Gedda 24 Postad 12 Maj , 2013 Vad säger ni om dagens skyhöga priser i våra gästhamnar? Personligen tycker jag det är oskäligt dyrt. tycker generellt att det är sämre service i hamnarna idag än för några år sedan. bara det att du får gå själv och betala i en automat och inte som förr när det kom ut personal i hamnen och tog upp avgiften. Kan låta lite som lathet men du får en mycket bättre uppfattning om hamnen när du har någon att prata med ang vad som finns i hamnen, koder till toalett/dusch osv. Har för mig att jag betalade 380:- för en natt i Hunnebostrand i somras. och i sommar lär det ju inte vara lägre! kom gärna med era synpunkter på vad ni tycker? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nemtrix 19 Postad 12 Maj , 2013 Mmmmm helt på din linje...jag och Kidsen låg på källöknippla natt, 230 spänn och det är inte ens högsäsong! Vi var väl 20-25 båtar i en rätt stor gästhamn. Nä i sommar kör jag mer naturhamn. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
baufi 20 Postad 12 Maj , 2013 Dom borde ha 2 olika taxor.En utan fasileteter/ En med toa mm.Jag har inte använtkodenpå säkert 20 år. Kanske tillochmed 3 taxor,Gratis för den stackarn som ligger längst in vid överfylda gästhamnar Anders. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 12 Maj , 2013 Generellt kan man säga att ökar man en vara/tjänsts attraktivitet så kan man höja priset. Dock är det kunden som vanligt bestämmer. Den leverantör som inte har vara/tjänst som motsvarar priset kunden vill betala blir utan kunder. Kommer nog att bli lite högre kvalitet (läs glesare) i tidigare överfyllda hamnar med de nya högre priserna och en hel del (läs bemedlade) tycker förhoppningsvis att det är värt pengarna. Själv har vi (läs fattig) tröttnat både på priser och trängsel och söker oss till lugna ställen att kasta ankaret. Tror att fler kommer att skaffa bättre ankringsdon och jolle. Ger en frihet och ett lugnt man inte finner vid pontonbryggorna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
robert99 64 Postad 12 Maj , 2013 Det är nog ingen guldgruva att driva gästhamnar. Jämför med vad det kostar att köpa liftkort på fjällanläggningar och andra kostnade på anläggningar med en säsong på säg max 3 månader. Men man behöer inte anlita gästhamnar om man tycker det inte är prisvärt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gedda 24 Postad 12 Maj , 2013 Nej det är helt sant, man behöver inte lägga sig i gästhamn. En sak som jag funderat på är när man ligger med näsan in mot bryggan, vad har det då för betydelse hur lång båten är? Och större båtar kan jag tänka mig utnyttjar faciliteterna mer sällan än mindre båtar. Man går ju hellre på sin egen toalett än på en gästhamnstoalett. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 12 Maj , 2013 Det har nog aldrig varit nån guldgruva att driva gästhamnar. Frågan är varför det plötsligt skulle bli mer guld nu än tidigare. Kommunen brukar hjälpa till lite för att få mer liv och rörelse efter bästa förmåga för inkomsternas befrämjande. En tom hamn ger sämre intäkter i affärer och restauranger vilket ger mindre klirr ävan i kommunkassan. Fram för kommuner med hamnar som inser båtfararnas värde och låter bli att sälja bryggrätterna till riskkapitalister. Återanställ skolungdomarna och täck över parkeringsautomaten. Den ger inte de rätta semestervibbarna. Vi är ju väldigt trevliga att titta på när vi ligger där vid bryggorna vi båtfarare. Det bjuder vi på. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gedda 24 Postad 12 Maj , 2013 Ja det är väl som vanligt att man får hoppas på en riktigt bra sommar så man kan ligga ute vid öar i betydligt större utsträckning än nu så man slipper gästhamnarna :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ciaraud 31 Postad 13 Maj , 2013 Risken är att alla gästhamnar vill hitta på en massa aktiviteter och finesser för att locka till sig båtar och med det kunna motivera höga priser. Det verkar också på forumet som om några försöker värka fram ideer om hur man ska kunna göra hamnar attraktiva för båtfolk. Man vill också tjäna pengar på en bokningstjänst som inte hör hemma i den kultur vi alltid haft där alla får plats efter behov (gäller inte det på västkusten?) Har det varit extremt viktigt att man fått plats så har man alltid kunnat ringa till hamnvärden och bett om hjälp och ingen har tjänat en spänn på det. Folk som har pengar i blicken försöker muta in vårt båtliv och dt enda vi kan göra är att rösta med kölen. I Oxelösund kan man tex ligga i en yttre trevlig hamn för ett modest pris - där är det massor av båtar medan Promarinas stora fina gästhamn gapar tom ett stycke närmare staden. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gedda 24 Postad 14 Maj , 2013 Ja det där med förhandsbokning är något för den late. Men det är väl tyvärr något man får finna sig i bara. Folk tror ju att så länge man har en båt så har man automatiskt pengar. Bara se på alla marintillbehör, jag kikar alltid på husvagnssvenssons efter liknande produkter om jag ska införskaffa någonting av den dyrare prisklassen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sagitario 11 Postad 14 Maj , 2013 Åka till Danmark! I Helsingör kostar det 120 DKK och i Köpenhamn 150 DKK. Bilden från Köpenhamn (Christianshavn). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gedda 24 Postad 14 Maj , 2013 Det låter ju rimligt. Någon som har en aning om vad det kostar i oslo på tex Akerbrygga? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pgh73 2 Postad 14 Maj , 2013 Har legat mitt inne i K-hamn på Wilders plads, ett kvarter från Chrisiania. Känns helt skumt att komma in med segelbåten mitt i city. Dock inga överprisr där, tyvärr gör ju kursen att det blir än dyrare. Att betala 200-300 per natt känns ok för mig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gedda 24 Postad 14 Maj , 2013 en annan aspekt på priserna är att ju närmare norge du kommer desto dyrare blir det! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gedda 24 Postad 6 Augusti , 2013 För att väcka liv i tråden igen såhär lite när semestern börjar lida mot sitt slut, vad är det dyraste ni betalat hittils iår? Vi betalade 150:- för två timmar i fjällbacka för någon vecka sedan, det är rätt saftig timpeng, visserligen fick vi sopkoderna men ändå. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 528 Postad 6 Augusti , 2013 Ett lite annorlunda exempel. Ankom till Elmsta gästhamn igår. På hamnkontoret finns en välkomnande lapp som talar om att man är välkommen till gästhamnen och att man ska förtöja i lugn och ro. Om kontoret är obemannat tar man ett kuvert i brevlådan och lägger 50kr för upp till tre timmar, 100kr upp till sex timmar och 200kr för ett dygn. El och vatten och alla faciliteter utom tvättstuga ingår. Det står alla koder man behöver till dusch och tvättstuga på lappen. Finns även en fin bastu i anläggningen. Hamnkaptenen kan nås via telefon och kommer förbi då och då, oftast vid 19-20 tiden. Trevligt och fräscht. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gedda 24 Postad 6 Augusti , 2013 Ja där litar man verkligen på mänskligheten verkar det som :-) tyvärr finns det för få sådana ställen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 6 Augusti , 2013 Lurö i Vänern, 50 kr i ett kuvert med båtens namn las i en låda. Fin gourmetrestaurang några meter bort. Fantastiskt fina promenader i skog och gammalt kulturlandskap. Hittade några kantareller och vilda körsbärsträd med mogen frukt. Det är Vänern det. Prova på! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ciaraud 31 Postad 7 Augusti , 2013 Det mesta vi betalade var på Gotland där man hade olika pris beroende på längd (borde vara bredd!) Vi fick ge 210 kr/natt för vår 37-fots båt men då ingick tvätt dusch och el. I Kalmar betalade vi 250 kr när vi betalade extra för el men där var grundpriset 200 kr. I Arkösund låg vi på NSS brygga och betalade mindre än vid Promarinahamnen som låg 30 m bort. Där låg i princip bara utländska gäster som inte förstod bättre. NSS har byggt ut och gör sig en god hacka på alla som bojkottar Promarina Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ArneRadar 667 Postad 7 Augusti , 2013 Jag har en känsla av att Promarina sänkt sina priser i år. Har i sommar legat i deras hamnar i Västervik, Arkösund och Oskarshamn. Västervik 270 (inkl. El och pool). Oskarshamn kostade bara typ 150. Arkösund 250 (nästan bara svenskar där... Och många lokala från skärgården som skulle se Papa Dee på värdshuset;) Tidigare år tror jag att det varit uppe i 350 hos promarina. Byxelkrok, Sandvik och Borgholm 210 inkl el om jag minns rätt. Loftahammar 120. Kalmar 250. Min uppfattning är att priserna jag fått betala i sommar stämmer rätt bra med vad man får, möjligen med undantag för Sandvik på Öland där både dusch och tvättmaskin behövde massor med femkronor för att funka. Promarinas tvättmaskiner och varmvatten kostar inget extra. Men det är populärt att spy galla över dem här på MG. Felet ligger väl snarare hos de kommunpolitiker som sålt driften av gästhamnarna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipperpetri 2 Postad 14 April , 2014 De borde väl ha 200 för första natten, 150 andra: eller 3 för 2 samt riktigt bra för en vecka. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pseudonym 1 167 Postad 15 April , 2014 Åka till Danmark! I Helsingör kostar det 120 DKK och i Köpenhamn 150 DKK. Bilden från Köpenhamn (Christianshavn). På den platsen har jag oxå legat ett par nätter. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser