Gå till innehåll
torsdag 13 februari 2025
gladius

Måla plastad roder?

Rekommendera Poster

Hej!

Jag har byggt ett nytt roder till min segelbåt då originalrodret blev skevt. Jag har limmat ihop två utskurna plywood skivor i rodrets form, hyvlat och slipad till en form som det gamla rodret. Sedan har jag plastat med polyester och ett lager 300gr glasfiberväv. Det verkar som om det blev ganska bra men nu undrar jag hur jag ska gå vidare? Tänkte måla delen som ligger i vattnet med polerande bottenfärg för att hindra beväxtning men ska jag måla någon annan färg innan/under bottenfärgen? Vilken färg ska man då ha? Är polyester och glasfiber vattentätt eller måste man täta med någon färg eller annat? 

mvh från en novis på plast, polyester, glasfiber, epoxi mm men ganska duktig på träslöjd smiley

Thomas S

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du behöver inte ha någon mer färg under bottenfärgen, men jag

skulle lägga på några lager (4-5) med epoxiprimer för att

förhindra vatteninträngning. Polyestern är inte helt vattentät så

när du nu lägger ned så mycket arbete på ett nytt roder, är det en

enkel och billig (149 kr litern på Biltema) åtgärd att vattenskydda

din nya styranordning.

Om du primar hela rodret så tänk på att uv-strålning tär på epoxin

så då måste du på något sätt skydda även den delen som är över

vattenytan. Biltema har en passande 2-komp färg som kostar runt

250 kr litern.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag är nog av den motstta uppfattningen. Du måste antingen ha en epoxygrundfärg under vattenlinjen där du skall ha botenfärg och nån form av grundfärg undär där du skall måla med nån annan färg ovn vattenlinjen

Alternativt målar du hela rodret med topecoat och sen en epoxygrundfärg under vattenlinjen.

Abert är bara att du måste vänta 4 - 15 veckor på att polyestern skall härda.

4 veckor enligt Internationals Gelshield och 15 veckor enligt Biltemas info när det gäller dera eposygrundfärg. Hade du plastat med epoxy hade du inte behövt vänta alls. indecision

Å andra sidan hörde jag ett samtal i min närmaste maributik, där man målat  Gelshild epoxygrundfärg efter att plastningen härdat i fyra veckor. Man hade fått jätteproblem med att färgen släppte. Nu var det en större båt. Vad jag fattafe hade de gort av med bortemot 20 liter färg.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...