Mats64 0 Postad 11 Maj , 2013 Vid montering av impellern på min MD5 hade jag inget Vaselin eller liknande tillgängligt! Tog vantskruvolja i liten dos för att enklare få den på plats. Nu säger någon att man ALDRIG skall ha olja på impellern för att de äter varandra! Hur farligt är det igentligen? MD Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 487 Postad 11 Maj , 2013 Det beror nog på vilket material impellern är tillverkad av. Mercury rekommenderar infettning med 2-4-C, vilket jag tror huvudsakligen är ett vanligt vattenfast mineraloljebaserat fett. http://www.wholesalemarine.com/p/92-802859Q-1/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mats64 0 Postad 13 Maj , 2013 Jag har nu bytt impellern och använt rätt smörjmedel, man vill inte att impellern skall bli uppäten av oljan! Den andra lägger vi som reserv i båten! MD Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kossor 939 Postad 13 Maj , 2013 Allt gummi är inte oljebeständigt, kommer det i kontakt med olja eller fett så spricker och sväller det. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser