Gå till innehåll
tisdag 24 september 2024
Fredun1

Motorkris

Rekommendera Poster

Hej! Har en Nimbus26 -78. Vid vårrustningen upptäckte jag massor av kylarvatten i motoroljan (MD21). Sannolikt frusit o rostat sönder motorblocket. Alltså behövs ny motor. Eller? Nu behöver jag tips. Skulle gärna öka marschfarten till sådär 10 kn. Lämplig maskin? Vad kostar det? Nytt eller beg? Tips på bra firmor i Sthlm- trakten. Känns tungt nu när båtens andrahansvärde har sjunkit som en sten...

//Fredrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har ju en del firmor som annonserar begagnade motorer på blocket med då och då.

Jag skulle ringa någon av dem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ju lite av ett aber det där. Md21 är ju inte direkt nåt att satsa på igen, och ny motor?? Tja då är det bara gifta sig med båten. Men kanske vore det ide hitta en fräsch tamd 31.a. Då får du ju några knop till och en sån motor i bra skick nöter du ett tag. Många uppgraderade 26or har väl fått den. Alternativet är en nyare lombardini diesel el nåt... Men nytt blir dyrt. Man får väga för och emot.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan det inte vara en bra idé att ta reda på vad som faktiskt hänt med din motor? Du behöver ju iaf montera ut den och att då själv plocka isär den för att se vad som hänt är ju inte så svårt. Det billigaste kanske blir att åtgårda den gammla motorn beroende på vad som nu har hänt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

MD21 är faktiskt en riktigt billig motor att helrenovera. Det mesta går att köpa utan att behöva betala Pentas hutlösa reservdelspriser eftersom de inte byggt grundmotorn själva. Finns även mycket begagnat att få ta tag på till bra priser. I valet mellan utbyte och helrenovering så kostar en renovering 1/3 till en 1/4 del av ett utbyte till motsvarande motor. Kostnader för anpassad motorbädd, ny axelutrustning,propeller, reglagedragning och slangar är sådant som drar iväg. Är detta i bra skick så blir renoveringsalterativet ännu mer attraktivt då man ofta måste byta mycket av detta för att passa en ny motor.

MD21 är ingen motor om man vill åka fort, men rätt körd är den väldigt pålitlig. Den är tyngre än nyare motsvarande motorer men på bränsleförbrukningen skiljer det ganska marginellt mot nyare motorer (som för det mesta är förkammardieslar de med).

Ett viktigt MEN i kalkylen är att man är beredd att göra mycket jobb själv och bara leja ut det nödvändigaste.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla glada tillrop. Nu är jag ju ingen mekare, och en fördel med en ny motor är att slippa ett visst ångestmoment varje gång man ska ut. HAr bara haft båten i 4 år och redan haft ett haveri till sjöss. Och det känns sådär att lägga ner en massa pengar på en helrenovering o ändå känna att motorn inte är att lita på och att det bara går i 7 knop.

Men det verkar gå på minst 150 papp och det är ju betydligt mer än vad båten är värd idag. Har tittat lite på TAMD31 men dels tycker jag den är onödigt stor och dels är den nästan lika dyr som t ex en ny Lombardini även om den senare är klenare.

Fortsätter kolla runt, både nytt och beg/blocket. Fler kommentarer: Gärna!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför du känner att du inte kan lita på din motor efter en helrenovering förstår jag inte. Sen är du trots det villig att leta efter begagnade motorer som du inte har en aning om hur dem har körts eller vad som hänt under dess livstid. Med ditt resonemang borde endast en ny motor vara ett alternativ men som du skriver kostar det mer än vad båten är värd.

Hur stor del av viljan att byta motor kommer från önskan att öka marschfarten? När jag läser dina inlägg får jag nästan intrycket av att det är det viktigaste. Isf kanske det ekonomiskt sett är bättre att renovera upp din motor, sälja av båten och köpa en ny med bättre marschfart, speciellt nu när båtmarknaden ser ut som den gör.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Instämmer med Simon, bestäm dig för vad som är det viktigaste för dig. En MD21 som inte är dumsnålt renoverad är inte ett dugg opålitlig - tvärtom. 

Men det är klart , pressar du den till max för att du vill åka fort så går den fortare sönder precis som en ny motor med samma effekt skulle göra. I så fall är problemet att du vill ha en starkare motor, och då lär du inte komma undan med bara 150 kkr vilket du inte ens kan byta ut MD21 mot en lika stark ny motor för, utan att skruva allt själv. Glöm inte att det tillkommer rejäla belopp utöver själva motorn vid ett utbyte för normalt måste grejor bytas/byggas för motorbädd, axelutrustning, el , avgas och reglage. Sånt kostar massor av mantid dessutom.

Du kommer inte få tillbaks pengarna när du säljer i vilket fall men den blir ju inte precis svårare att sälja. En så gammal båt med helt trasig motor är ju inte värd mycket, då värdet ligger i en bra motor, antingen ny eller väldokumenterat renoverad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En viktig faktor att ta med i beräkningen är hur mycket fortare du vill åka. Jag kan säga ganska säkert att 10 knop är en mycket olämplig fart att åka i, både ekonomiskt och komfortmässigt. Båten kommer troligtvis börja gräva ner sig ordentligt i bak utan att få vattnet att släppa ordentligt, förbrukningen i 10 knop kan mycket väl vara den dubbla mot 7.

Mitt tips är också att renovera befintlig motor och vara nöjd med 7 knop, eller att bestämma sig att behålla båten en avsevärd tid och då satsa på en kraftigare motor, minst AD31 men gärna ännu starkare. Då kommer du kunna marscha kanske 15 knop och då börjar båten gå lite lättare igen.

/Marcus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är nog ett av MD21:ans stora problem att den hamnat i båtar som 'översålts' en gång i tiden med löften om marchfarter kring 10 knop i båtar som Maxim och Nimbus 26. Bägge dessa båtar kräver mycket kraft för att baxa fram i denna i förhållande till skrovlängden olämpliga fart. Frågan är om det skulle finnas så många andra runt 60 hästars motorer som klarat bättre att plågas nära sitt max som MD21:orna ofta gjort i dessa båtar. Körd runt 6-7 knop eller fortare i mer lättdrivna (längre) båtar finns det ju många som tuffar på som är 40 år gamla.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Aningens off-topic kanske man när jag hade en 26:a så marschade jag 8,5 knop. Vill minnas att varvet låg runt 2800... Detta med original md21. 

En mycket behaglig fart tycker jag. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...