Gå till innehåll
tisdag 24 september 2024
Kalle_AMK

Gjuta bottenstockar

Rekommendera Poster

Hej. Jag behöver nya bottenstockar samt akterspegel i min motorbåt och planen var att ett varv skulle få göra det jobbet och att jag skulle forsätta renovering och byggande efter det.

Nu börjar jag tveka lite - kanske jag kan göra allt själv. Nu är det ju väldigt mycket prat både här på forumet och annorstädes att polyester limmar dåligt på tidigare härdad polyester varför epoxi skall användas. Jag vet inte varför, men jag känner mig lite anti epoxi. Kanske för att så många höjer det till skyarna och samtidigt skriver ner polyester till ett riktigt B-material. Jag kan inte undgå att fundera: hur blev det förr då? Innan man använde epoxi? För det är väl tämligen nytt.

Om jag nu skall tillverka nya bottenstockar är det viktigt för mig att känna mig säker på att det håller. Jag är öppen för förslag och råd. Någon som vill ge mig sådana?

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, innan epoxin blev vanlig så lagade man väl med polyester vilket säkert fungerade bra. En av de första båtarna i sverige som byggdes av epoxi byggdes 1968, så det är ju inte ett så nytt material. Många använder sig säkert fortfarande av polyester och får ett bra resultat. Jag använder det själv för lagningar och dylikt ovanför vattenlinjen där inte hållfastheten är så viktig. 

Dock är vidhäftningen mellan polyester och polyester sämre än den mellan epoxi och polyester. Dessutom suger den inte till sig vatten som polyestern gör. Därför föredrar iaf jag att använda epoxi under vattenlinjen samt till hållfasthetsmässigt viktiga delar (tex bottenstockar, motorbäddar m.m.). Polyester hade säkert dugit bra det också men varför använda ett material som är sämre när man har tillgång till ett som erbjuder bättre egenskaper? Enda nackdelen är ju priset men så  mycket dyrare är det egentligen inte.

I mitt tycke är epoxin dessutom behagligare att jobba med då man slipper lukten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Simon-S:

Du har såklart rätt. Jag har inte provat att jobba med epoxi och kanske är det där tröskeln finns. Inte för att jag är särskilt van arbete med polyester heller. Eventuellt är det så att polyestern känns lite som att handla verktyg på biltema och epoxi som att gå in på den där proffsbutiken där endast-det-bästa-är-gott-nog-och-därför-sätter-vi-inte-ut-priset-eftersom-kvalitet-inte-ska-mätas-i-pengar.

Jag ska ta mig en liten funderare som säkert resulterar i nya frågor på detta finfina forum.

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Till att reparera och göra andra arbete i båtar byggda i polyester duger polyester gott. Det viktiga är att man gör ett bra underarbete och ordentliga utkoningar 1;12

Laminerar man med Epoxy avhänder man sig möjligheten att lägga topecoat på de ytor man reparerar, utan får måla med annan färg.

Själv har jag dock nästan helt gått över till att plasta med epoxy på mina gamla båtar, av precis de själen som Simon-S annger.

Att jämföra polyester med Biltema och Epoxy med proffsbutik tycker jag dock är en helt felaktigt synsätt.

Inte för att dra nån parallell till raden ovan, men - Epoxy köper jag på Biltema och i de fall jag skulle använda mig av polyester går jag till nån av de proffetionella båtbyggarna vi har här ute i väster.wink

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Haha. Jag förstår att jag framstår som lite korkad och okunnig vilket delvis också är fallet. Jag försökte mest måla upp en bild av min känsla inför epoxi.

MEN - jag har sovit gott under natten och har nu nästan bestämt mig för att gå över till epoxi. Bottenstockarna får nog varvet göra ändå, men det återstår mycket arbete för mig efter det och när nu epoxi är så mycket bättre ska jag naturligtvis använda det.

Ska kolla marknadens utbud och priser. Gissar att jag hamnar hos biltema om priset får styra och Toaen med flera har ju skrivit att deras produkter duger gott. Så får det bli.

Tack för feedback - det behövde jag tydligen

 

Kalle

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fast det är inte så märkvärdigt att göra  några bottenstockar.

Är det båten på bilden?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Njae... kanske inte. Men jag ska hänga på en 250hk utombordare på bracket och vill inte tappa den.

Nej, det är en annan lite större båt.

 

K

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Laminerar man med Epoxy avhänder man sig möjligheten att lägga topecoat på de ytor man reparerar, utan får måla med annan färg.







Vet att jag har läst någonstans att det går att få polyesterbaserad gelcoat att fästa på epoxi men det berodde lite på vilket epoxisystem som användes samt att man var tvungen att förbehandla på ngt sätt. Har diock aldrig provat själv. Annars har ju Nils Malmgren epoxibaserad gelcoat.

Epoxi hos biltema duger gott, tror den ligger på ca 250kr/kg. Vill man komma billigare undan kontaktar man BHP. Det är dem som levererar till biltema, watski m.f. Hos dem kan du köpa epoxi direkt för ca 185kr/kg.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det dett företag du menar http://www.bhp-glasfiberprodukter.se/

Sen är det ju en avvägning mellan vad som är praktiskt och vad som är ekonomiskt. För oss amatörer rör det sig ju ofta om små kvantiteter.

Jag har också hör att det skall gå att mål topcoat på epoxy med speciella åtgärder, men det är ju samma där som med val av inköpställe. 

Vet man bara vad man sysslar med så brukar såna smådetljer lösa sig, men har man ingen aning så kan man lätt åka på en nit.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, det är det företaget jag menar. Hemsidan ser inte så mycket ut för världen men man får ringa dem om man vill ha info eller beställa. Som du säger beror det ju på kvantiten men även som amatör kan det hända att man behöver en 10kg epoxi för större arbeten och då är det trorts allt runt en 600 kr man spar och kan använda till annat. Även glasfiberväv och andra produkter har dem på BHP till bra priser.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alltså jag förstår inte varför alla skall krångla till det så. Båten är byggd i glasfiber och polyester och det i olika steg. Alltså skrovet först och skott och balkar sen och det hänger ihop.

Det som hänt när saker har släppt är att man inte slipat rent tillräckligt utan rester av gammal topcoat ligger kvar. Då kan man få släppning mellan gammalt och nytt. Om man tittar i FMV,s lärobok som i sig kan vara något överdriven så skall man innan aplisering tvätta med ren styren för att denna sätter liv i dom gamla molikylerna vilket låter som lite sagor, men jag har testat och det fungerar. men det viktiga är alltid att ytorna är helt rena och att glas möter glas och att man rollar ordentligt. Det används ofta något vi kallar för miljöplast också vilket innebär att man tillsatt parafinolja/vaxlösning för att minska styrenavången under härdningen. Denna polyester får en hård yta lik Topcoat som i princip är samma sak fast med pigment. Denna yta måste stipas bort för att få full vidhäftning. Jag själv valde alltid att använda en sort som heter 720-800 vilket inte innehåller parafinolja och är en bättre kvallitet för tankar och har en bättre vidhäftning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...