Gå till innehåll
söndag 02 februari 2025
Mauritx

Hurley 18: Sprickor i roder, hur fixar man bäst?

Rekommendera Poster

 Vet inte riktig i vilken material den är gjort, träd? plast? någon som vet?

Tänkte slippa ner och  göra bredare sprickorna för att sedan fylla i med epoxy/Polyutheranlim? 

Vad tycker ni? låter som en bra ide? 

 

Bilder:

 

 

 

 

 

post-10021708-1394237500,5093_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Orsaken till sprickorna är nog att rodret är fuktigt och ha frusit sönder. I så fall kan det ha tappat ordentligt i styrka, och en fusklagning av typen du beskriver är inte att rekommendera.

Kolla min hemsida, under förbättringar har jag skrivit lite om vad jag gjorde med min sönderfrusna roderskädda.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den var redan så när jag köpte båten och innan sjöttsättning förra året. Ja det kan bara som du beskriver att vatten har träng in och frusit sönder den.  Han som sälde båten sa att det var en smäll med en sten.  Det finns en bit som är borta på en kant. 

Fusklagat?? Jag tänker på den här visset i ställe: Prio Nr 1 är att sjössätta båten så fort som möjligt  innan säsongen är slut,  att börja peta på en 44år gammal roder nu är inte precis en bra ide.

Jag seglar i en pytteliten insjö där man kan simma iland i fall någon händer med båten.  Jag tänker inte korsat atlanten med den. Den roder egentligen ska bytas helt tycker jag den dagen när den lägger av eftersom den är redan förbrukad (över 44 år gammal).

Om man filler alla tomrum med epoxy/polyurethanlim och spackla så att det blir tät kommer den att hålla säker några år till tills det är dags att byta för en helt ny från rorkulten nedåt. 

MVH

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Anledningen att jag skrev fusklagning är att allt kommer att frysa sönder igen nästa vinter. I dagsläget vet du inte heller hur och om roderbladet sitter som det ska i hjärtstocken. Har du otur släpper de från varandra, och då oftast när det är som sämst läge.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det stämmer,  samtidigt kommer jag att märka till nästa säsongen om min laggning håller eller inte.  Sprickan finns bara i yttre kanten så om man har tur hjärtstocken sitter torr och fin inuti där den är som tjöckast. (inte troligt men man kan hoppas!!!)

Samtidigt en Hurley är gjort enligt lloyds standard så rodern är väldigt stark och tjock överdimensionerad for en som liten båt. Att den pajar helt i en liten insjö är inte så troligt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När du breddar sprickorna så kanske du kan utröna anledningen till

sprickbildningen. Utan att egentligen veta något om ditt roder så

tycker jag den arbetsordning du själv föreslog kan vara lagom första

året. Om du har en utombordare till båten så kan du ju styra med

den vid roderhaveri. Ett annat alternativ är att ha med sig ett enkelt

reservroder, kanske i delar, som är förberedda och lätta att sätta

samman.

Så mitt tips:

Bredda, spackla med epoxi, sjösätt och se upp för grunden!

Och som du själv skrev, senast nästa vår lär du ju veta om sprickorna

beror på sönderfrysning eller grundstötning (eller både och).

Och på tal om förbrukade plastbåtar, så är 44 bast ingen ålder att tala

om på den grovhuggne Hurleyn. Med lite energi lagd på båten så kan

du segla den ända tills det är dags för demensboendet!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Har petat lite gran av materialen som hade spruckits och det verkar så att roder är gjort av träd som någon har inplastad med glassfiber/plast?,   Det som har spruckit är själva inplastningen som är  ganska tunn och inte trädet som ligger under. Träd ser bra ut. 

I så fall strategien ändras. Det blir att skrapa bort det av implastningen som losnar för att sedan spackla på med glassfiber/Epoxy.

Hoppas bara att träen är inte rutten, men det för väl vissa sen. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag tagit bort en hel del och som ni kan se i bilden det finns inga skador, Det är bara den yttersta lager som har spruckit (gammal gelcoat/fiberspackel antar jag).

Hurley är byggt som stridvagn, roder är bygg i en klump av glassfiber där metalen är gjuten i, (inget risk av vatten letar sig in) sedan har man kompleterad kanterna med träd (Det är någon sort av träd som doftar gott) Träen var i mycket bra skick.

Vad jag tänker göra är att försöka limmat/skruvat åt träet mot klumpen med polyurethan lim (Det har släpt lite) efter att jag har tagit bort den yttersta lager,  Sedan kommer det att spacklas på nytt, Vet inte riktig vad jag ska använda för spackel så att det blir stark och vattentätt. Finns det någon Epoxy som är lätt att arbeta med eller ska jag köra med vanligt fiber spackel? 

 

En bild:

 

post-10021708-1394237505,6592_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kan inte va på det viset att nån tidigare ägare tykt att rodret var för litet och byggt på det med en träbit som han sedan plasta över, utan att göra det ordentligt.

är trät torrt eller blött?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kan vara också som du säger att någon försökte göra roder större, Träden var lite blött men den torkade direkt när jag ta bort lagen som var på den.  Trädet doftar gött, Luktar som mahony   eller teak eller någon sort träd från regnskogen. Träen är i bra skick och inte roten.  Som du ser på bilden träbittarna är fastskruvade,  Antar att dem var limmade med men limmet är borta nu.  Jag ska försöka skruva lite löss och sedan separera och limma med polyurethan lim för att sedan skruva åt ordentlig. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har nog snöt in för mycket på poluretanlim. wink

 

Går det lätt att skruva loss trät så gör det och låt det torka  - om inte låt det sitta kvar.

Det finns en sk som är värre än arbete - onödigt arbete. Dessutom skall man va lat när man jobbar.

Slipa bort bottenfärg och gelcoat på ca 15 cm fram på rodret. Plasta upp runt träbiten med ett antal lager matta. Om du använder polyeter eller epoxy har ingen betydelse. Det blir fler lager väv om du använder epoxy - och dyrare.

Jag hade använt epoxy. Annars får man måla med gelcoat. Skall man då lägga på en epoxygrundfärg får man vänta 4 - 15 veckor innan man lägger på epoxygrundfärgen utanpå den nya polyesterlaminatet (15 veckor enl Biltemas epoxygrundfärg)

Lagar man med epoxy slipper man det tramset.

Jag skulle slipat bort all bottenfärgen på hela rodret och gjort i ordning det en gång för alla.

Kunde man ana en spricka i infästningen till hjärtstocken?

Skillnaden mellan att göra ett jobb ordentligt eller slarvigt är att gör man jobbet slarvigt kan det ta något kortare tid och bli en liten aning billigare. Risken är dock att man får göra om det hela innom en inte allt för avlägsen framtid. och då till dubbla kostnaden.

Skulle trät inte va hundraprocentigt torrt, så spelar det kanske inte så stor roll. Som du påpekar så är båten 44 år gammal.

 

 

Jag hade slipat bort bottenfärgen helt på hela rodret

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Såg nu att det var påskarvat i både framkant och bakkant på rodret. 

Jag hade nog slipat rent hela rodret och plastat några lager run tom det hel. Slipat av när epoxyn härdat och spacklat med lamineringsepoxy blandat med mickrobalonger. Slipat slätt. ett lager lamineringsepoxy, mattat ner och bottenmålat - fast det bottenmåla kanske du inte behöver i din insjö!?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag forstår inte din beskrivning eftersom jag kan inte alls detta med epoxy, spackel, laminering, mikrobalonger etc. Jag hörde första gången om epoxy  förra året när jag skaffade båt..

Kan du inte vara jätte snäll och beskriva till någon som kan noll/?

T.ex: 

1.- Slipa rent hela rodret (Det tänker jag göra faktisk).

2.- Plastat några lager (med vadå? vad köper man sån?)

3.- Plasta först och sedan lägga på epoxy? eller plastar man genom att lägga en tunn väv som limmats med epoxy?

4.- Laminering epoxy och microbalonger? förstår inte. 

5.- etc.

Vad jag tänkte göra var att slippa rent hela rodret,  limmat fast träbitarna med polyurethan lim och sedan spackla med glasfiberspackel.  Sedan måla det hela med topcoat och slipa så att det blir jämn och fint.  Vad tycker du om min förslag?  Om jag byter glasfiberspackel mot epoxyspackel blir det bättre?  Det som är viktig dock är att det inte tar en evighet för att torka, kan inte vänta 15 veckor, då är säsongen slut. 

Kanske man kan limmat lite väv i skarven i träet så att det blir starkare.  Vet inte. 

Tack på förhand!!!!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För den som har massor av frågor om plastning och underhåll av

plastbåtar: Läs gärna Björn Peter Behrens bok ”Vårda din plastbåt”

Kostar inte många ören, men ger dig massor av svar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag ska göra som du beskriver här. Ska laminera med glasfiberväv och lamineringepoxy hela roder några varv. Ska köpa flera stora glasfiberväv så att jag kliper i rodens form.

Sedan ska jag slipa och sedan spackla med lamineringepoxy blanda med microbalonger, Slipa igen och sedan avsluta med en målning med lamineringepoxy sedan slipa lätt och lägga på bottenmålning (svart).

Om man gör så visst blir roder vattentät? och stark med så att jag behöver egentligen inte bry mig om att limma träbitarna efterson dem sitter med skruvar ändå.

 

Tack på förhand!!!! 

p.s. Håller just nu på att slippa hela roder, vilken himla jobb!!!

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, det blir vattentätt med epoxi. Under förutsättning att du får det tätt runt hjärtstocken (axeln som går upp till rorkulten). Om du inte får det tätt där så har du istället skapat en skål som vattnet kommer att bli stående kvar i och träet ruttnar på sikt. Så var noga med slipningen runt hjärtstocken så att epoxylaminatet fäster och se till att få tätt där när du plastar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag plastade om mitt roder på min dåvarande Hurley 18 år 2006 tror jag det var. Samma symptom som du. Slipade ner en bit och plastade runt om  med ordentligt med glasfiber i långa remsor och  polyester , som långa förband runtom, , sedan flera lager epoxy-färg. Allt köpt billigt på Biltema. 

 

Blev urstarkt, seglade Västkusten i flera år i hårda kulingar, och när jag kollat båten ( äger den inte längre ) så är det fortfarande pålitligt.

Fair winds & calm seas,

/ Leif , Gbg



http://oceanplurra.blogspot.com

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag slippad färdig rodret och imorgon ska jag borra ut skruvarna till zinkanoden för att få bort den. 

Jag funderar om jag kan spackla med vanlig fiberspacken för att få en jämnt ytta innan jag laminerar den.

Eller ska jag först laminera och sedan spackla med epoxy och glassbalonger för gämna ut efteråd för att sedan måla? 

Ska jag använda/laminera med en stor väv som täcker hela rodret på en gång  eller ska jag lägga små trasor?  Tror att risken att den inte blir tätt minimirar om man använder stora en små trasor väv.

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...