Gå till innehåll
tisdag 12 november 2024
Elisa_A_R

Hur i hela friden lagar jag grundstött blyköl?

Rekommendera Poster

Ny båt (76:a, ny för mig) invigdes förra året med en grundstötning som resulterade i ett rejält hack på framkant på kölen (fenköl), samt rejäla avskrapningar/hack i botten. Har blyköl. Min fina teori var att jag

1. Knackar bort allt som sitter löst (blyet kommer i öppen dager)

2. Slipar och jämnar till kanterna

3. Epoxispacklar direkt på kölen, slipar av efter bästa förmåga (har hört att epoxispackel ska vara sjukt hårt att slipa och jag gör det för hand).

4. Målar på grundfärg+bottenfärg ett lager.

Vad säger ni om det? Kan det fungera? Vid det stora hacket ser det lite hårigt ut längs kanterna. I botten på kölen sitter lagret däremot löst som på en sådan där mandarin med luft under skalet. Jag har tittat efter där kölen är infäst i bottenstockarna och ser där, på babords sida, några små små trådtunna sprickor. Vet ej om det beror på grundstötningen, eller på att båten är gammal och att det rört lite på sig. Vad jag kan se fick båten inga andra skador (t.ex. inget invändigt i akern). Tror inte att det finns risk för läckage för det ser i övrigt vädligt tätt ut, men jag vill i alla fall höra efter.

Och så sista frågan: hur lång tid tar detta? Jag tänkte att det tar några timmar att ta bort allt löst, en dag för att slipa, några timmar att spackla och sedan ytterligare någon dag att slipa. Allt som allt ca 20 timmar. Låter det realistiskt? Eller måste jag ta ledigt från jobbet? Båten ska i den 25:e och jag har alltså inte börjat att måla eller vaxa än... sliter just nu med att få botten ordentligt ren för målning.

Tacksam för all hjälp som bara tänkas kan, ingen info är för självklar för mig. Har aldrig någonsin ens sett en båt vårrustas... 

 

  

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ofrånkomligt med en och annan grundkänning. Större smällar ger fula gropar i blyet så jag har också funderat på bästa sätt att få det snyggt.

Tills vidare är det slägghammare som gäller.

Bly är formbart till en viss gräns. Synd att slipa bort tyngd och det känns som onödigt arbete med spackling som ändå släpper förr eller senare.

Prova lite formning med slägga. Det blir nog inte sämre iallafall.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svar, men vågar man verkligen ge sig på kölen med en slägga? Jag förstår absolut vad du menar om att det är synd att slipa bort tyngd. Men det känns ju samtidigt som att man inte vill stå där med en svajköl för att man bankat runt på kölen... Slipa lite måste jag ju för att få ett jämnt och fint ytskikt. Det var framför allt det jag menade med att slipa (alltså inte själva blyet så mycke utom där det bucklat till sig.

Vad säger du om tidsåtgången?





Kan det vara en idé att värma blyet för att göra det mer formbart? Eller är det helt koko att ta med en brännare och riskera att sätta fyr på hela härligheten?

Har du blyköl? Målar du i så fall direkt på blyet om du fått skador i ytskiktet?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bly mjuknar inte för att du värmer det - det smälter. Och smältningen kommer plötsligt (jfr med att smälta lödtenn). Om du smälter bly så måste du gjuta om i en form och då har du skaffat dig ett verkligt problem. Så låt bli att värma.

Du riskerar ingen svajkö för att du hamrar till en skada i blyet. Den kraft som du kan hamra med är långt ifrån de krafter som uppstår i skarven mellan plast- och blyköl när du seglar på en hård kryss (eller när du får en hård sned grundkänning). Så var inte rädd för att gå på med hammaren.

Att slipa epoxy kan vara jobbigt. Det finns en hårdmetallrasp till multimaskiner som är effektiv för sådant jobb och som är slitstark nog för att avverka epoxy med. Clas Ohlson har extrapris (299:-) på sin multimaskin just nu http://www.clasohlson.com/se/Multiverktyg-Cotech/40-7191 . Det finns liknande maskiner från Bosch och Jula också. Raspen http://www.clasohlson.com/se/Rasp-Cotech/Pr407199000 har fördelen att damma måttligt eftersom den inte roterar utan endast vibrerar fram och tillbaka. Multimaskinen är bra till många andra slip- och sågjobb också så den kommer du att ha nytta av i många andra båtvårdssammanhang.

Om det är en stor skada som ska spacklas igen så kan du skruva in ett par rostfria plåtskruvar i blyet så att epoxykakan sitter bättre fast (dra inte i skruvarna helt utan låt skallarna sticka ut så de sitter inne i epoxyn).

Blyet skadas inte av havsvattnet så du behöver inte rostskyddsmåla det. Det är en av fördelarna med blyköl istället för järnköl som alltid måste rostskyddsmålas. Om du behöver grundmåla innan du lägger på bottenfärg beror mer på vidhäftningen för bottenfärgen. Om bottenfärgen fastnar på blyet så är det OK. Om det är svårt att få fast bottenfärgen så får du kolla färgtillverkarens rekommendation om underlagsfärg. Det värsta som kan hända är att färgen släpper och att det blir lite snäckor som du får skrapa loss nästa vår innan du lägger på ev underlagsfärg. Kölen kommer inte att ta skada av om bottenfärgen lossnar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är ju en sån skada mer av kosmetisk karraktär. Är du kappseglare på den högsta elitnivån, kan kanske skadan försinkar dig nån sekund på en segling. Om man då kommer tvåa med mycket knapp marginal så kan ju seglaren i fråga gräma sig för att han inte fixade till skadan.

Värre är ju de lamineringsskador som kan uppstå i skrovet vid kölens akterkant.

Sen är det inte helt ofarligt att slip bly - skyddsutrustning.

Att det skulle va så svårt att slipa epoxyspacel kan jag inte förstå.

Brukar blanda mitt av epoxy och microbalonger. 

Lite lätt avslipning av blyt med ett grovt papper, så att ytan blir ren. Kanske tvätta med acceton. Blanda epoxybasen med härdare nogrant - först i ett kärl. Slå över den baandade epoxyn i ett annat kärl - skrapa ur noggrant - blanda igen.

Måla på ytan på blyt med den blandade epoxyn. Blanda i mickrobalonger i resterande epoxyn till en lagom spackelkonsistens - inte rinnig. Spackla.

Det behövs inga dyra maskiner för att slipa till epoxyn. En vanlig rasp är inte så dumt - fast det kanske inte räknas idag - den är ju handdriven och idag måste man väl ha maskiner för att kunna göra nåt (sarkastiskt)

Epoxy är heller inte ofarligt att hantera och slipa. Allergirisker. Även här är skyddsutrustning att rekomendera. Speciellt en bra andningsmask och täckande kläder.

Använder visserligen både vinkelslip med Flapdisc  http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Slip-och-Kap/Ovrigt/Flapdisc-19261/ och exenterslip med grovt papper för dylika jobb, men har alltid en vanlig rasp i verkygslådan.

Nu vet jag ju inte hur stor skadan är på din köl, men mer än nån timme behöver det väl inte ta att spackla igen ett jack efter en grunstötning. Har du nån bild?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inga problem, använd tvåkomponent epoxispackel, till exempel Watertite. Var noga med att rengöra och slipa ordentligt före. Jobbet är snabbt gjort men, åtminstone jag, brukar ha en benägenhet att aldrig bli helt nöjd med resultatet. I höstas spacklade och slipade jag en likandan skada i 8 omgångar innan jag tyckte det fick vara nog. Man vill ju helst ha det lika slätt som övriga botten.

En annan Comfort 30 (1976)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

@toaen: Epoxy är heller inte ofarligt att hantera och slipa. Allergirisker. Även här är skyddsutrustning att rekomendera. Speciellt en bra andningsmask och täckande kläder.

Om du envisas med att använda roterande slipmaskiner så har du naturligtvis stora problem med att slipdammet virvlar runt med risk för hälsoskador. Finessen med vibrerande multimaskiner är att de - eftersom de inte roterar runt - inte drar upp så gigantiska dammoln. Självklart kan det behövas andningsskydd även med multimaskiner men dammproblemet är oändligt mycket lindrigare.

Du som jobbar så mycket med epoxy och polyesterlaminat skulle spara många slip- och städningstimmar med en sådan maskin. Men du vill kanske att jobbet ska ta lite tid  wink.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo jag tycker om att arbetet tar lite tid.

Alla kan inte ha alla typer av masinkiner som du och jag. 

Jag har visserligen bara en Fein Multimaster, men jag tycker inte avverkningen när det gäller slipning är direkt något att skryta med. Däremot att kapa på besvärliga ställen är den helt autstanding. Jag förstår inte hur jag skulle klara mig utan den.

Fast ibland går det betydligt snabbare att göra ett litet arbete för hand.

Jag kör så mycket jag kan med damsugare kopplad till mina maskiner.

Men visst - jag sjunger gärna långsamhetens lov. wink Jag seglar ju en motorseglare med kosterskrov.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har haft två blykölar som jag spacklat upp. Helt rätt att förbereda sig max. Men i ärlighetens namn är det ett ganska enkelt jobb. Försök ställa upp båten på hösten så att skadan är så mycket i luften som möjligt med tanke på pallningen under kölen.

Slipa bort onödiga fransar. Gör rent med aceton. Bygg upp med Watertite eller vanlig plastic padding. Slipa till, måla, klart!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Vi har spacklat och gjort iordning vår blyköl! 

kika på länken Köl för de blogginlägg som vi gjort kring kölen!

Hoppas det kan vara till nytta!

/Tobias

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Epoxi kan vara svårt att få att fästa på bly. Även om du slipar och gör rent med aceton oxiderar ytan väldigt fort med resultatet att epoxin får sämre fäste. Vill du ha så bra fäste som möjligt kan det vara en idé att först pensla på lamineringsepoxi eller en epoxibaserad primer och sedan slipa in den i blyet medan den fortfarande är våt. Sedan spackla med ett epoxispackel ovanpå.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hejsan,

Jag gör ett snabblån av tråden för att fråga vad man egentligen kan vänta sig hända med blykölen om man struntar i att epoxispackla den och låter den gå ren år ut och år in? Kommer den oxidera bort innan båten i övrigt kastar in handduken? Jag har en vän med en sjuttitalsbåt som jag befarar (o)behandlar sin köl på detta vis. Dessutom kör han med Scrubbis och utan någon färg på kölen.

Tack på förhand!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi bottenmålar direkt på blyet och det går bra. Båten är bara 34 år så med tiden försvinner nog kölen men inte detta årtusende gissar jag. Nån oxid har jag inte märkt av. Bly verkar rätt stabilt, det får väl en tunn skyddande oxidhinna som aluminium skulle jag tro. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att fräsa bort deformerat bly och spackla upp en fin profil igen är steg 1. 

Hur ser det ut med skador i laminatet för och akter om kölfickan? De flesta angriper de synliga skadorna men ignorerar de som inte syns för blotta ögat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bly är den mest döda metall jag känner till.

Jag har inte sett några som helst korrosiva effekter på denna metall, den är självläkande i större omfattning än aluminium, ytan oxiderar snabbt och blir tät, sen händer inget mer.

Jag tror inte det är några problem att lämna ytan helt obehandlad, vill man däremot måla på ytan med tex en epoxiprimer för att få fäste för en antiväx-bottenfärg kan det löna sig att slipa i ytan för att grundfärgen skall fästa i metallen och inte i oxidskikktet. i så fall måste man måla på direkt, oxideringen går fort.

Om jag grundstött måttligt och fått hack i kölen, så har jag sedan friserat till framkanten på kölen med en liten yxa och en liten slägga. Dels att banka till formen något och yxan som ett stort stämjärn och slå på med lilla släggan på för att frisera eventuellt utstick som kan skäras bort. Vid måttliga märken är det ändå bara några hekto som huggs bort på detta sätt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok tack för alla superbra svar!

Meadiva: det var ett rejält arbete! Jag är klart imponerad. Men också lite rädd... jag har ingen som helst möjlighet att ta mig an något sådant och håller tummarna för att det inte är några värre skador än de jag ser. Det som är lite dumt med min båt är att förrförra ägaren (som hade båten i fem år, sedan samme ägare i ytterigare 30 år tills jag köpte förra året) är att kölbultarna är delvis inplastade, man ser bara den övre delen, dvs muttern och bulthuvudet.

