Gäst MaxSchmeling Postad 13 Maj , 2013 I vackra Skåre strax utanför Trelleborg står en tjusig gammal träbåt på land. Men vad är det man har monterat på undervattensskrovet? Kylning? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bosse 300 Postad 13 Maj , 2013 Japp, kylning. Smart effektivt med känsligt. /B Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
evo_z9 0 Postad 15 Maj , 2013 Haha! Alla sätt är bra utom dom dåliga eller hur säger man? Måste väl se detta som en av dom sämre Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gedda 24 Postad 15 Maj , 2013 Kan meddela att detta sättet är oerhört effektivt och bra! gäller bara att dimensionera rätt! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 15 Maj , 2013 Nja nu vill jag inte hålla med, ett mycket bra system, och kännsligt nej skulle något slå hål på kylslingan har man fortfarande kylning, snarare ett idiotsäkert system. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Capitan 288 Postad 15 Maj , 2013 Systemet används ofta på mindre arbetsbåtar har ja förstått på kompisen som jobbar på varv. Mycket bra då man tex propellermuddrar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gedda 24 Postad 15 Maj , 2013 bild från -78 har fungerat klanderfritt på bägge maskinerna sedan dess. sitter på en ombyggd fiskebåt.19x6,10m Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 911 Postad 15 Maj , 2013 Och inget krångel med att vinterkonservera värmeväxlaren med glykol. Ingen impeller som kan gå sönder och som ska bytas i tid o otid. Det enda som kan hända under normal drift är att ett rör går av och då blir motorn sjövattenkyld istället tills röret är lagat. Förutsättningen är naturligtvis att expansionskärlet sitter i nivå med vattenlinjen för annars blir det problem om röret går av. Robust och enkelt! En liten undran - hur kyls avgaserna/avgasröret när man har ett sådant kylsystem. Eller är det mest toffande tändkulor med grovt plåtrör uppåt som använder det? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wetallt 3 Postad 15 Maj , 2013 mest torra avgaser används, men det finns i vissa installationer en separat sjövatten pump för att kyla avgassystemet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 15 Maj , 2013 Används ofta på amerikanska fiskebåtar. Enket och driftsäkert, ingat problem med igensatta kylare. Dessa båtar har torra avgaser. På stålbåtarna svetsas rören mot skrovet, ibland på insidan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 16 Maj , 2013 Kopparrör klarar beväxning bra och bör nog inte värmeisoleras med målning, vrid gärna om ägarens öra och påpeka detta. Tumregeln för tillräcklig kylkapacitet är väl f.ö. 1 kvm rör-mantelyta per 100 hästkrafter om jag minns rätt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bosse 300 Postad 16 Maj , 2013 Känsligt är det så till vida att påfallande ofta så går det inte hål på rören utam dom bara kläms i hop /B Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser