Gå till innehåll
torsdag 28 november 2024
Johan-z

Bult för kicken

Rekommendera Poster

Hej

Har lyckats tappa den bulten som man fäster kicken i masten med, någon som vet vart man kan få tag på en ny? Det är en selden-rigg till en Misil II, har kontaktat Selden och frågat. 

/Johan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hör med tex Viking Yachting i Fiskebäck, Göteborg. De har massa olika bultar som passar till bl a vantskruvar. Antar att i alla fall någon passar din kick. 

Lycka till!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fastsättningen i masten är väl bara en schakel.

Jag lyckades tappa den bulten som sitter i nyckehålsfästet i bommen en sommar när jag var ute och seglade.

Ens kvälls sysselsättning var att omvandla en rostfri bult till en dito, medels en  fil och en batteridriven borrmaskin. Mycket jobb. Den blev inte helt bra, men funkade. Formen är ju lite speciell.

Köpte en ny bult på nån av våra båttillbehörsaffärer - Hjertmans?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej, inte om det är en tryck-kick (vilket jag antar att det är då det annars inte hade varit något större problem?).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för svaren hittills, Ska åka ut och prata med Viking någon dag. Bulten ser ungefär ut som en riggbult, fast avsmalnar nertill och med ett större hål där man fäster kickens schackel. 

/Johan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fick min bult stulen (!) för några år sen. Viking föreslog en schackel direkt i nyckelhålet enligt bilden. Funkar helt okej, åtminstone i mitt fall. (Bulten i schackeln ej utritad.)

Sen edit; stavningsfel.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ingen dum id, smart! Ska testa det om jag inte hittar någon riktig bult.

/Johan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...