Gå till innehåll
onsdag 04 december 2024
DeLorean

Försäkring

Rekommendera Poster

Gäst Mikael Erlandsson

Jag antar att Gedda plastade sig skuta för att komma undan massa jobb med drev och mycket annat. Bara för att man plastar så är inte träet slut. Men det vet inte hönsen på kontoren runt om i landet på alla bolag. för dom har inte sett det eller VET INTE! Det handlar nog mycket om okunnighet bland personalen. Heja Gedda och de andra som förstår!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Ärligt talat måste jag säga att jag inte begriper varför man ska plasta ett träskrov om trät är i fullgott skick!? Varför inte köpa en plastbåt direkt istället? Om man vill komma undan med joob med drev och mycket annat.....varför lägga ner jobb på att plasta? Varför inte köpa en plastbåt direkt istället? Om man plastar in ett träskrov innebär detta stora risker med fuktskador som följd. Även om trät är friskt alltså. Att plasta in ett träskrov misstäniker jag kan från försäkringsbolagen kallas för riskkonstruktion. Frågan är hur många höns det sitter på F-B-kontoren runt om i landet. Jag tror inte att de är så många som du ger sken av. Och hur många av oss är det som besitter alla kunskaper? Jag är inte så säker på att vi är kunnigare än vad försäkringspersonalen på t.ex. Atlatica är. Vad jag har förstått är Atlanticas personal båtfolk. Har själv lärt mig en del genom att tala med vissa av dem. Blev faktiskt förvånad över deras kunnighet! Hur det är på andra bolag vet jag inte, men det finns säkert undantag/höns på alla bolag. Att de sedan har regler att förhålla sig till är en helt annan sak. För övrigt tycer jag att det verkar vara en ganska rå och lite agressiv stämning i luften när det diskuteras vissa saker på Maringuiden. En onödigt rå ton. Försäkringsärenden är ett av dessa ämnen som höjer folks rå-het i diskutionen. Det är synd tycker jag. Tror att vi alla tjänar på att ha en mer ödmjuk linje även om man kan vara upprörd över vissa saker. Jag blir inte alls förvånad om denna råhet gör att folk från t.ex. Atlantica tröttnar på att få det bemötande som de ibland får här. Och slutar att finnas tillgänglig här för diskution med oss. Tråkigt i så fall.....då missar vi möjligheten att kunna diskutera med dem och få svar vissa frågor som uppenbarligen är viktigt för vissa. Inte för att det är Atlantica.....utan för att det inte finns för mig veterligen, andra represanter från f-bolagen för oss båtfolk. Vårda det vi har tycker jag! Vi är en del av Maringuiden, och vi kan väl diskutera lite mjukt även om en del saker upprör? Eller är det för svårt?? Hälsningar: Roddarn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Roddarn, du har helt rätt, fukten är problemet. Varför plasta in en frisk träbåt? Det borde ju vara en hel del jobb att plasta in skrovet, så argumentet att man ska göra det för att slippa något annat arbete håller inte... För dom som undrar så har jag jobbat i båtbranschen sen -83, jag har jobbat hos förre generalagenten för mercury och varit delägare i marina med verkstad så jag kan nog med fog säga att jag är rätt hyfsad på fritidsbåtar. Mina kollegor inom företaget har mer eller mindre liknande erfarenheter så här hos oss finns det inga höns på båtar... :lol: Roddarn, jag har inte tröttnat ännu, jag kommer att finnas här då och då för att svara på eventuella frågor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Gedda

Anledningen till att vi plastade båten var att den hade stått på land i 5-6 år och torkat i borden. borden var intakta men aningens mindre på bredden. så istället för att låta den ligga i havet ett år för att svälla såg vi det som en utväg att plasta båten. Samtidigt, hur många båtar finns det inte fukt i då? hitta en träbåt utan fukt så säg till mig i så fall! Jag håller med roddarn att det kan vara en viss frustation och kanske aggresivition i inläggen men man sitter här och bara blir förbannad när F.B inte vill komma och kolla. Är dom rädda för att dom har fel?, att det inte är ett gammalt vrak?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men då är vi ju tillbaka på ruta 1 igen, den var alltså inte sjövärdig som ren träbåt! Din kommentar om fuktiga båtar är ju så självklar, så den kommenterar jag inte ens... Jag förstår iochförsig att det är frustrerande att inte kunna försäkra sin båt, men som jag har försökt att förklara så finns det en anledning till att försäkringsbolagen inte vill försäkra din båt och den är att kombinera ett dött och ett levande material ger ett oönskat resultat i ruttet trä, förr eller senare, och det möjligtvis friska träskrovet har vid plastningen fungerat som spant och gett plastskrovet stadga, vad händer när trät försvinner? Är skrovet fortfarande fullgott? Förmodligen inte.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Gedda! Vill bara understyka att min kritik om agrisivitet inte är riktat varken till dig eller någon annan specifik person. Det är en allmän stämmning som ibland råder och bara i vissa frågor. Bortsett från detta är stämning väldigt god tycker jag. Att du känner frustration kan vi nog alla förstå, men det finns andra som reagerar nästan ännu starkare fast de inte ens har med din båt att göra. Men ärligt talat så måste jag ge Atlantica rätt i att det kanske inte var en så sjöduglig båt från början. Jag kan alltså förstå båda parter. Å ena sidan har Atlantica helt rätt....å andra sidan är det väldigt svårt att ta sig till det för den som drabbas. När du har fått lite mer distans till det hela tror jag att du också kommer att hålla med. Även om du inte tror det just nu. Fukt är en sak....fukt som man kapslar in är någonting helt annat! En träbåt som inte är inkapslat i plast andas. Det gör det inte om man plastar in träbåten. Skadorna kommer då som ett brev på posten. Frågan är alltså inte OM det kommer utan när! Det är ett faktum som inte någon åsikt kan ändra på. Hur mycket du än älskar din båt så gäller denna fysiska lag även den. Jag tror faktiskt att du du måste inse att det var ett misstag att plasta in båten. Det hade varit bättre att ha bearbetat trät efter konstens alla regler istället. Om det inte hade lönat sig tidsmässigt eller ekonomiskt hade det varit bättre attt ha köpt en annan båt. Säkert hårda ord att höra för dig, men för att du inte ska göra samma misstag igen tror jag att det är bättre att du får tar smällen nu genom att våga inse misstaget, än att du gör samma misstag igen. Tyvärr är det nog så. Frågan är vilket skick din båt är i idag och vad du ska göra med den. Du bör veta att dyrbara skador kommer som en följd av att den har sjunkit för dig. Helt säkert. Det du kan se just idag är alltså inte allt. Hade det varit min båt skulle jag ha försökt att sälja den. Hur hårt det än känns att höra! Så skulle jag ha gjort och gått vidare.....med en annan båt. Och nej, för den som undrar.......jag är inte köpt eller bunden till Atlantica på något annat sätt än som försäkringstagare!! :-D Men det är ju (av försäkringsbolagen) just Atlantica som gör sig hörd här. Andra bolag lyser tyvärr med sin frånvaro. De kanske inte vill engegera sig.... Hälsningar: Roddarn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Klas E! Läs mitt inlägg en gång till! Både du och jag vet mycket väl att Moderna Försäkringar sysslar med mycket mer än bara båtförsäkringar, så din lilla missuppfattning köper jag inte :-/ ... ... tror inte heller att investmentbolaget som äger er skulle nöja sig med ett litet entusiastbolag som du uppger som typ enda köpet! :-D //mats

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Roddarn! Du är lite fel ute tycker jag. Att plasta båten betyder inte att döda den som många tror. Vi har även plastat stora systern till våran båt. och den har vart total felfri i över 20 år. inte det minsta problem. bara för att man plastar stänger man ju inte in träet. det finns ju luftspalter runt hela skrovet som gör att det andas. det finns säkert olika sätt att plasta. men vårt skrov andas dygnet runt, året runt, jämt.. Och det där med att sälja finns inte en möjlighet till. Varför sälja något som fungerar så bra? http://web.telia.com/~u32217809/bat2.htm kolla där! :-O

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Det är ju bara hålla tummarna att jag har fel och du har rätt. För din skulle hoppas jag sjäövklart på det sistnämnda. Hälsningar: Roddarn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var det värsta jag sett.... USCH va jag ryser. Hoppas det löser sig. Jag hade hävdat att en firma skulle göra iordning båten så slipper du allt arbete och försäkringsbolaget får betala exakt vad det kostar. Ist för att pengarna tar slut mitt under nyrenovering.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag läst ditt inlägg flera gånger. Moderna Försäkringar sysslar med Villa/hem-, Företags-, liv- och entusiastbil & mc-försäkringar förutom båt, och återigen: Vilka bolag har vi köpt upp? Hur har vi stöpt om marknaden efter ramar som passar vårt beteenden? Vilka bolag är våra lydiga nickedockor? Menar du på allvar att vårt lilla bolag skulle kunna påverka t ex If..., Folksam och de andra som var och ett är många, många gånger större än oss? Självklart har vi inom båt kommit med idéer och förslag som sedan de andra, stora bolagen har följt efter med,t ex låskrav på utombordsmotorbåtar, men det är väl inte riktigt samma sak. Självklart har du rätt att ha dina personliga åsikter, och uppenbart är att du av någon anledning tycker riktigt illa om min arbetsgivare, men om du kommer med påståenden som kan uppfattas kränkande eller iallafall negativa, så skulle jag uppskatta om du kunde utveckla detta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oj oj.... Ångrar nästan att jag startade tråden....jösses vilka känslor denna debatt rör upp :oops: Men det kan säker vara bra att luffta sig lite också. Hoppas att du inte tar något personligt Klas....det är inte dig eller dit jobb man blir så förbenad på, utan din arbetsgivare. //Reine

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det finns något som gör att man måste ta upp båten under en viss period varje år är det inte lönt att ens disskutera med atlantica.vågar inte tänka på vad det kostar att ha en båt som är dryga 6 meter hög,15 meter lång, och dryga 4,5 meter bred och väger 30 ton på land en hel vinter. och du Dan, tack för stödet ;-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Roddarn skrev: [KUR]Och nej, för den som undrar.......jag är inte köpt eller bunden till Atlantica på något annat sätt än som försäkringstagare!! Men det är ju (av försäkringsbolagen) just Atlantica som gör sig hörd här. Andra bolag lyser tyvärr med sin frånvaro. De kanske inte vill engegera sig....[/KUR] Jag får nog säga att jag är lite impad av Klas som tar sig tid med oss, det skulle vara kul att höra av andra bolag här i tråden också...men de kanse är för bekväma av sig? (Läs fega/lata, om ni vill) //Reine

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

aj aj aj.... Ja du Dan....nu är du ute på djupt vatten (ursäkta den dåliga vitsen) :lol: //Reine

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle tro att du behöver en frälsarkrans och livbåt också ;-) //Reine

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kan inte ingå i mitt arbete att vara här, eftersom jag är här som privatperson som råkar arbeta för ett visst försäkringsbolag. Eller jag kanske har semester idag? :lol: Skämt åsido, det finns massor med båtägare därute som anser att vi är klart prisvärda, läs billigare än andra bolag, detta beror på hur beståndet ser ut hos det enskilda bolaget och hur skadeutvecklingen har varit på senare år. Ibland är vi för dyra, ibland är vi mycket billigare, så enkelt är det, om man nu anser att premien är det enda argumentet för vilket bolag man ska välja. Personligen anser jag inte det, men jag är ju part i målet! Och uppenbarligen är det bara Atlantica som svarar på frågor här, om det beror på att dom andra inte kan, vill eller har hittat hit låter jag vara osagt... Jag tar inte detta personligt, jag kan tom förstå att man tycker att det är konstigt att inga bolag vill ta plastade träbåtar, men jag kan inte nog påpeka att det finns en anledning till att alla bolag resonerar så här! Inget bolag, inkl vi, kräver att man SKA ta upp båten varje år, vad Gedda är ute efter är att vi som enda bolag erbjuder rabatt om man tar upp båten senast 1 oktober om höstarna. Varför? skadefrekvensen under oktober är vääääldigt hög på de båtar som ligger i sjön och väldigt låg på de båtar som ligger på land. Enkelt, eller hur? MEN det är inget krav att ta upp båten. Mats/Seafl0wer, en liten fråga: Varför tror du att Moderna Försäkringar har köpt Ikano? Det är väl en bank? Vi, till skillnad från andra f-bolag, har inget med bankvärlden att göra!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Reine, vill bara få veta: Menar du att du är förbannad på ditt försäkringsbolag? För du är väl inte försäkrad i Atlantica? Eller menar du att de andra är förbannade på oss?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tyvärr, det var inte mig du pratade med så det är svårt att kommentera. Återigen, anledningen till att man inte försäkrar en plastad träbåt är att det är inte förenligt med ett levande och ett dött material i skrovet, skador kommer förr eller senare! Och återigen, så resonerar samtliga försäkringsbolag! Självklart är jag medveten om att det finns undantag, men förr eller senare så kommer skadorna i form av att trät ruttnar!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

KlasE skrev att vi som enda bolag ger rabatt om man tar upp senast 1 oktober Lustigt jag har svenska sjö och där har jag rabatt om jag tar upp senast 1 oktober. Sedan finns det ju en massa plastade träbåtar så du menar att ni inte försäkrar t.ex en klassiker som solö 34 det finns ju ett antal som har plastat träskrov??? Albin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som jag skrivit tidigare så har vi plastat syrran till våran båt och det va över 20 år sedan. Det har inte påverkat träet det minsta. jag anser ju att om det hade börjat ruttna så hade det märkts efter 20 år. Ja Dan. jag hörde ett dovt swischande förut :lol:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har försökt att förklara hur man från försäkringsbolagens sida resonerar vad gäller plastade träbåtar. Jag har inte påstått att alla plastade träbåtar är lika dåliga, det finns säkerligen båtar som är ok, på samma sätt som det finns mindre bra tillverkade plast båtar, det jag har försökt föra fram är varför och hur man resonerar baserat på tidigare erfarenheter av denna båttyp. Det finns säkert också bolag som accepterar plastade träbåtar, men av de stora etablerade bolagen är det ovanligt, speciellt på de bolag som har specialiserat sig på båtförsäkring. Jag är självklart medveten om att det finns plastade träbåtar som är försäkrade hos dessa bolag, men det kan ju vara som så att den som tecknade försäkringen inte var medveten om vilka regler som gäller, eller att man har anlitat en oberoende besiktningsman som har bedömt båten som fullgod, och detta har jag också sagt tidigare. Eftersom man nu börjar bli osaklig och inte vill lyssna på vad jag försöker säga, tänker jag nu dra mig ur denna diskussion, om någon vill fortsätta den går det bra att maila mig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har nu bjudit in en representant ifrån Länsförsäkringar. Får se om han/hon dyker upp. vore trevligt med andra F.B representanter. Ni som känner er engagerade i denna tråd var inte blyga att bjuda in annat kunnigt folk :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

citat: skadefrekvensen under oktober är vääääldigt hög på de båtar som ligger i sjön och väldigt låg på de båtar som ligger på land. No shit sherlock.... jag vågar nästan sticka ut hakan och påstå att skadefrekvensen är låg alla månader båten ligger på land. Man kanske skulle ha den på land istället....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

då får man ha en jävla fläkt därbak om man ska komma någonstans :-D :-D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Gedda! Bra initiativ tycker jag! Men man ska kanske inte ha allt för höga förväntningar så länge tonen i denna tråd är så pass hetsk som den i vissa fall är Hälsningar: Roddarn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vill inte låta hetsk eller aggresiv. Men man blir inte annat än lite frustrera ibland :-) men det gå ju över som tur är :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har ett par kompisar som hade en storö34 tidigare och den var försäkrad och målad så målad så att det såg ut som ett plast skrov. Och vad jag vet så har mahognyplyfa svårare att stå emot röta än grova ekbord som är helt intakta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Klas.. På fråga 1 svara jag....ja Jag är übertokig på mitt bolag (Trygg hansa) det var väl där av denna tråden började.... På din andra fåga så får man väl säga ja också :-) //Reine

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

God morgon på er !! Allvarligt talat finns det ingen på detta forum (förutom Gedda) som har en plastad träbåt och om de har den försäkrad i så fall var?? Jag har även bjudit in Svenska sjö att delta på detta forum förhoppningsvis så kommer de att titta in. KlasE jag tycker det är synd att du lämnar denna tråd bara för att det blir lite hätsk. Det är inte så ofta vi får ventilera oss ordentligt med ett FB och här är det liksom lättare att säga vad vi tycker och tänker än vad vi säger till varandra när vi sitter öga mot öga. Du är som sagt den enda vi kan hoppa på för tillfället så håll ut för det kanske kommer fler som vi kan skälla på. :-D Även om du inte svarar mer på denna tråd så hoppas jag att du kan svara på andra trådar. Skotten jag undrar oxå om det är någon skillnad på att måla med epoxi eller plasta skrov. Fasiken tittade till min 26 fotare igår såg att jag hade fått fukt i balsaträet på fören. Bäst att inte säga något till FB då kanske jag inte ´får ha kvar min försäkring. :-D :-D :-D :lol: Hej hopp lingonsno........

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...