Gå till innehåll
torsdag 05 december 2024
DeLorean

Försäkring

Rekommendera Poster

hej alla Är det någon mer än jag som har problem med försäkring bolaget? Min båt har uppenbarligen rengnat ner så har de 3 andra också vid min brygga...Jag har renoverat hela båten (ta gärna en titt på min sjöbod). Nu vill försäkring bolaget att jag tar 15 tusen pengar och fixar båten själv......ett kapell kostar 10`:- skall jag renovera motor el och alla instrumennt fö 5000 då? jag köpte båten för 25000:- och lade en 18000:- på en hel renovering all tid (många timmar blev det) ursäkta...men jag blir ûber tokig...jag lägger en massa pengar på försäkringar...och får inte ett skit tllbaka varför finns det FÖRSÄKRINGSBOLAG!! ?-)

post-6043-1394234339,9915_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, Ja de har väl räknat på din båt, marknadsvärdet som den såg ut vid skadetillfället och kommit fram till i deras ögon rimlig ersättning för att få båten i samma skick som före skadan. Om man tittar på försäkringsbolagens åldersavdrag så är det ej så rolig läsning. Hur mycket hade du försäkrat båten för? 25 18 = 43 tusen? Men det är ju inte säkert att din båt inkl utrustning är värderad till detta av försäkringsbolaget. Att din motor varit under vatten är illa, det blir mycket jobb att få den OK igen. Vad vidtog du för åtgärder med motorn när du fick upp båten ur vattnet? När du säger att du måste köpa ett nytt kapell för 10 tusen, blev det gamla oanvändbart vid skadetillfället? Kan en kapelltvätt få det i skick igen? Det blir ju billigare i alla fall. Har du kvitton på allt du lagt ner och det som nu måste ersättas med nytt (t ex dynor) så borde du få ersättning för det, med ev åldersavdrag. Om kapellet var nytt så borde du ju få full ersättning för det, annars med åldersavdrag. Kanke du skall låta nån oberoende värderingsman, besiktningsman, ge ett utlåtande vad det kostar att få ordning på båten och sen med detta som grund ha en dialog med försäkringsbolaget?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Wille

Jag lider med dig Reine, försäkringsbolag är aldrig roliga att konversera med. Jag vet av egen erfarenhet. Jag var ute på en resa med husvagn för ett par år sedan, till en tävling närmare bestämt. Vid övernattning då jag låg och sov fick jag inbrott i bilen som var kopplad till vagnen på den rastplatsen jag låg vid. Jag fick tävlingsutrustning stulen för ett värde av 35000:-. Kan påpekas att den inte var synlig utifrån utan låg i bagaget. Tjuvarna var i första hand intresserade av bilstereon, men fick med sig hatthyllan med dess inbyggda JBL 6x9 högtalare, när denna var borta så såg dom det som fanns under. Bolaget tyckte att utrustningen inte tillhörde fordonet och ville inte ersätta mig för detta. Men då jag var på resa så fanns det ingen plats för detta i husvagnen, Efter mycket käbbel med överordnade chefer på Folksam så gick de med på ersättning. Dock med ett avdrag på cirka 10000:- Tyvärr så blev det ingen tävling den helgen, och inte på ett par månader efter det heller. Bolaget ville kalla det hela för oaktsamhet och ersatte enligt hemförsäkringen på lösöret, och på bilförsäkringen enligt inbrott i fordon. Fick härmed två självrisker oxå! Till ditt fall så undrar jag om du inte hade någon länspump? Kanske vore något för framtiden annars. Nu under den mörka årstiden så måste man nog besöka sin båt oftare för att undvika att sådant här händer (både om den ligger i sjön eller vid hamnens vinterplats på land) /Wille

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag la 9500.- kr på en ny inredning ( visst blev det en skilnad ) Jo det är sant...jag kan säkert fixa kapellet för mindre pengar....men varför skall jag jobba så mycket? jag köpte mig en försäkring som inte är värd något..skall vi betala en massa pengar till ett par bolag och inte få nått tillbaka? det käns inte rätt.... //Reine

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, Ja det är inte lätt... man tror ju man skall få ersättning så att båten blir i samma skick som före skadan. Men det är ju lite besvärligt med begagnade saker. T ex motorn, den har ju några år på nacken och betingande ett marknadsvärde vid skadetillfället. Säg att motorn värderas till 15000 kr (bara ett exempel) och att få den i körbart skick igen kanske kostar mer än så. Man kan ej få mer i ersättning än vad marknadsvärdet är och ej heller mer än man försäkrat för om man skulle få ersättning för hela båten. Sen har man det där med självrisk, har själv 5000 i självrisk på min båt (annars blev premien rejält högre). Vad har du för självrisk? Ja det svider som regel rejält att få en skada om båten har några år på nacken - åldersavdrag, självrisk osv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sant... båten är inte ny Men om försäkringsvärdet är på 45000:- varför får man ett erbjudande på 15000:- ?...bolagen kör oss i (massa fula ord).... // Reine

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej... Sunda åsikter, Båten är iof gammal -76, men helt renoverad -04 varvet som bärgade min pärla sa att de inte har sett en så välbehållen båt och de var imppade av att motorn var i så bra skick (de har drängt motorn i olja) båten har ett försäkrings värde på 45k pengar...nja hela bakre delen av kapellet är trasat, fick brotsjö över aktern // Reine

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Bo... Jo jag har en låg självrisk 1000:- så det är nog därför jag har de problem jag har :roll: //Reine

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men om försäkringsvärdet är på 45000:- varför får man ett erbjudande på 15000:- ? ----------------- Hej, Det är hela båtens värde det. Du har ju kvar båten och den har fortfarande kvar ett visst värde. Och motorn finns ju kvar om än dränkt i olja för tillfället. Jag tror inte försäkringsbolaget betalar ut 45 tusen i ersättning även om det skulle kosta så mycket att få fason på din båt igen. Hade nån stulit hela båten med motor och allt hade du nog fått ut uppåt det försäkrade värdet, kanske. Men det är klart om du hävdar att din båt skall fixas nu av en fackman, efter en värdering av vad det kostar att laga din motor och all elen mm. Vad säger försäkringsbolaget då? De kan ju inte utgå från att du har tid att fixa allt även om du får 15 tusen (eller förhoppningsvis mer) att återställa båten till användbart skick igen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

mmmm ligger nog nått i din tanke. men jag vet inte om jag orkar börja om och renovera båten igen....10 liter bensin och en tändsticka kanse löser allt :-) nja får de min motor att gå runt och 15k så är jag villig att ta erbjudandet

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

får de min motor att gå runt och 15k så är jag villig att ta erbjudandet ------- Ja det är nog en rimlig lösning. Lyckat till!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack...behöver all lycka jag kan få... Jag är så trött på allt vad försäkringsbolag heter. Vill bara få min båt i sjön igen...jag skiter i pengar det är bara min känsla för min pärla som gäller (har ändå lagt ett par timmar på henne) // Reine

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kan inte ens försäkra båten. Snacka med den störste xxxxx jag någonsin träffat i Atlanticas Monter på mässan. Drygare människa får man leta efter. sen kan jag inte försäkra den ngn annan stans heller :-( :mad: xxxxx= Censurerat av maringuiden.se

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmm... med tanke på resultatet man ser här efteråt så vet man numera, att om din situation skulle hända någon annan, så är det bara att lossa på resten av tamparna som håller upp båten för att låta den sjunka till en vila på botten. Sedan är det givetvis en stöldanmälan som gäller till bolaget, visst, storm det är sant, men du måste ju inte vakta båten hela tiden så någon kan ju faktiskt stjäla den trots storm... nu vet vi andra ivarjefall hur saker och ting ska gå till. (synd att det är så sjukt) :cry: Bör tillägga att min är försäkrad på trailer, fastkedjad, hemma vid huset, året om.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är anställd på Atlantica, och nej det var inte mig du pratade med på mässan i Gbg, jag var inte där iår. Du anser att någon av mina kollegor är en stor idiot och det är ju din åsikt. Jag däremot är mer intresserad vad du har för båt eftersom den inte går att försäkra. Är det för att min kollega inte ville försäkra din båt som han eller hon är en stor idiot?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Gedda

Han var hel nonchalant och dryg. han lyssnade inte på vad vi hade att säga. mitt under samtalet tog han bland annat fram sin snusnäsduk och spotta ut snuset. Jag har en Ombyggd fiskebåt. kolla i mitt fotoalbum. Den båten har vi renoverat från grunden. Alla bord är kärnfriska ingen röta någonstans. Dessutom är den omfamnad av 12 mm glasfiberarmerad plast och på kölen 24mm. men då säger ni. det finns en risk för frost-sprängning. men det händer inte. om båten skulle sjunka utav den anledningen så får man ingenting i försäkring. Vi sa även det att ni kan få komma och borra och bonka och slå bäst ni vill om ni vill inspektera. då svara han med att det har jag inte tid med.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Självklart kan jag inte uttala mig om hur han agerade, jag var ju inte där. Skälet till att vi inte försäkrar föredetta yrkesverksamma båtar är att det finns en anledning till att hon är utrangerad som yrkesfartyg, hon är, i det flesta fall, helt enkelt inte i det skick att hon duger längre. Du har även låtit plasta skrovet, eller om du har gjort det själv, i vilket fall så är det väl känt inom båtförsäkringsbranschen att plastade träbåtar ofta är i dåligt skick. Varför har man annars plastat in trät? Självklart finns det undantag, men grundregeln är detta. Det är ju även så att trät är ett levande material och plasten ett dött material, vilket får till följd att trät ruttnar eftersom det inte kan andas. Om då plastningen inte är fullgod, så kommer det skador som ett brev på posten. Notera att detta inte är ett ställningstagande som vi är ensamma om, det gäller samtliga försäkringsbolag, under förutsättning att du som försäkringstagare har upplyst om skrovets konstruktion vid tecknandet av försäkringen, enl konsumentförsäkringslagens Upplysningsplikt. /KlasE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Rudolf

Varför har man inte åldersavdrag på premien också ?? Det fakto så betalar man en kostnad för ett värde och avgiften torde följa försäkringsbeloppet ! Rim å reson !

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Wille

Dock borde vissa båtägare ha ålderstillägg istället eftersom de kör så förbenat dåligt! ;-) Eller så kanske man borde införa någon typ av körskolebestraffning som sker i utlandet vid trafikförseelser på väg. :-) /Wille

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

1. Båten har knappt vart i fiske. dom som hade båten först lade båten vid boj för att minska slitage vid tilläggningar osv. efter det har den varit utrustningsbåt åt andra fiskare. dvs det finns inga som helst antydningar på att det har vart en yrkesbåt om man inte ser på utformingen. 2. Skrovet är kärnfriskt. tackvare att det är luftspalter på insidan skrovet så det luftas. Jag fattar liksom inte VARFÖR? varför ni inte tar det? gör en inspektion. borra i skrovet, gör vad ni känner för. bara man inte står utan ersättning om det sklle hända något. vi har slitit i 10 år nu med henne för att få henne i trim. timmarna vågar jag inte ens tänka på hur många dom är. Jag tycker det är fruktolöst dåligt av ALLA bolag som inte ger sig tid att titta på grejerna. Men Kalle Nilsson utan något som helst sjövett, som har en 42 fots Princess eller vad det är kan man försäkra med nöje. Bevara de svenska gamla trätrålarna!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Wille

Det är väl som den gamla klychan att dra alla över samma kam, eller det är enklare att tjäna pengar på den stora massan som inte måste utlösa sin försäkring vid skada. /Wille

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Gedda

Skulle gärna vilja ha ett svar av klasE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intresant läsning..... Enda trösten är att man inte är ensam att ha problem med bolagen. Jag har väl en viss förståelse att bolagen vill ha ett vinstdrivande företag, men var inte hela iden med försäkringsbolag från början att man kollektivt skall skydda varandra? Jag tycker nog att hela iden är överkörd, och att det sitter ett par pampar i toppen som skor sig och roffar så mycket de bara kan, och sedan håller varandra bakom ryggen. (En stor klubb för inbördes beundran) //Reine

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra läsning. lite krångligt att få ett sammanhang i det hela. skulle vilja ha en inspektör som åker med och kollar på båten. Som jag sagt tidigare så syns det inte någonstans att den har vart i yrkesfiske. Jag blir lite trött på att bolagen tar i en med tång. Kom och kolla på grejorna! det är ingen sliten gammal båt som borden är halvrötna eller att det fattas drev någonstans. Det är en fin gammal båt! som är förstärkt med 12 mm glasfiberarmerad plast i skrovet och 24mm på kölen!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gedda! Moderna Försäkringar (Atlantica) kommer aldrig att vara intresserade av kunder som du. Deras affärside är att stöpa hela försäkrings-marknaden efter ramar som passar deras beteende. Avvikande bolag köper man upp för att minska konkurrensen samt för att göra om dem till lydiga nickedockor. Säljarens stil på mässan ligger helt i linje med denna affärside. Egentligen har du själv formulerat den bästa sammanfattningen av hela deras beteende: [RÖD][KUR] Jag tycker det är fruktolöst dåligt av ALLA bolag som inte ger sig tid att titta på grejerna. Men Kalle Nilsson utan något som helst sjövett, som har en 42 fots Princess eller vad det är kan man försäkra med nöje[/KUR][/RÖD] Men försök hitta något nischat bolag som lyckats undgå Moderna Försäkringars klor. Finns lite trådar sedan tidigare som tipsar om sådana! Dom kanske inte är lika rädda för att skita ner kostymen på en inspektion ... tvärtom kanske dom uppskattar en konstruktiv kund som bevarar det svenska kulturarvet! ... något som ett destruktivt försäkringsbolag aldrig kommer att göra ... Lycka Till :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi sätter premien i förhållande till värdet så det är ju så som du önskar. Hur övriga bolag gör får du kolla med dom. /Klas Atlantica

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låt en oberoende besiktningsman besiktiga båten och hör vad denne har att säga. Vi använder oss av oberoende besiktningsmän vid alla värderingar/besiktningar eftersom vi är part i målet vid en ev reglering av skada, och om vi har uttalat oss så kan det vara till vår fördel, vilket inte är rätt. Detta ställningstagande ang f.d. yrkesbåtar OCH plastade träbåtar som samtliga bolag har beror ju på någonting, men självklart finns det undantag som bekräftar regeln, men det är fortfarande så att de allra flesta före detta yrkesbåtar (eller inplastade träbåtar) är helt slut, och dom har en benägenhet att sjunka, eller helt oväntat börja brinna eller råka ut för något annat. Varför har man plastat in skrovet om det nu är så friskt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressant! Jag hade ingen aning om att vi höll på att köpa upp en massa andra bolag och jag har jobbat här i 5 år. Ok, vi tog över ett entusiastbilsbolag 1998 eftersom dom var konkursmässiga. Däremot har vi sålt vår norska affär på båtförsäkring... Är det kanske så att du tänker på något annat bolag? Vi är trots allt ett litet bolag (båtavdelningen består av 16 personer backoffice) som genom vårt nischtänkande har blivit störst i Sverige om man räknar premievolym, dock inte i antal försäkringar. Att vi har blivit störst beror ju inte på att vi har köpt oss marknadsandelar, utan för att vi uppenbarligen gör ett rätt bra jobb, vilket det flesta anser, förutom dom som har plastade träbåtar, f.d yrkesbåtar, extrema kappseglingsbåtar, vattenskotrar och betongbåtar. Det finns undersökningar på detta, gjorda av oberoende företag, vilket jag gärna delar med mig av om någon är intresserad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...