arvikaglava 4 Postad 10 Maj , 2013 Vi, jag gammal morfar och han, barnbarn håller på att renovera hans nyköpta Amigo 23. Där finns en stickkoj som skall bli ett stuvytrymme. Det var isolerat med matta som hade släppt på de flesta ställen. den revs av, och resterna av antagligen kontaktlim skrapades av så noggrant vi kunde. Allt torkades av och sen målades det med topcoat. Härdare blandades enligt instruktion i en glasburk. Efter två dygn har det inte härdat! Vi har en värmefläkt i båten så det är absolut mer än 20 grader varmt. Men, all tillblandad färg gick inte åt, och lämnades i sin glasburk.Den färgen hade härdat helt igenom efter bara 12 timmar! Något tips? Vad beror det på? Vad Göra? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Consensus 5 Postad 10 Maj , 2013 Är ni säkra på att ni använt topcoat och inte gelcoat avsett för form? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kungen 0 Postad 11 Maj , 2013 Garanterat limrester kvar. Har varit med om det själv, körde värme direkt på stället det inte härdade på och det funkade. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
arvikaglava 4 Postad 11 Maj , 2013 Consensus: Ja det är topcoat. Jag använde det på en lucka en vecka sen och det härdade då. Kungen: Hur varmt hade du då du fick det att härda? Till alla. Vad gör man om det inte härdar? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kungen 0 Postad 11 Maj , 2013 Jag båste med varmluftspistol på ca 60-70 cm avstånd i 5-10 min, sen hade jag kupevärmare på 1200 watt ca ett dygn, sen hade det härdat. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hasse_O 28 Postad 11 Maj , 2013 Jag hade ett ställe i ett stuvfack som aldrig härdade ut fullt, efter många år fortfarande klibbigt. Jag tog då och acetontvättade ytan så att den blev ren och målade sedan på med ny polyester- topcote och då med första varvet med lite mer härdare än rätt blandning. Kanske inte rätt åtgärd men det funkade den gången. Troligen hade jag haft för lite eller ingen härdare eller kanske gelcote i stället för topcote, det förblev klibbigt tills jag åtgärdade på det sätt jag beskrev. Att det härdar fortare i burken än på skrovet är helt normalt, därför skall man inte blanda för mycket åt gången. Är det kallt dvs under 15+ då tar det lång tid att härda. Tvätta och slipa bort är väl rätt åtgärd efter att du först provat att värma om det inte hjälper. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Havkat 5 Postad 11 Maj , 2013 Även om luften blivit varm kan ju skrovet fortfarande vara ganska kallt. Prova med mer värme och ge det lite tid. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ballad_kopian 6 Postad 11 Maj , 2013 Har stött på samma fenomen men med olika anledningar 1.limrester kvar ? Då härdar inte topcoaten har jag märkt. Brukar måla ettklager till överallt så brukar allt härda 2. För kallt på skorvsidan kan stoppa härdning.kan få igpng den igen om man värmer rejält duger inte med 25grader. Enklast är att. Måla över ett lager till 3. För lite vaxlösning i blandningen det som gör att det blir topcoat. Lösningen var att måla över alkt med rätt dosering. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ballad_kopian 6 Postad 11 Maj , 2013 Har stött på samma fenomen men med olika anledningar 1.limrester kvar ? Då härdar inte topcoaten har jag märkt. Brukar måla ettklager till överallt så brukar allt härda 2. För kallt på skorvsidan kan stoppa härdning.kan få igpng den igen om man värmer rejält duger inte med 25grader. Enklast är att. Måla över ett lager till 3. För lite vaxlösning i blandningen det som gör att det blir topcoat. Lösningen var att måla över alkt med rätt dosering. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser