Gå till innehåll
tisdag 24 september 2024
Simon-S

ARDIC MINIMAX

Rekommendera Poster

När jag köpte min båt följde det med en ARDIC MINIMAX. Säljaren berättade att han haft problem med den och att bränslepumpen varit innne på service hos båtvärmedoktorn i stockholm och där fått membranet utbytt.

Efter att ha haft isär värmaren kan jag nu konstatera att elmotorn till bränslepumpen saknas, extremt irriterande få detta är den enda delen som fattas för att kunna driftsätta värmaren.

Jag har haft kontakt med båtvärmedoktorn men han verkar inte så villig att hjälpa till då jag kontaktat honom 3 gånger och varje gång fått till svar att han ska kolla upp det men sen återkommer han inte i frågan. Jag har också försökt kontakta Eberspächer som köpte ARDIC men dem kunde inte heller hjälpa mig, iaf inte han jag fick kontakt med.

Är det någon här på forumet som vet vad det är för motor eller har några ideer? Finns det någon med en ARDIC MINIMAX som skulle vara villig att kolla om det står någon specifikation på motorn till bränselpumpen? Kanske kan man hitta en ersättningsmotor. Som jag ser det borde det enda viktiga vara spänningen samt varvtal.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns 2 som håller på med värmare i Stockholm. Den ena är bra, den andra en skojare. Jag kommer aldrig ihåg vem som är vem.

Den bra finns i Spånga.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är båtvärmedoktorn i spånga jag haft kontakt med.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag renoverade också en Ardic hos honom. Kostade 4-5000. Visst den fungerade efteråt. Men den läckte dieseldoft in i kabin plus att Ardic låter som mindre jetmotorer.

Mitt råd vad det nu kan vara värt är att se det som sunk cost och investera i en ny fin tyst värmare. Du kommer aldrig få nån bra fart på den där Ardicen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, en ny värmare skulle ju inte vara fel men tyvärr finns inte den ekonomin för tillfället, långt ifrån. Nya värmare är ju svindyra! den lilla elmotorn som saknas till min värmare går ju på max några hundringar, därav känns det värt att försöka få igång den, speciellt då man jämför med priset för en ny värmare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Halloj, jag har byggt om min minimax till det bättre! Bytt glödspiral till glödstift och kopplat ur det balanserade insuget. Ang att det luktar diesel/fotogen är att tanken måste avslutas utanför skrovet, returröret osar nämligen avgaser men detta ska ventileras i tanken och tanken ska sedan ventileras utanför båten. Jag kör min på fotogen! Nu hade jag isär min igår så jag har ingen större lust att montera isär den igen. Men jag skulle experimentera med en riktig pump som ger lagom med bränsle. Det finns en ställskruv på kretskortet där du ställer hastigheten på motorn. En pump som du kan reglera borde funka. Kolla biltema, men den ska ge väldigt lite. Du får läsa och klura i manualen. Maila mig på Lars.Andreasson@Volvo.com så kan vi brainstorma lite!

 

Killerbo om du läser detta så har jag en del kort på kablarna, Maila mig så löser vi det

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lyfter denna tråd igen.

Har också problem med bränslepumpen. Har någon ett konkret tips på utbytespump från tex Biltema som de vet fungerar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänkte dela med mig av mina renoveringserfarenheter av Ardic MiniMax.

Som nämnt ovan hade jag problem med bränslepumpen. Letade på biltema efter ersättning men behövde aldrig byta. Problemet är att hitta en som pumpar tillräckligt lite bränsle,

Den elmotor som driver pumpens "axel" fungerade hela tiden. Och efter att plockat isär själv pumpen, kollat membranet, inklusve tagt ur och rengjort kulorna i backventilerna (eller vad det nu heter) gick den igång. Den måste dock vara vänd rätt väg för att fungera ordentligt.

 

Jag passade även på att byta ut den gamla glödtråden mot ett glöstift. Använde ett från biltema, art.nr 75-947. Till en Peugot tror jag det var. Viktigast var att det var kort bakom gängorna så att det rymdes innanför brännarens yttre skyddsplåt (var tvungen att klippa lite i den inre plåten). Glödstiftet kopplades in istället för glödtråden och skruvades fast med en mutter på insidan. Muttern måste vara fingäng M12 (gäller alla glödstift tror jag). Jag fick en mutter gratis hos Würth.

Fick fila lite i den för att den inte skulle täcka för returhålet.

Passade också på att byta "veke". Ett par lager 400 g/m2 glasfiberväv funkade bra. Klippte bort glasfiber vid returhålet som andra tipsat om.

 

Med glöstift istället för glödtråd var jag tvungen att byta säkring. Glödtråden drar bara 5 ampere medan ett glöstift drar uppåt 20 A i början och går nedan ned till ca 7 A. Hade bara 15 A automatsäkring att byta till men det fungerade bra.

 

Nu är värmaren igång och ger rejält med värme. Startar snabbt med glösstift och verkar fungera bra både med diesel och fotogen. Som andra nämnt är fläktljudet ganska högt, speciellt om man köra på full effekt. JAg ska beställa en ny tyst fläkt (sitter en standard datorfläkt) till kabinutblåset och se vad som händer.

Kan också vara så att lilla fläkten till förbränningen måste ljusiloeras eller bytas (kanske eventuellt också bara kan kopplas ur?)

 

Jämfört med en ny brännare var det en billigt affär, några hundra för glödstift, kablar etc.

Dock ganska många timmar jobb att felsöka och få allt funtionellt igen efter ombyggnad.

Men har man inte många tusen att lägga på en ny värmare är det värt det alla dagar i veckan.

 

(P.S bifogar även en bild jag hittade på nätet över hur glödstiftet kopplas in. Även om jag inte gjorde exakt likadant kan den vara till nytta)

post-103530-0-18509300-1442780106_thumb.jpg

post-103530-0-17903500-1442780117_thumb.jpg

post-103530-0-10231100-1442780133_thumb.jpg

post-103530-0-91808900-1442780266.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Snyggt, jag gjorde samma sak med min (nu utbytt!)

Har en Minimax i garaget om någon vill ha reservdelar, tror det är fel på kretskortet. Fås gratis mot avhämtning 2 mil norr om GBG.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Snyggt, jag gjorde samma sak med min (nu utbytt!)

Har en Minimax i garaget om någon vill ha reservdelar, tror det är fel på kretskortet. Fås gratis mot avhämtning 2 mil norr om GBG.

 

 

Hej!

Jag håller på att rota med min Volvo värmare utan framgång. Tor din skulle kunna vara et bra alternativ. Jag bor i Göteborg, och kommer gärna och hämtar din värmare om den är kvar !

/Björn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Björn!

 

Jag har skickat ett meddelande till dig med kontaktinfo.

 

/L

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...