Gå till innehåll
tisdag 07 januari 2025
motormanne

Sdrev och spolmuff med tryck på vattnet

Rekommendera Poster

Hej, har köpt en båt med Sdrev och undrar hur det är att koppla spolmuff tillsammans med trädgårdsslang på Sdrevet?

Är det risk att man trycker i för mycket vatten i motorn? Eller tar impellern hand om övertrycket? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ha hellre en tunna/hink med vatten i samma höjd som intaget är, och låt en slang gå från spolmuffen på S-drevet till hinken, så motorn får suga själv; det är det närmaste man kommer verkligheten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag skulle inte göra det, impellern kan inte regelera något övertryck.

Kalle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Japp helt enig med dig, man läser ständigt om vatten i oljan här på forumet jag tror att många fyller på vatten själv genom trädgårdsslangen.

Kalle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Inge fara med slang o muff du kan trycka på utav h...e. Men för att komma nära verkligheten

skall den suga själv . då skall vatten nivån vara i samma höjd som båtens vatten linje.

Ps tänk på att muffarna inte håller tätt.

Anders

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bäste Tomte.Ville inte slå dig på fingrarna.Men du skrev att hinken skall vara i höjd med vatten  intaget. då får impellern suga ganska hög höjd med risk att den hinner gå torr, Därför är det bra att hinken är i jämn höjd med impellern. 

Mvh,Anders

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hmm, tror jag spolar muffen och kopplar slang-i-hink direkt på impellern istället.wink

Tack för all feedback!smiley

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...