Nu har jag ju några små små längsgående sprickor i laminatet vid kölfickan (? heter det så? Jag menar stället där kölen är fäst i skrovet/bottenstockarna, ungefär 3/4 upp på kölen) på babords sida, men jag har tänkt att det bara var kosmetiskt. Har ju bara haft båten pyttelite. Förra ägaren var en duktig och aktsam seglare som har skött båten mycket bra. Min grundstötning var i ca 3-3½ knop så jag tycker inte att det borde ha lett till några större skador. Jag har ju tittat väldigt noga annars överallt där jag kommer åt, t.ex. motorfästen etc. Jag gick rakt på så en rejäl stöt  (dvs en som orsakar värre skador) borde ju ha gett akterskador, men något sådant har jag inte.

Jag fixar till skadan efter bästa förmåga, spacklar och slipar lite, målar och sätter båten i sjön som planerat. Om ingen annan höjer ett varnande finger förstås.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då båten fortfarande står på land så är det ett ypperligt tillfälle att med en fuktmätare gå över skrovet och se om det finns förhöjda värden kring kölfickan, speciellt akter och för om kölen. Utslag på fuktmätaren KAN betyda att laminatet delaminerat och sugit vatten, vilket måste åtgärdas. Det blir bara värre annars.

Besiktningsmän, reparationsvarven, mfl har tillgång till Tramex, som är den mest förekommande fuktmätaren. 

Sprickor på insidan längs kölstråket och/eller sprickor längs tvär- och längsgående balkar och där de laminarats fast mot skovet, är också tydliga tecken på skador i laminatet eller att båtens förstärkningar inte sitter fast längre - och som måste åtgärdas.

3-4 knop är rätt hög fart och om grundstötningen gav ett tvärstopp så är det väldigt stora krafter som skall fördelas ut i skrovet. Jag har sett båtar där ett sådant tvärstopp även ryckt loss röstjärnens infästningar, eftersom även masten tvärstoppar.

Det klokaste är att göra en grundlig undersökning medans båten står på land. Man sover så mycket bättre om man vet att allt är OK.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok nu blev jag ganska orolig... hoppas att försäkringen täcker detta. Just nu är det ju bara några hårfina små tunna sprickor på kanske max 4-5 cm, fyra fem sådana som inte ser ut att ha gått djupt. En Comfort 30 ska ju dessutom klara ganska tuffa tag...

Sprickorna sitter alltså på själva kölen, inte vid skrovet (alltså inte vid kölinfästningen).

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sprickor i gelcoat har man som regel lite här och där. 

Vad som ligger bakom sprickorna är svårt att veta och vad hållfastheten är efter att sprickorna kom till. 

Gelcoat är sprött och glasfibern är seg. Det innebär att det hårda tunna ytlagret av gelcoat spricker när glasfiberlaminatet flexar vid en extrem påkänning. Att segla med en båt man är lite osäker på känns ju inte bra men ett sätt kan ju vara att ha kolla på sprickorna vid segling om de syns uppifrån i kölfickan.

Vi hade rätt många sprickor vid kölen på en Maxi 77 som vi hade grundstött med en hel del men hållfastheten var det aldrig nåt problem med. Man kunde lätt se om det rörde sig under segling men det var lugnt även under tuffare segling till havs. Då hade vi smällt på i maxfart dock aldrig tvärstopp men en gång med spinnaker blev vi sittande mitt på grundet en bra stund. Inte ens spinnakern orkade dra av oss utan det blev en motorbåt som fick visa musklerna.

Det enda som gick sönder då var skrovet vid fästena till ett par stålstänger, tierods för vanten som var lite för djupt frästa i skrovbotten. Såna satte man för att rutorna annars läckte när vantfästena drog upp däcket/rutorna. Skrovbotten lagades några timmar senare i närliggande hamn efter ett lyft. Sen gick resan till Danmark via sydnorge och hem.

 Vi hade glasfiber, plast, aceton, rulle mm med oss ombord och efter en snabb upptorkning och övernattning ombord lagade vi och förstärkte med flera lager glasfiber från insidan. 

Vi var lyckliga att grundstötningen ryckte sönder skrovet nära land och inte ute på havet. Det var första seglingen över till Norge och Danmark.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oj ni hade bra framförhållning där ändå, klokt och tur att det gick bra.

Sprickorna jag talar om sitter på kölen, inte nära skrovet. Skrovet är, vad jag kan se, skadefritt.

Jag får nog ta en bild och återkomma.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...