Petterssonsnipa 0 Postad 12 Maj , 2013 Hej kunniga forumiter! Albin O41-motorn i min snipa krånglar. Motorn startar, men går ojämnt och slocknar när jag lägger i växeln. Ibland kan vi köra i några minuter, ibland kommer jag knappt ut från bryggan. Det verkar dessutom som att den knappt förbränner bensinen, för på vattenytan vid avgasutsläppet bildas en obehagligt tjock bensin/oljefilm. Jag tankade i sju liter soppa men nu är tanken tom - och jag har bara kört cirka en distans! Tanken eller ledningarna verkar inte läcka. Är det någon motorkunnig som har någon aning om vad felet är? Vill varken skita ned naturen eller bryggsegla hela sommaren:). Oändligt tacksam! Micke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Krisus_von_batte 4 Postad 13 Maj , 2013 Hej, Låter som flottörventilen...den ventil som ska stänga tillflödet av bränsle när flottören når maxläge. (kallas även nålventil) edit. Den sitter alltså i förgasaren Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Petterssonsnipa 0 Postad 13 Maj , 2013 Då får jag skruva isär förgasaren alltså? Tack för svaret! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 13 Maj , 2013 Dagens bensin bildar en klistrig hinna i / på munstycke och kan klistra fast nålventilen i öppet läge vid vinterförvaring. Nogran rengörning av förgasare som redan föreslagits, BTs rengörningsspray löser hinnan. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 13 Maj , 2013 Hej, skulle också kollat kompressionen* för sid-ventiler kan kärva efter vinteruppehåll. Själv har jag den encylindriga O11:an och den startar inte i det läget, men din kan ju starta på övriga cylindrar. [blir gärna vatteninträngning i cylindern ifall det är en avgasventil som inte stänger, så en insugsventil är väl mer sannolik om någondera. (Det går f.ö. att lirka igång en kärvad ventil genom att omväxlande trycka ner den med en skruvmejsel - via tändstiftshålet - respektive knuffa upp den genom att snurra motorn och låta ventillyftaren göra sitt jobb. Ventilfjäderns kraft räcker inte för att stänga, men ventillyftaren tvångsöppnar med stor kraft direkt på skaftet. Alltså skruvmejsel ner och lyftare upp, gång på gång tills den går lätt. Gärna litet 5-56 på ventilskaftet i styrningen också.)] Edit tillägg: Är nog vid närmare eftertanke själva lyftaren som kan kärva, åtkomlig via sidoluckan under avgaslimpan. Bökigt, funkar nog utan 5-56. Behövs bara att den hänger med på låga varv så smörjer den raskt upp sig själv sen. Edit2 förtydligande: *) Behövs väl knappast nån avancerad kompressions-mätare, tag ur alla tändstift utom ett och veva runt för hand. Flytta detta efterhand för undersökning av nästa cylinder. Borde bli tydligt ifall vevmotståndet avviker radikalt på nån enstaka, kan jag tycka? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Petterssonsnipa 0 Postad 13 Maj , 2013 Tack Pentax och Thomas-1! Tack Thomas-1! Jag får kolla kompet först då, och verkar det inte vara fel så skruvar isär förgasaren. Det blir en crash course i motorteknik för en lekman:) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 13 Maj , 2013 Man kan tom se ventilerna genom tändstiftshålen om man lyser ner Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser