Gå till innehåll
onsdag 12 februari 2025
Chha

Navigera med Sea 88

Rekommendera Poster

Vi köpte Sea 88 till Ipad i vintras. Nu när vi fått båten i sjön testade vi det i helgen. Min uppfattning är att programmet inte hänger med utan positionen på skärmen ligger 30-60 sekunder efter, minst. Är det någon annan som har liknande erfarenhet? Vi änvände även Eniro på sjön och där är positionen helt perfekt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns det inte någon inställning där du väljer uppdateringsfrekvens? I det konkurrerande seapilot kan du välja hur ofta den ska uppdatera. Seglaren behöver ju inte (vill ofta inte heller ha) samma frekvens som den som kör 40 kn.

Mitt tip är Kolla inställningarna! (Eller köp seapilot) wink

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ingen mer som har samma problem??

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Inte några som helst problem, men se till att ha wi-fi aktiverat. Det förbättrar positionen vid platstjänsterna säger min ipad, således också när du navigerar efter GPS. 

Märkte stor skillnad på min ankarlarm-app när jag aktiverade wi-fi. Innan var det lite hejkonbejkon. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu har det löst sig, jag raderade appen och laddade ner den på nytt, krävdes iofs två gånger, men nu funkar den finemang😃

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Intressant det där med wi-fi, hur kan det komma sig tror du? För jag gissar att ni inte har wi-fi i båten utan att det gäller även off-grid?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst sdk780

Enligt Apple:

Förbättra GPS-noggrannheten2

Noggrannheten för GPS varierar med antalet synliga GPS-satelliter. Upptäcka alla synliga satelliter kan ta flera minuter så noggrannheten ökar gradvis under tiden. Följande tips kan förbättra noggrannheten för GPS:

Se till att datum och tid är rätt inställt i Inställningar > Allmänt > Datum och tid. Använd om möjligt alternativet Ställ in automatiskt.

Viktigt! Felaktiga inställningar på datorn kan synkroniseras till enheten. Kontrollera datum, tid och tidszon på alla datorer som synkroniserar till enheten.

Se till Wi-Fi är aktiverat och att du är ansluten till ett mobilt eller Wi-Fi-nätverk. Det gör att A-GPS (Assisted GPS) på enheten kan hitta GPS-satelliter snabbare och dessutom ge initial platsinformation via mobil- och Wi-Fi-nätverk.

Obs! Microceller (även kallade femtoceller) stöds inte med Platstjänster.

Se till att du har klar sikt till horisonten i olika riktningar. Kom ihåg att murar, fordonstak, höga byggnader, berg och andra hindrande föremål kan blockera synligheten för GPS-satelliter. När detta inträffar kommer enheten att automatiskt använda mobil- eller Wi-Fi-nätverk för att avgöra var du befinner dig tills GPS-satelliterna blir synliga igen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Okej, då gäller det alltså inte ute på sjön om man inte har wifi i båten det vill säga. Eller har jag missat något?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej.

Jag kör med den nya ipaden och seapilot programmet och det funkar klockrent.

Jag har sällan på wifi på min ipad men då jag använder de,t så delar jag ut den från min telefon till ipaden.

Mvh Anders

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst sdk780

Ja jag blir också tveksam. Om man læser texten som en jurist så kan man tolka det som att WiFi inkopplad (utan trådløst nætverk) påverkar 3G och førbættrar hjælpmedel till GPS men om det bara ær oførstånd hos textførfattaren eller faktiskt ær så vet jag inte.

Jag kør Seapilot i min Ipad3 med 3G och mærker ingen skillnad med eller utan WiFi inkopplad. Och jag har heller ingen mærkbar førdrøjning utan det fungerar riktigt bra.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Att ha WiFi påslaget och då kunna använda A-GPS (assisted GPS) gör bara att den snabbare kan räkna ut var man är då man slår på enheten. När den väl hittat sin position används det inte alls för positionsbestämningen.

Mer specifikt, om enheten inte vet ens på ett ungefär var den är när man slår på den, måste den leta efter alla tänkbara satelliter och räkna förutsättningslöst på var på jorden den kan tänkas befinna sig. Detta kan i värsta fall ta åtskilliga minuter att räkna ut. Men med A-GPS så kan den få hjälp med en ungefärlig startposition och då vet den vilka satelliter den borde kunna få in. (Jämför med triangulering med hjälp av stjärnhimlen: Vet du var du förväntar dig att stjärnorna ska ligga går det snabbare att räkna ut din position än om du först måste orientera dig på stjärnhimlen och identifiera dom en och en.)

A-GPS får oftast info av mobiloperatören (GSM, 3G), men det finns även databaser över tillgängliga WiFi-nät som telefonen skulle kunna använda sig av för att få en ungefärlig fösta positionsbestämning.

Edit: stavning...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...