theodorodlund 0 Postad 13 Maj , 2013 Hej Forumet! Jag har en segelbåt (magnifik midget) som jag håller på att renovera och fixa och dona med. Och nu har jag kommit till att börja göra insidan bebolig och därmed försöka minimera fukt och vatten intrång. Då jag är en ganska ny ägare av segelbåt funderar jag lite på om ni har några bra tips på vad man bör beta av för att få en så fukt och vatten fri båt. Jag håller precis på att byta alla genomföringar men jag tror att det kan finnas fler ställen där det kan komma in vatten / fukt. // Theodor Ödlund Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 957 Postad 13 Maj , 2013 Vatten o fukt i en båt får du på två sätt: - otäta hål i båten - kondens Läckande hål kan finnas överallt där det finns en skruv eller skarv. Det är ogörligt att täta om alla dessa presumtiva läckor på måfå. Du måste först spåra ev läckage och sedan angripa dessa punkter. Typiska riskställen på en äldre båt är: - längs skarven mellan skrov o däck - ventilerna (fönsterna kallas så på båtar) - skotskenor - knapar (de utsätts ju för en hel del belastning) - under ventilatorerna (ventilatorerna kan t.o.m. spricka i plasten och därmed läcka) Den andra fuktanledningen - kondens - angrips genom att ha tillräckligt bra ventilation. Det måste finnas både tilluft och frånluft, annars kan luften inte cirkulera. Problemet med kondens är särskilt märkbart i kallt väder då det gärna blir kondens på ventilerna. Helt går det inte att eliminera den kondensen när det är riktigt skitväder (regnigt o kallt) men det kan hjälpa en del om du har en lämplig värmekälla i båten t.ex en fotogenlykta som både ger ljus o värmer. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
theodorodlund 0 Postad 15 Maj , 2013 Tack för svaret och tipsen det kommer förenkla min felsökning. Vänlig hälsning / Theodor Ödlund Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
brstfanp 9 Postad 16 Maj , 2013 Precis. Angrip i första hand anledningen till att det är fuktigt: Täta läckor (sannolikt uppifrån) och sluta andas (för kondensen) ;-) Skämt åsido. Många båtar har dålig ventilation. När det väl blivit fuktigt så är det svårt att få det torrt även om det inte kommer in ny fukt. Jag har byggt om ventilationen på flera båtar och det gör underverk. 1. Se till att de finns ventilatorer som suger ut luft. Antingen ejektorventiler (kallades förr för Elektroluxventiler) som suger ut luft när det blåser över dem eller solcellsdrivna med fläkt. Montera dem så högt upp som möjligt så minskar du risken att det stänker in i dem från sjön. Framför allt så får du draghjälp av att luften inne i båten värms upp under varma dagar och vill uppåt. 2. Se till att det finns ventiler för luft in. Helst så att luften kommer in lågt inne i ruffen/salongen. Då kan den stiga uppåt och torka ut båten i samma takt som den värms upp. Om du är ambitiös så tar du in luften någonstans i fören eller aktern och låter den ta sig fram mot skrovet under kojerna och sedan ut i ruffen. Om det är kallt i vattnet så kondenseras luftfukten och rinner ned i kölsvinet och du får in torrare luft. Om det är varmare i vattnet än luften så värms luften upp. Kallas kalla-väggen-principen. 3. Se till att inte luft smiter in från blöta/illaluktande utrymmen som kistbänk/akterstuv. 4. Om det luktar unket, tvätta ur ordentligt. Det finns olika husmorsrecept att använda såpa, t-sprit, klorin, ättikslösning. Jag tror att det viktiga är att man tvättar av alla ytor ordentligt flera gånger. Med vad spelar inte så stor roll egentligen. Tvätta dynor och textilier också. 5. Ge dynor, segel, textilier möjlighet att torka när du inte är i båten. Luta upp dynor t.ex. Lite inspiration finns på: http://old.sxk.se/tekniska/btf/miljo/mi00moeg.htm ./stefan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IW23 0 Postad 18 Maj , 2013 Var kan man köpa en solcellsdriven ventil med fläkt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser