det behövs,troligen inte ,,starta motorn knäpp en pilsner eller nåt o trivs,,men som sagt häll inte vad skit som helst i tanken,,själv slår jag i.5 dl.tvåtaktsolja till 200 liter diesel,,det smörjer spridarna,,varje vår,,lovar att du får en skön sommar,,,,ha ALLTID full tank innan vinterförvaring,,,kondens,,, ,,,Hoogan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

en liten rättelse,,,hög förbränningstemperatur bränner spridarna,,är du osäker på motorns kondition,ska du naturligtvis låta nån kunnig lyssna på den,,men en diesel som startar som den skall,är ganska frisk,är den ALLTID svårstartad,även efter vattendränering o i övrigt okey,,DÅ skulle jag överväga mer ingående kontroll,,kan vara pumpen ,kan vara taskig kompression,,men så länge den startar hyggligt o går bra,,då tror jag den trivs,,tror att många ställer till det med ingående renoveringar p.g.a.exempelvis problem med bränslet,,funkar den som den skall på era lugna utflykter,,men strejkar när det är storm o du ligger jävligt nära klipporna,,,så skyll inte på motorn,,,,tänk dig själv vad som kan finnas i tanken,o som rörs upp !!! Båtmotorer är ingen raketforskning !!!!!! ,,,Hoogan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur vet man då att spridarna är OK? Finns det något bra kännetecken och om dom är dåliga kan man ta bort dom själv eller behöver man något specialverktyg. Ställer man in dom på något sett eller byter man dom? Pratar vi om hundralappar, tusenlappar eller vad är det för nivå om vi pratar spridare. Eller är det så att de ska justeras ihop med motorn?????? Roger

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Roger..gå till nån bilverkstad o hör om de kan hjälpa dig att provtrycka o rengöra dem,,för övrigt nåt som bör göras kanske vartannat år på en äldre motor,,det borde inte kosta speciellt mycket,, ,,,Hoogan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

en provtryckning samt justering kostar inte mer än ett par tre hundralappar. Behöver du däremot byta spridarspetsar så kostar dom nästan 1000 kr/styck. Hade jag vart dig så hade jag bytt topplockspackning och kollat över ventilerna också i samma veva. det kostar ju lite slantar,men det är det värt om du planerar att behålla motorn ett tag till..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har precis köpt en gammal Örnvik 610 med en 2qm20. Vet du var zinkanoderna finns på motorn? Stannar motorn bara av att man slår av gasen?

frågar kennet K

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...