Gå till innehåll
fredag 22 november 2024
kalledrag

Yamaha F30 2010

Rekommendera Poster

Hej,har en vän på distans som inte får igång sin Yamma,han påstår den har autochoke,är det inte så att det är prime på den o att nyckels skall tryckas in för att aktivera den?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Yamahas Auto-Prime system är automatiskt och det är på motorer med vanliga choke-spjäll man ska trycka in nyckeln för att mha en solenoid stänga spjällen.

Auto-Prime systemet använder i regel en vaxstyrd ventil som efter start värms upp av spänning från någon av spolarna under svänghjulet och därmed långsamt stänger ventilen i takt med att motorn blir varmare och behovet av fet blandning minskar.

Han har inte glömt och stoppa i dödmansgreppet..? Då går det o köra på starten men tändningen är jordad, motorn går alltså runt men startar ej..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vid närmre eftertanke borde detta va en F30B motor med tanke årsmodellen 2010 och därmed ha EFI, nåt separat kallstartsystem finns då inte utan det ligger i mappningen på sprutet..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svar Jarb,Nej D,greppet är ej glömt,dom köpte denna båt begagnad,o första resan gick den ca 300 meter,bytte sedan till Yammas orginaltank o anslutning,men ej fått igång den efter stoppet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej om han har bytt tank o slang har han blåsan åt rätt håll då?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja han påstår det ;) Men den stannade ju innan,så felet är nog inte det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Startspärr..? Alla säkringar hela..? Soppa finns i ångseparatorn..? Går soppapumpen ca 3 sek efter tändning på..? Jag förusätter nu att det är en F30B..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

sätt på tändningsnykeln i första läge då ska du höra bränslepumpen gå några sekunder .under garanti tiden så byttes ett flertal bränslepumpar på garantin de tålde ej de agresiva bränslet som finns i dag de kärrvade å gick tungt eller gick inte alls.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...