sakatt1 0 Postad 13 Februari , 2005 Jag undrar om det finns någon som kan ge mig tips vart man kan hitta ritningar på en djuprigg? Tänkte bygga en rejäl i helt rostfritt stål, som även skall palla en del. Har en kompis som erjöd sig att svetsa det som behövdes då han är svetsare till yrket. Det som jag tror kan bli lite klurigt är själva vevmekanismen men funderade på att bygga om en trailervinsch modell mindre.. För jag bryr mig inte om räkneverket... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst laxoring Postad 4 Mars , 2005 jag har själv haft hemma gjorda djupriggar funkar jätte bra. åk till en sportfiskebutik och snoka lite sen bara åka hem och börja svetsa Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Joyje 0 Postad 5 Mars , 2005 Leta lite i fotoalbumet på www.fiskesnack.com där finns det nån hemmagjord rigg :-D :-tackar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sakatt1 0 Postad 5 Mars , 2005 Javisst... Jag har köpt en Scottys idag. Kan väl ha den som mall Det jag bara tänkte var att om det är någon som har ett tips på vad man skall använda som vev? Kanske som sagt en trailervinsch blir det jag får använda. Det är väl bara och fylla ut själva axeln i den med tejp eller nåt så man får en snabbare utväxling... Som man brukade göra med fiskerullarna då man hade snålt om fskelina.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hoogan 0 Postad 5 Mars , 2005 Hej,,jag har byggt nåra riggar,o det jag gjort är att ha rullen liggande,(har inte scotty såna modeller?)med handtaget i ytterkant av rullen,ett handtag som man låser o bromsar med som sitter på undersidan av rullen,lämplig utväxling o ett räkneverk som användes till cyklar,de har funkat skitbra,jag brukade ha ungefär 5kgs vikter,o rullens diameter var så att den tog in 1meter på 2,5 varv,,,jaja hoppas det är till nån hjälp,, ,,,Hoogan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sakatt1 0 Postad 5 Mars , 2005 Det låter ju kanon, men jag undrar vilket slags räkneverk du hade? Du sade att det skulle vara till cyklar? Är det räkneverket mekaniskt? Såg faktiskt att det fanns att köpa ett räkneverk för ett kastspö(till linan) i nyaste Normark Fishing Magazine Tydligen har Rapala börjat göra såna i år och priset var 199:-. Problemet var att det vardigitalt, tror att det är bättre med mekaniska då det fungarer än om det skulle bli lite kallt. Sedan är ju poängen med bygget att hålla ner kostnaden och använda så mycket som möjligt av material som jag redan har. Har du ett foto på ditt bygge? Mvh: Sami Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hoogan 0 Postad 6 Mars , 2005 Hej,,räkneverken är en mekanisk modell,som ska sitta på gaffeln till cykeln,de har ett fempiggatdrev i ena änden som påverkas av ekrarna,det är nog nån uråldrig modell,o jag vet tyvärr inte om de finns att få tag på,,men jag skulle nog överväga att använda ett sånt som du beskriver,,det blir nog även enklare att få till skulle jag tro,,har inget foto på grejerna o de är inte i min ägo längre,, ,,,Hoogan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
10klubban 0 Postad 17 April , 2006 hej! jag går själv i samma tankar och har tänkt att bocka ett 22mm rostfrittrör 85´ och svetsa på en platta i ena ändan och sätta en ledad rulle i framändan och som vevanordning så har jag fått tag i en stor havsfiskerulle med räknevärk som jag monterar på röret med klammer likadana som man skarvar vajrar med veven på rullen ska jag flytta hålet i veven för kraftens skull 10 klubban. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Zator 0 Postad 17 April , 2006 Är det ngn som har lite bilder på egenkonstruerade djupriggar?? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser