Gå till innehåll
söndag 02 mars 2025
yamahamannen

Mercury 75HK 1985! går bara på två cylindrar?

Rekommendera Poster

tjena tjena alla

 

Jag har en Mercury på 75 hästar från 1985 och två taktare!

Det hände precis häromdan när jag var ute och åkte och så började den att dummas! 

Och den började spotta och fräsa och gick ojämt och dåligt ( det ryckte hela tiden) tills när jag kom in till bryggan så på lägre varv så stanna den.

Så jag startade om och såfort man la i växel så la den av! 

Har kört med stroposkåp ( tändningslampa) och den går bara på 1 och 2an !

 

Upptäcke när jag bytte tändstift att kablarna från CDi boxen till tändspolarna var ruttna och hade gått kvar! 

men idag när jag satte jag tillbaka tändspolarna med nya kablar men likt för bannat så kvarstår felet!

 

Vill också säga att CDi boxen bytt för ett par år sen men borde vara ok och för ett halvår sen så byttes statorn men somsagt så kvarstår problemhelvetet! 

Vet att svänghjulet ser konstigt ut men ser ej ut så i verkligheten! bara min iphone

Kolla denna video för att se vad jag menar!

http://www.youtube.com/watch?v=3EC-qCifvLQ&feature=youtu.be

 

 

Är tacksam för svar om ni vet vad det kan vara!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det hände precis häromdan när jag var ute och åkte och så började den att dummas!

Vill också säga att CDi boxen bytt för ett par år sen men borde vara ok och för ett halvår sen så byttes statorn men somsagt så kvarstår problemhelvetet!

Tvetydigt!

Har detta problem uppstått nu eller fanns det på någort sätt redan bytet av CDI -box och stator? 

 

Generellt för felsökning:

 

1. Kolla om du kan flytta felet genom att skifta två cylindrars tändspolar, tändkablar och stift.

Om felet inte flyttar sig är tändspole, tändkabel och stift OK, dvs felet finns innan tändspolen.

2. Om det inte går att flytta felet enligt 1:

Din CDI box har tre kanaler, en för varje cylinder (triggspole N i stator -> CDI-box kanal N -> tändspole kanal N -> tändkabel N -> tändstift N), där N kan vara 1, 2 eller 3. Skifta två triggspolar vid ingången till CDI-boxen och SAMTIDIGT MOTSVARANDE utgångar till tändspolarna. Om felet flyttar sig nu är det CDI-boxen som är trasig, om det inte flyttar sig så är det triggspolen till den trasiga cylindern som inte funkar.

CDI Electronics har publicerat mer specifil felsökningsinfo som de numera gömt. Det har trots detta gått att Googla fram denna info, men det får du prova att göra själv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...