Gå till innehåll
lördag 25 januari 2025
Diddi

Ebersprächer lägger av

Rekommendera Poster

Har en Ebersrächer Airtronic L - D5 i min båt. 2007 års modell. Den lägger helt av efter ca 5 minuter och startar inte igen oavsätt gradtal. Både värmare och fläkt stannar helt. När jag sedan gör en omstart så händer samma sak igen. Jag kan dock få fläkten att gå för sig om jag väljer ventialtion. Det spelar ingen roll hur mycket jag vrider på termostaten. Felet har uppstått efter att avgasröret varit delvis täckt av en fender. Det är kallt och vara ute med båten nu så jag undrar om någon har en aning om vad det kan vara. Jag har fulla batterier och diesel. Ebersrächen var också på efterkontroll i samband med fenderskadan men troligen upptäckte man inte detta felet då eftersom den startar bra.  

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjena

När jag råkade ut för detta, var det ett överhettningsskyd som utlöste. Det sitter vid avgasutsläppet.

//Mikael

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Var det något som orsaka det som du åtgärdade eller var det fel på givaren?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det var fel på givaren, så när den byttes fungerade den igen. Troligen hade vi fått ett stopp i avgasslangen så det blev en go temperatur där, det gillade min givare. 

Bytte både avgasslang och givare.

//Mikael

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En fråga som hör till ämnet. Min sprakare har slutat tända, fläkten går 1 min sedan dör allt. Jag tror inte den tänder. KOllade om pumpen fixar diesel och det skvätte fram lite. Kollade vad en ny pump kostade och höll på att få hjärtinfarkt, 2200 kr. En förståsigpåare tror inte det är pumpen utan styrenheten men jag tvekar att laga med dyra reservdelar då värmaren kan vara väldigt gammal. Det är en D1 med ytterligare siffror och bokstäver som jag glömt. Till den verkliga frågan, hur gammal kan en värmare bli?

Tacksam för svar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...