Gå till innehåll
söndag 26 januari 2025
Hejpan

I vilken ordning kopplar man batterier

Rekommendera Poster

Hej!

Tog ut båda mina batterier för att ladda dem. Då kopplade jag av minus först på batteri 1, sedan plus. Och upprepade med batteri 2. (De är parallelkopplat tror jag).

Hur kopplar jag ihop dem nu? Plus först och sedan minus på batteri 1 och samma sak med batteri 2? Är det något som kan vara farligt? Tänker på strömrusningar och dylikt. Är det normalt med gnistbildning?

Väl mött

/Jonas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stäng av alla förbrukare så ska det inte bli några gnistor.

/Claes

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

När jag kopplar ur mina batterier trär jag alltid på gammls arbetshandskar på urkopplade kablar. Om man har parallellkopplade batterier och ett av batterierna är inkopplat och sedan råkar komma åt minuspolen med den lösa pluskabeln blir det - kortis.

Överdrivet? Inte när man är så fumlig som jag.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fast jag hade nog lagt av bägge minusarna först. Lägger man av en minus och en pluss och har ytterligare ett batteri inkopplat så kan jag garranterat att det blir en dj...a smäll om de kommer i kontakt.

Tvärt om när man ansluter.

Råkade tappa en liten skiftnyckel som hamnade mellan pluss och minusskenan i en elcentral på en fiskebåt jag var och jobbade på. Fick slå loss resterna med en hammare. Nån användbar skiftnyckel blev det aldrig mer av den.

12 Volts batterianläggning är visserligen klenspänning men det är ju också en starkströmsanläggning. (la till att börja med in en smileylis här - men det passar ju inte i ett sånt här allvarligt sammanhang)

Tippset med hanskar är ju inte fel om man känner sig det minsta osäker. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Faran med kortslutning skall verkligen tas på allvar.

Läser boken ström ombord där det pratas om exemplet med skiftnyckel.

Tappar man en skiftnyckel så att den landar med beröring av båda polerna samtidigt svetsas den fast i batteriet inom ett par sekunder och är strax glödande röd. Vad jag förstår ska man i detta läge inte stanna och studera den fortsatta processen utan lägga benen på ryggen för strax smäller det ordentligt.

Ström ombord är en intressant och i mitt tycke lättförståelig bok som ger insikt och lärdom om 12 V ombord på våra båtar, och 12 V är inte helt enkelt.

/Martin

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...