Gedda 24 Postad 18 Februari , 2005 Vi kan väl inget annat göra än att vänta på svenska sjö och Länsförsäkringar och se ifall de dyker upp. Vore tråkigt ifall dom inte gör det. men men den som lever får se som man brukar säga! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gedda 24 Postad 20 Februari , 2005 Dan! Har du fått något vettigt svar ang det där med att måla med epoxifärg / plasta? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
DeLorean 0 Postad 20 Februari , 2005 Va? var? när? vem? du? ....sak samma grattis någon (nu vet jag vem det är :-D ) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
knoptoken 0 Postad 20 Februari , 2005 Halloi alla.. Här sitter försäkrings gubbarna o gafflar om innplastat trä ruttnar ,visst riktigt men det gör även alla våra plastbåtar med in plastat trä..Nu är det så här att det e bara försäkrings bolagen som ska ha mer pengar kvar..typ bonusar. det vet ju alla det är ju inget och hymla med ...så är det ju,det vet alla redan..Kolla vilkoren i försäkringarna Åldersavdrag när f-an blir det åldersavdrag på en premie.. Det har väl alldrig hänt :-Tack Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tarchon 0 Postad 20 Februari , 2005 För allmän försäkringsinformation kan jag tipsa om: http://www.konsumenternasforsakringsbyra.se Det finns även ett avsnitt med försäkringskunskap och vad grundtanken med försäkring är. Dessutom kan man under länken nedan jämföra olika båtförsäkringsbolag. http://www.konsumenternasforsakringsbyra.se/frames.asp?avd=JAMFOR&url=/jamfor/jamfor_forsakring.asp?_ci_insurance_type_id=88 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 20 Februari , 2005 Hej, Hur många tror Ni ligger och betalar en för hög premie om man bara ser till försäkringsvärdet? Om man köper en ny båt av känt fabrikat (Ryds, Uttern, Flipper osv) och säg att den har ett inköpspris på 300 tusen kr. Efter ett par år borde den sjunkit något i värde. Gissningsvis ligger man kvar och betalar premie på det ursprungliga värdet 300 tusen kr även då. Säg att båten blir stulen efter 3-4 år. Jaha vad får jag ut i ersättning (om vi antar att ingen likvärdig båt finns på begmarknaden)? a) 300 tusen kr som jag försäkrat båten för? eller Marknadsvärdet då dvs efter åldersavdrag, kanske 75-80 %? Om det blir så har jag ju haft båten överförsäkrad, i nåt/några år åtminstonde (inom 1 år har troligtvis de flesta bolag inget åldersavdrag). Hur vanlig är det? Hur kan jag som ägare av båten veta marknadsvärdet år efter år och ev justera försäkringsvärdet? Skall jag gå på försäkringsbolagens åldersavdrag och själv räkna ut det? Jag misstänker att här tjänar försäkringsbolagen grova pengar. Vi försäkringstagare har våra båtar överförsäkrade och sen om en skada/stöld inträffar på en några år gammal båt så kommer åldersavdragen som ett brev på posten förstås och den ev ersättning man får ut ligger lägre och lägre allteftersom åren går. När jag köpte en ny båt 2003 som är försäkrad för 323 tkr och trailer 26 tkr frågade jag just hur jag skulle veta värdet på min båt allteftersom åren går, eftersom jag ju inte ville ha båten överförsäkrad och därmed för hög premie. Säljaren hos försäkringsbolaget kunde inte svara på det. Jag ligger än kvar och betalar premie på ursprunliga försäkringsvärdet när båten var ny. Men nu är min båt snart två år gammal och då borde jag nog se över värdet. Det är väl jag som båtägare som skall avgöra vilket försäkringsvärde båten skall vara försäkrad för. Men det är försäkringsbolaget som gör en värdering vid en ev skada/stöld vad båten är värd då. Och det är ju här som åsikterna kan gå isär åtminstone om jag har haft båten överförsäkrad men får ut mycket mindre i verkligeheten sen vid en skada/stöld. Du som jobbar på Atlantica, KlasE: Hur rekommenderar du att vi som båtägare skall få en premie som så nära stämmer överens med marknadsvärdet på båten? Alla båtar sjunker ju inte i värde allteftersom åren går, speciellt dyrare och eftertraktade segelbåter men även vissa motorbåtar (t ex en del modeller av Nimbus). Och då kan man ju inte använda åldersavdragstabellerna som bolagen har. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KlasE 0 Postad 21 Februari , 2005 Försäkringsvärdet skall motsvara marknadsvärdet. Vi gör aldrig åldersavdrag vid ersättning av hel båt eftersom det alltid finns ett marknadsvärde. Vi använder oss alltså inte av någon tabell. Om du som försäkringstagare är osäker på vad din båt är värd, läs annonser och prata med dom som säljer din typ av båt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
V8dc 0 Postad 21 Februari , 2005 All heder till dig klas E som svarar i denna tråd!!!! Måste kännas lite ensamt med alla frågor och inga andra som svarar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Roddarn 1 Postad 21 Februari , 2005 Hej KlasE! Kul att se dig i farten här igen! Menar du att om jag 1995 köpte en t.ex. Nimbus Nova för X kronor som har ökat i värde med säg 100.000 så är det den sistnämnda summan som F-bolagen utgår från vid beräkningen av ersättning? Ett av de största problemen för försäkringstagarna tror jag är att om man har en båt som har sjunkit i värde men att man fortfarande betalar nyvärdet på den så är det inget bolag som upplyser en om detta. Istället tackar man och tar emot. Trots att bolagen vet att här har vi en kund som uppenbart överförsäkrar sin båt så säger bolaget inte ett ord om det till kunden! Det vore ganska enkelt och billigt för F-bolaget att göra kunden uppmärksam på detta utan att för den sakens skull sätta ett exakt värde på kundens båt. Men att ge en vink på ett tydligt sätt till kunden att det kanske är dags att se över sitt försäkringsvärde vore nog inte så dumt. Hälsningar: Roddarn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KlasE 0 Postad 22 Februari , 2005 Ja, under förutsättning att du har angivit det värdet som försäkringsvärde. Vi nämner i det brev som skickas ut i samband med förnyelse av försäkringen att man bör se över sitt försäkringsvärde i samband med förnyelsen. Vi anser att eftersom vi är part i målet, vi ska ju ersätta vid ev skada, så ska inte vi sätta värdet på båten, det görs av försäkringstagaren och om denne anger ett för högt värde så får han (eller hon) betala för hög premie. Om man anger ett för lågt värde blir det också fel, då betalar man inte premie i förhållande till vad båten är värd. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Roddarn 1 Postad 22 Februari , 2005 Hej KlasE! Jag bugar och bockar för ditt svar! I ditt svar säger du: -Om man anger ett för lågt värde blir det också fel, då betalar man inte premie i förhållande till vad båten är värd. Hur ska man göra som försäkringstagare får att få rätt värde? Eftersom det många gånger är fråga om just en bedömning och inte ett fastslaget värde som är defenitiv så är det ju som uppgjort för en konflikt. Hur ska man undvika eller i varje fall minimera detta? Många gånger kan man ju titta i annonser på var värdet brukar ligga, men det är ju inget ovanligt att vissa modeller knappt syns i begagnat-annonerna. Antingen för att modellen är ovanlig, eller för att den t.ex. är för ny för att ha hunnit komma ut på marknaden i större omfattning. Själv har jag en båt av det senare slaget. Någon tendens av hur begagnatvärdet är eller hur kommer att vara i framtiden finns ännu inte. Hälsningar: Roddarn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KlasE 0 Postad 22 Februari , 2005 Det där är svårt, jag vet. Det enda man kan göra i det läget är att försöka bilda sig en uppfattning genom att prata med folk som kan tänkas ha en bra uppfattning om vad värdet kan vara. Man kan t ex prata med besiktningsmän som kan ha koll, men framförallt med de etablerade båtmäklarna om det är mer ovanliga båtar. Man måste även göra bedömningen av hur ens egen båt är i förhållande till övriga som finns på marknaden, om man t ex har teakdurk så kan ju det höja värdet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Roddarn 1 Postad 22 Februari , 2005 Okay.....man kan alltså konstatera att man som försäkringstagare har ett eget ansvar också (även i premens nivåsättning) och att man inte kan skyll precis ALLT på bolagen! :-D Många gånger kanske det kan vara befogat för ingenting är så bra att det inte kan bli bättre. Det är ju bra att den här typ av information kommer fram elller gör sig påmind, så nu tackar jag igen för ditt svar! Häsningar: Roddarn. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gedda 24 Postad 24 Februari , 2005 Jag tycker det är rätt dåligt av övriga FB. när man till och med bjuder in dom så dyker dom inte upp! eller så har dom varit här utan att lämna något avtryck. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Roddarn 1 Postad 24 Februari , 2005 Visst....och om man vill kan man uttrycka det så att när det väl gäller så visar det sig vilket eller vilka bolag det är som tar förs'kringstagaren på allvar. Hoppas att det inte är lika illa när båten väl är försäkrad och att någonting händer!! Hälsningar: Roddarn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gedda 24 Postad 13 Mars , 2005 Då tyder ju det på att ingen av dom inbjudna är intresserade av sina försäkringstagare i princip. Det är bara atlantica som har visat sig och det var lönlöst för min del. Sen vet jag inte heller om Skotten har fått svar på sin fråga vad det är för skillnad på att måla sin båt med tvåkomponentsfärg och att plasta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gedda 24 Postad 20 Mars , 2005 Jag får inte tag på Mr. Lars Hulthén :-( någon som vet hur man skulle kunna få tag på honom :roll: det finns en mail adress där men jag får tillbaka ett felmeddelande om jag mailar dit Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser