Jonas478 27 Postad 13 Maj , 2013 Ett märkligt elfel, som jag hoppas på hjälp med: Händelse: På väg hem i hård vind över Jungfrufjärden, förra årets sista helg ute med familjen. Plötsligt dog vår gamla GPS-plotter (Garmin 2006), och den nyare (Garmin 620) frågade om den skulle fortsätta på batteri (tryckte Ja). Jag gissade att någon elkoppling vibrerat sönder eller att en säkring gått. Bestämde mig att fixa felet nu på våren innan sjösättning. Felsökning igår: Båten står på land, landström och laddning inkopplad. Lyset i båten fungerar, så det finns 12V. Monterade först Garmin 620 i sitt fäste, den gick igång vilket visar att det fanns 12V. Monterade Garmin 2006 men den startade inte när jag tryckte på startknappen. Upptäckte att Garmin 620 frågade om den ska fortsätta på batteri. Provade att stänga av den och börja om, men nu startar den inte = 12V har försvunnit. Tänkte ändå att det kunde vara glappkontakt/rost någonstans, så att det blir spänningsfall när jag kopplar in en pryl till. Öppnade luckan under instrumentpanelen och letar bland sladdarna. Mäter med multimeter mellan svarta jordplinten och en sockerbit där de röda kablarna (med extra säkringar) till båda GPS är fästa = spänning 2,46 V. Konstigt? Letade vidare bland sladdarna som är fästa i sockerbiten och ser att en gul kabel går till vår Sony bilstereo. Försöker sätta på den. Går inte. Slår av huvudströmmen för att se om spänningen 2,46 V försvinner, eller om det är någon annan komponent som ger spänning, kanske kondensator (?) i bilstereon. Ja, försvann. Vrider på huvudströmmen igen -- Lyset tänds. Och dessutom startar Garmin 620 och bilstereon går att sätta på. OCH det går att starta även den gamla Garmin 2006. Allt fungerar! Rycker lite försiktigt i sladdarna under instrumentpanelen, men det påverkar inte. Felet är borta, trots att jag inte lagat något. Annat än att slå av huvudströmbrytaren och sedan slå på den igen... Det enda jag kan komma på är att någon säkring har återställts av att jag slog av huvudströmmen och sedan vred på den igen. Kan det vara så? Nytt test att stänga av huvudströmmen -- Båda GPS fortsätter att vara på, men lyse och bilstereo slocknar (har märkt det förut, GPS verkar få ström från en kabel som är kopplad direkt på förbrukningsbatterierna). Både lyse och bilstereo sätts på igen när jag vrider på huvudströmmen, så det finns ett minne i bilstereon att den ska vara påslagen. Båten är en Aquador 26HT från 2003 och kablarna försvinner in i mörka mellanrum, kommer ut med buntband runt i motorrummet... Det jag är orolig för är att felet ska uppstå igen vid fel tidpunkt, eller förvärras. Men först behöver jag förstå varför felet försvann. Finns det säkringar som återställs av att huvudströmmen bryts? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jonas478 27 Postad 13 Maj , 2013 Hittade en bild där säkringspanelen för elsystemet på vår båt syns. Beskar den så att panelen syns bättre, men den är lite suddig. Det är 3 rader med svarta knappar, som går att trycka in lite grann och fjädrar tillbaka. Längst ned står Navix. Vet inte om strömförsörjningen till GPS mm är kopplade via denna säkringspanel (står inte något om detta i båtens instruktionsbok, vilket nog beror på att GPS, radio mm är extrautrustning som återförsäljaren i Sverige har monterat). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 502 Postad 13 Maj , 2013 Har du två huvudbrytare, en till förbrukarna och en till motorn? Om du har det skulle jag sätta en peng på att du har felet, oxid, i huvudbrytaren. Jag har haft samma symtom och då byglade jag brytaren som test och då försvann problemen. Byte brytaren och sedan dess har allt varit lugnt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 13 Maj , 2013 Nyfiken på hurdan huvudbrytare du har? Vrider på strömmen läser jag, har du en med vred 1 2 båda? Eller en med röd plastnyckel? Vilket som byt till den dyraste du kan hitta med metallnyckel gastät. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jonas478 27 Postad 13 Maj , 2013 Lyset i taket fungerade hela tiden, så övriga båten hade 12V. Tror inte att det är oxid i huvudströmbrytaren, varför skulle den göra att just GPS tappar ström mitt ute på Jungfrufjärden? Annat som trimplan och vindrutetorkare slutade inte fungera. Och nu när jag testade så fortsatte lyset att vara tänt i taket på båten hela tiden (utom när jag slog av huvudströmbrytaren) = felet var att GPS inte fick ström, men lyset fungerade. Men bifogar bild på huvudströmbrytarna: Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jonas478 27 Postad 4 Juni , 2013 Nu i helgen råkade jag ut för ett liknande fel. Powertrim på VP KAD 44 slutade fungera halvvägs hem, efter att aldrig ha krånglat tidigare. Testade både i fart och när båten låg stilla, mätaren fortsatte visa -3 som är lägsta trimvinkel. Fick igår tipset att felet troligen är säkringen till strömförsörjningen till trimpumpen, den kan enligt chefen på varvet vibrera sönder. Åkte ned till båten igår kväll för att kolla, om det är säkringen som gått så ska det bara säga klick i motorrummet (relä) när man trycker på trimknapparna. Vred på huvudströmbrytarna, vred startnyckel till 1-läget (utan att starta motorn) och MAGIC... Powertrim fungerar normalt igen. Det enda jag gjort är att låta båten vara ifred 2 nätter... Kanske ska tillägga att båda GPS fungerade normalt trots att Powertrim slutade fungera. Så felen liknar varandra, men hör inte direkt ihopp. Kanske något smittsamt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 4 Juni , 2013 JOnas478: som alla andra elektronikprylar numera så kan det mesta få spunk och hänga sig ibland och fungera bättre efter att slå av kraften och sedan på igen. Orsak kan var nån strömspik eller att man råkar bli statiskt uppladdad och tar på någonting i närheten av prylen. Ibland utan att man märker det.... :-( Men ditt första skumma fel tycler jag luktar oxid i huvudbrytaren lång väg. Byt brytare, helst till annan rejälare sort. De med röda nycklar är ökända. http://www.erlandsonsbrygga.se/sv/Hemsida/El_Laddning/Elpanel_Kontakter/Huvudstrombrytare Jag skulle köpa två st typen Hella som kostar 344 kr/st, du har troligen 98 kr varianten. Kanske lite bökigt att installera i din nuvarande låda, men värt besväret att byta. Kan sättas på nåt mer undangömt ställe för att försvåra stöld? :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 4 Juni , 2013 Tycker också det verkar vara två fel, ev är det helt olika fel men antagligen sitter de ihop för att vara lite lustig över elkopplingar... Alltså, så fort du säger SOCKERBIT så kommer det upp en pelare från underjorden med saftblandare och varningsljud! Och säger du sedan låg spänning och glappkontakt... Då säger jag du ska ersätta sockerbiten med något annat sätt att koppla in dina Garmin. Visst, felet kan ligga i huvudbrytare men eftersom resten funkar... Nä, börja med att felsöka i sockerbitkretsen. Sedan letar du dåliga kontakter vid brytarpanel och säkringar. Skruva ut panelen, kolla att alla kopplingar sitter fast, spray med olja osv osv. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jonas478 27 Postad 12 Juni , 2013 Jag har ringt och frågat killarna på mitt VP-varv igen: Säkringen till Powertrim -- när den vibrerar sönder så kan den släppa igenom ström ibland, ibland inte. Köpte en ny säkring idag för att byta, det är en rejäl pryl på 55A med skruvfästen och tråden innesluten i vit plast. Oxid i huvudbrytaren -- Mycket osannolikt, eftersom det går mycket ström genom huvudbrytaren. Oxid blir kvar och ökar när strömmarna är små, men bränns bort där det går mycket ström. GPS-felet -- finns en säkring även där, som sitter i Garmins lilla svarta burk. Kan vara glapp där, så jag ska försöka leta dålig kontakt där. Men har inte haft GPS-problemet någon fler gång. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jonas478 27 Postad 12 Juni , 2013 Anders, Ett argument till mot att det är oxid i huvudströmbrytaren: Det jag skrev redan när jag startade tråden: Nytt test att stänga av huvudströmmen -- Båda GPS fortsätter att vara på, men lyse och bilstereo slocknar... = GPS fungerar ju även om jag slår av huvudströmbrytaren = kan inte vara dålig kontakt där som ger GPS- problemet? Däremot håller jag med om att sockerbiten är #1 som misstänkt, fast i så fall borde väl felet ha återkommit när jag ryckte (försiktigt) i den och sladdarna som är hopsatta med sockerbiten. Och varför har den dåliga kontakten försvunnit, om det är sockerbiten som är problemet, jag har inte gjort något annat med den än ryckt i sladdarna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 12 Juni , 2013 OK. Skumma elfel är notoriskt svåra att hitta. Att gå igenom alla kablar och kopplingar är en väg. Det förekommer också att kablar är av fast det inte syns utanpå. Alltså bara koppartråden inuti är av och plastmanteln är hel. Det märks när man tar i den att det blir kontakt ibland... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jonas478 27 Postad 12 Juni , 2013 Tack Anders, Tänkvärt också det du skriver det mesta kan få spunk. Så är det ju även med elektronik hemma. Ock sladdar där tråden gått av inuti är en oroande möjlighet. Det är uselt tunna röda o svarta sladdar som går till båda Garmin. Ytterligare en teori som jag funderar på är att Garmin 620 borde dra extra mycket ström precis i början, eftersom den har ett inbyggt batteri som laddas (räcker 9 timmar). Om Garmin 620 drar mycket ström och kablarna dit är tunna/oxiderade, så sjunker spänningen i denna krets, kanske så lågt att gamla Garmin 2006 inte startar. Jag har därför senaste utfärderna väntat med att starta båda GPS tills båtmotorn är igång = lite högre spänning från generatorn. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser