Gaskon 17 Postad 8 Maj , 2013 Ska man absolut inte skrika, men sambon är livrädd varje gång det ska läggas till. Utifrån mitt perspektiv gör jag det väldigt lätt för henne. Detta vet jag för när min dotter är med brukar hon vara hoppailandkalle, hon är åtta år och fixar det galant. Så hur gör ni med rädda sambosar och fruar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pseudonym 1 167 Postad 8 Maj , 2013 Lär henne manövrera så kan du hoppa själv för helvete. ;-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 8 Maj , 2013 Ombord på mina båtar är det förbjudet att hoppa. Man är ju ingen Maj på Malö längre. Den som skall iland förs - i regel jag eftersom jag oftast seglar själv - kliver lungt och stilla iland, medan motorn trycker båten mot land. Det finns ju typ nätdraggar för att få det första fästet i land. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hasse_O 28 Postad 8 Maj , 2013 Nu när jag skaffat större båt så hoppar vi mindre. (Skall det hoppas så blir det i så fall jag som får hoppa). Dels är det högre i stäven och dels måste man göra fast snabbt runt en knap så vi håller båten i sidled (7 ton och hög mast i stark sidvind ger snabbt rätt stor kraft att hålla). Jag kör därför istället rätt ofta fram försiktigt mot bryggan och trycker sedan fast stäven med lätt motorkraft och roder framåt i bryggkanten om det är en snäll brygga . Men väldigt ofta får man hjälp av någon att lägga hopp-i-land-linan runt en knap så att man sedan får tillbaka repändan, så att vi med båda ändorna i båten lägger fast linan, då helst på lovartsidan först, därefter stoppar jag propellern och sträcker upp ankaret lite. som jag tidigare droppat på väg in mot bryggan Hoppar sedan iland på bryggan med en andra lina åt läsidan och gör fast den i bryggan och i båten, sträcker sedan upp ankaret så avståndet blir rätt till bryggan. Därefter brukar jag ställa en liten pall på bryggan framför båten så att det är lättare att gå iland De få gånger det är gott om plats kan man ju ligga längs efter bryggan (lättare) men så vill vi inte ligga om det kommer fler/många båtar efter oss. Sen har jag i år köpt en Hook-a-moor det är en båtstake, som man utan att gå ner på bryggan ändå når ner och kan kroka-dra-runt ett rep i genom en förtöjningsring.....Skall prova den i sommar! Jag skulle inte tjata på att hon skall hoppa iland om hon inte vill, risken finns bara att om det någon gång är kritiskt ex stark sidvind och det är bråttom så kommer hon ändå inte göra det då, eller ännu värre hoppar ändå och ramlar i bryggkanten .....å då är inte mycket vunnet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Soumi_batti 3 Postad 9 Maj , 2013 Montera en peke med stege, så kan hon ta klivet baklänges i land. Mycket bättre än att hoppa som en örn från pulpitens högsta nivå. Många tjejer gillar inte att styra båten, än mindre att lägga till. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sabai 3 Postad 9 Maj , 2013 Ett annat alternativ till TS är att lära sig segla båten. TS skrev Utifrån mitt perspektiv gör jag det väldigt lätt för henne ja det är ur ditt perspektiv men uppenbarligen inte ur hennes. Som jag ser det ska alla ombord känna sig bekväma i alla situationer och är de inte det så måste man lösa problemet med mer kunskaper, tekniska prylar, boj krokar eller vad det nu må vara. Gillar hon inte att hoppa vilket hon för det första inte ska göra blir det säker så att hon heller inte gillar att följa med ut. Vi seglar en 37 fotare med två barn 9 och 14 och en fru på 45 kg och 1,53 cm lång(!) båten väger 8 ton och ingen hoppar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sunerotting 1 Postad 9 Maj , 2013 Jag hoppar själv. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Soumi_batti 3 Postad 9 Maj , 2013 För övrigt är väl inte själva hoppet det svåra. Problemet kommer sen när en ovan person står i vattenbrynet med framåtböjd ställning och försöker hålla mot båten från sidvind eller vad det nu kan vara med en 2 meters tampstump. Trixet ligger i att få fast tamparna i land först, sen ta hem från båten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Capitan 288 Postad 9 Maj , 2013 Nä hoppet e inte svårt. Det är landningen som e de kluriga Bevittnade en helt sjuk händelse för några årsen när vi låg på Ussholmen strax söder om Marstrand. Lite dålig ankringsbotten där Det kommer in en seglare i viken. Slänger ankare och styr in mot berget med lite sidvind. Hon hoppar i land men draggen tar inte utan hon hoppar ombord igen och de backar ut för ett nytt försök med samma resultat. Denna gång blir dock kvinnan kvar i land. Mannen ropar att det går inte här. Kvinnan föreslår att han skall köra mot land på ett ställe bredvid där han får fören mot vinden. Då säger han bara nej och du får simma!!! Hon tvekar inte en sekund utan slänger sig i med kläder och allt(ingen flytväst). Simmar mot båten medans han sakta glider ur viken och släpper jollen som hon får simma efter. Han kör inte ens mot henne eller försöker hålla båten still utan när hon nått jollen får hon ro efter segelbåten Nån timma senare åkte vi in till Marstrand och jag letade efter svinet i gästhamnen för att säga honom några sanningens ord. Vi andra som låg i viken vart minst sagt upprörda över hans beteende. Helt sjukt! Man misstänker en riktig kvinnomisshandlare med tanke på hur hon agerade på hans order Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Soumi_batti 3 Postad 9 Maj , 2013 Bevisar teorin att vilken idiot som helst kan köpa en båt. Fast i ärlighetens namn kan vilken idtiot som helst köpa en bil eller något annat man kan ställa till elände med. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
frause 0 Postad 9 Maj , 2013 Här hoppas inte. Om man måste hoppa iland, måste man rimligtvis också hoppa tillbaka ombord också. Det går bort. Då kan man lika gärna ligga på svaj. För helvete. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Weber Postad 9 Maj , 2013 Hoppar inte käringen självmant så blir det en spark i arselet så hon åker i land Man är väl herre i sitt eget hus/båt! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hasse_O 28 Postad 9 Maj , 2013 - (minus) till den kommentaren även om den var menad som ett skämt ! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Alfa-Freja 0 Postad 9 Maj , 2013 Står man själv i fören ser man bättre hinder & annat som ligger i vattnet, och kan då, med frun bakom spakarna, enkelt styra båten med att uttala enkla kommandon som fram, stopp, back, höger och vänster, tills båten ligger i läge så man själv kan kliva iland. Undvik för familjefridens skull gärna ord som styrbord och liknande om hon inte helt förstår innebörden av dom orden. Höger funkar jättebra.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ciaraud 31 Postad 10 Maj , 2013 Man släpper ratten till sambon och hoppas själv! Varför ska alltid dom med längsta benen och starkaste armarna stå och rulla på en ratt och låta de kortare och svagare göra grovjobbet??? Nej ge henne en köra-båt-kurs och lär dig hoppa Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
LadyAnnila 2 Postad 10 Maj , 2013 Du kan inte jämföra en 8 åring med en vuxen. Agera HOPP-i-land kalle själv och låt hustrun/sambon lägga till. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 10 Maj , 2013 Nu är det ju dessvärre inte alla kvinnor som är intreserade. Min fru (som du har träffat) är fullständigt totalt ointreserat att lära sig nåt om båten över huvud taget. Båtar och segling är det mest meningslösa som hon vet. De 20 första åren försökte jag verkligen - men nej - hon ville inte lära sig att manövrera båten. Är hon med ombord vill hon inte göra nåt över huvud taget. Däremot följer hon gärna ut till nån ö en fin sommardag. Det får absolut inte luta eller gunnga. Sen 1990-talets början seglar jag i stort sett själv - annars får jag aldrig segla. Däremot har hon varit duktig på att kliva iland. Hon lägger fast en tamp på knapen på fördäck. När jag trycker båten mot berget, nån gång bryggan, kliver hon iland och håller tampen tills jag kommer iland och fixar resten. Ungefär samma metod som jag använder när jag är själv. I min bekantskapskrets finns det i stort sett inga kinnor som är intreserade av båtar och segling. Havet är nåt farligt och skrämmande - men dom kör bil som biltjuvar. Har ibland funderat på om det är nån nedärvd räddsla för havet. Förr omkom ju många män under sin yrkesutövning som fiskare. När man var ung var det inte ovanligt. Det förekommer ju fortfarande i någon liten omfattning. En och annan små- eller husbehovsfiskare drunknar. Inte varje år nu för tiden, men då och då. Hemma i Kungshamn vet jag en handfull kvinnor som gärna seglar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 183 Postad 10 Maj , 2013 Jag är ofta ute själv, eller med ovana personer. Det gör att jag så gott som alltid är den som styr, och iblan även den som hoppar. Den som ska hoppa får själv avgöra när det är dags. Farten anpassas till det. Är det långt ner till land brukar jag hänga dit en stege så man kan kliva av. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
makke_the_muss 27 Postad 10 Maj , 2013 Jag bytte sambo Fungerade faktist bra.... Eller ser man till att lägga till så att man skulle klara det själv... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hasse_O 28 Postad 11 Maj , 2013 PEKE stor eller liten bättre än ingen Som någon sa, hoppet är det lättaste! Den kontrollerade landningen på bryggan kan vara svårare. Det gäller att snabbt och SÄKERT stiga av och GÖRA FAST i bryggan och sedan stiga ombord igen samtidigt som du med en eller 2 tampar i handen skall passera rullfocken och göra fast i båten och sträcka upp. Efter att jag hallkat till vid rullen några gånger monterade jag en peke även om den förra ägaren klarat sig utan i alla år. Kanske inte så snyggt men både praktiskt och säkerhetshöjande. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SeacatC 0 Postad 25 Maj , 2013 Eller så gör man som jag, lär hunden att hoppa i land med tampen! Lite svårare dock att lära henne knopar så någon, som inte är jag, får kliva i land medan hunden står och håller i tampen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Minuten 9 Postad 25 Maj , 2013 När jag och min fru lägger till så är det frugan som står i fören för det mesta, på grund av att hon inte vill manövrera båten. Det är då hon som bestämmer när hon skall kliva i land och talar om för mig hur jag skall manövrera, just så hon får båten dit hon vill för att enkelt och lätt kuna kliva iland. detta löser vi med tecken som hon ger. Lite pekande och vinkande i olika kombinationer som vi tillsamans arbeteat fram. Det är ju alltid den som står i fören som vet hur långt det är kvar och var stenar och liknande finns i förhållande till båten. När hon klivit iland så går jag fram och hjälper till med resten av förtöjningen. Att skrika och liknande saker finns ingen anledning att hålla på med. Tänk på det som jag skerv tidigare, det är den som står i fören som vet var och hur allt ligger till och kan därigenom avgöra hur det skall manövreras. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
utsegla 6 Postad 25 Maj , 2013 Är ute ensam för det mesta och går sällan iland och förtöjer. Har typ två kastankare. Idag blåste det en del så jag sökte upp en go plats i lä om land. Lade ankaret och gled sakta in mot land. Här går det inte att ligga tryggt men jag är ju kvar ombord. Ankra gillar jag inte med allt dansande. Och idag skulle bruset 10 kg knappast fått tag i klapperstenbottnen som finns där jag låg. Fortsätter in mot stenarna och så kastar jag iland ett kastankare. Det tog med ett litet tag så att båten blev kvar vid land med det lilla hållet, sedan jag gjorde klart för nästa kastankare som jag fick kasta 3 gånger innan jag var nöjd. Båda hållen satt tills det var dags för hemgång. Mina kastankare rister jag loss för det mesta vid avgång. Dom kan fastna så att jag blir tvungen att ta mig iland och göra ett sämre håll innan avgång. Är det dubbar i berget är det en baggis att ensam lägga till och få fast. Sätter en tyngd (ex. sandpåse ca 1 kilo) i änden du kastar iland lite förbi dubben släng sedan linan runt dubben tre varv så håller det att ligga för natten om man vill. Vid avgång slänger jag runt åt andra hållet så behöver man inte bli kvar hängande över bogen vid frånlandsvind. Skit att kroppen inte är så vig som förr. Min fru är lika intresserad som de flesta skärgårdsfruar att KÖRA båt. Men hon fixar att lägga till men gör det motvilligt. Vi har även övat man överbord med henne vid reglagen. Och jag känner mig mallig över henne när hon lägger till hemma mitt emot alla gästhamnsbåtarna. Och jag säger det till henne. Hon har dåliga ben så hon hoppar bara när hon badar. Grattis till 65 som hon blir på måndag. Badstege är tryggt och bekvämt att ha när man blir äldre i båten Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Minuten 9 Postad 26 Maj , 2013 Hundar är bra till mycket Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman Postad 29 Maj , 2013 Förr gjorde jag så här. Ut med akterankare, glider sakta in och bromsar ev med ankarlinan. Medan båten har fortfarande lite fart går jag fram i fören. Tar långa linan å kliver i land. Kliver ombord igen och justerar akterlinan. Ev efterjusterar alltihop. Oftast har jag linan runt något å tar ombord tampen så jag kan lämna platsen utan att behöva gå i land för att lossa. Det var förr. Numera går jag in med aktern före. Droppar akterankaret på lämpligt ställe. Medan båten har en aning styrfart så svänger jag kraftigt vänster (Skriver inte babord med flit så nybörjarna förstår lättare, det är ju de som frågar....) Lägger i backen å lägger över rodret som om jag skulle göra en högersväng om jag gick framåt. Nu backar båten snyggt i bakåtriktningen i en vänstersväng mot klippan-bryggan. Kliver i land och knyter aktern. Kliver ombord och tar ankarlinan och drar den till nosen och tajtar upp å knyter fast där. Det är mycket säkrare och enklare att kliva ombord på ett brett däck än att klättra över en massa staket och stegar i nosen och snubbla på allt som ligger där på det trånga utrymmet. Denna manöver förutsätter att man har en köl som Fingaln har. Kan komma lika nära klippor med aktern som med fören. Rodret sitter på bakkant kölen och slår inte i som om det var akterhängt. Moderna båtar slår sönder rodret mot klippan och kan inte göra detta. Däremot båtar typ Skärgårdskryssare är utmärkta landgångar Det där med svängarna kan tyckas vara lite konstigt-knepigt. Beror på att Fingaln och Vegan mfl andra båtar har ingen propeller-ström som träffar rodret så man kan inte styra förrän man fått upp styrfart! Däremot så gör den sk propellerverkan att båten girar åt ena el andra hållet beroende på om man har höger el vänstergängat propp. Vänster på Fingal så när jag backar svänger hon kraftig vänster sett i bakåtriktningen, alltså mot styrbordssidan. Det är förträffligt bra att lätt kunna kliva ombord på ett brett akterdäck som sagt, i synnerhet för en del av det täcka könet som inte gillar klättring och har kanske problem med stela ben och svårt med balansen. En annan fördel är att det är bara att sticka enkelt för man står i rätt riktning, som brandbilarna, klara att gå. Lossa aktertampen och hala den ombord. Starta motor och ta in allt eftersom på ankarlinan i fören. Farten gör att man rycker lätt upp ankaret fast det sitter hårt, bitit bra. Hänger kvar det i fören och sköljer av det. Kan ta ombord och stuva senare. Nu pratar jag om att använda akterankaret i fören alltså! Har man ett sitter där redan så är det naturligtvis ännu enklare. Slutligen, det brukar blåsa sidvindar oftast så man får ta hänsyn till o försöka räkna ut hur mycket man driver iväg innan linorna är tajtade. Det får man öva på. Men hoppa? Nä, det skall inte behövas, då har man planerat fel. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser