Maxws 0 Postad 11 Maj , 2013 Hej! Jag köpte nyligen min första segelbåt, en maxi 77. Jag har ingen större erfarenhet av segelbåtsvärdering och är därför nyfiken på om jag betalade ett rimligt pris. Båten: Maxi 77 årsmodell 1975 Känns fräsch och mögelfri Teak i hela sittbrunnen Rullgenua Furlex 100s Ekolod monterat Autopilot Stor sprayhood Oanvänt sittbrunnskapell 2 st helt nya batterier Landström väl indragen med många eluttag samt jordfelsbrytare Fast monterad solcell inkopplad via regulator som laddar batterierna Marin stereo med högtalare i sittbrunnen samt i ruffen Storsegel från 2010 Rullgenua från 2009 Äldre spinnaker Ny spoltoalett monterad 2012 Ny vattentank 2012 Isoterm kylkompressor kopplad till kylbox Utombordare tohatsu 9hk 2takt från 2006, ser ut om ny Spritkök origo 3000 Dynor till sittbrunn En herrans massa utrustning såsom fendrar, grill, regnkläder, verktyg osv... Ge mig gärna en kvalificerad uppskattning av rimligt pris. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
labbibia 3 Postad 11 Maj , 2013 Varför då? Du har ju tydligen redan köpt båten, då är det ju bara att fundera på om DU tycker den är värd de pengar du betalat för den. Om så, grattis! :-) För övrigt verkar den ju vara helt ok. Seglen är väl den största utgiften på gamla segelbåtar, och de verkar ju vara så gott som nya? Hoppas du får en fantastisk båtsommar! :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gladius 26 Postad 11 Maj , 2013 Hej! Håller i och för sig helt med labbibia till 100% men med min magkänsla, efter idogt och långtidskoll på blocket, säger jag 45.000 kr. Men om DIN magkänsla sa vill ha så kan nog båten vara värd bra mycket mer (för dig). :-) He en trevlig seglingssommar! mvh Thomas S Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Maxws 0 Postad 11 Maj , 2013 Nöjd med båten är jag redan! Och förblir. Dock gick affären rättså fort. Vi var första spekulanterna och slog till direkt. Jag är mest nyfiken över det verkliga prisläget kontra begärda pris på blocket. Vad är eran erfarenhet av det? Dessutom är det ju en stor spread inom samma båtmodell. T.ex. så ligger ju maxi 77orna mellan 19tusen och 80tusen på blocket. Rättfärdigar en bättre standard verkligen en sådan dramatisk prisskillnad? Eller är det senare snarare ett drömpris baserat på personligt affektionsvärde? Hur stor del av de pengar man lägger på en båt fås i regel igen vid vidareförsäljning? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jocke-SeaRay 13 Postad 12 Maj , 2013 Regel Nr1 ..båt är ingen sparbössa ! Att man lägger in massa pengar för norml uppdatering är inget man ska räkna in i en pluskalkyl , kanske att den blir en intressantare båt i mängden av alla andra . En helt ny inombordare skulle kunna höja värdet en del ...men glöm 'alla pengar tillbaka' . Om du kollar på Blocket på just din modell , bara utformningen av annonsen kan tilltala / attrahera en köpare att just betala mer för en båt . Just i ditt prisspann är det bara småpengar upp eller ner och det gör att många har råd att betala , det gynnar dig den dagen du skall sälja . Man köper inte båt bara med plånboken utan även med hjärtat . Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Varannan 0 Postad 13 Maj , 2013 Jag hade gissat på 55-60, dock hänger ju allt på vad DU tyckte båten var värd för DIG just NU och utbudet såklart.. Det låter som att du införskaffat dig en välutrustad båt med tid över för segling lagom till en härlig säsong. Njut bara och sluta fundera på vad du kan sälja den för. (Om det inte är just tips på vad du kan sälja den för som du egentligen fiskar efter..?) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Crona 4 Postad 13 Maj , 2013 Jag sålde min maxi för 119000:- dock var det en med inombordare. Men allt var tip top.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser