Gå till innehåll
lördag 11 januari 2025
SeaRay-270

Wlan

Rekommendera Poster

Hej

Ligger ofta i hamnar som har wifi eller Telia Homerun.

Oftast är det lite dålig räckvidd.

Finns det någon antenn samt förstärkare som kan snappa upp

Wifi och fördela ut det i båten?

Vi använder inga datorer utan enbart Ipad och Iphone.

Vi ligger ofta i Danska hamnar, där vill vi inte använda dyr 3g.

Tack på förhand

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

NETGEAR Universal WiFi Range Extender fungerar endast om du har tillgång till routern så du kan koppla ihop dom.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ingen som jag känner till, prova om du får bättre mottagning om du sitter ute i sittbrunnen,  om signalen är svag så blockerar båten en hel del om du sitter i inne.

Eller skafffa ett Danskt kontantkort till Ipaden

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om du har en PC så genom att ansluta en lös WLAN-USB plugg samt har förlängningssladd upp så högt det går får du bättre mottagning än med Iphone, IPad eller PCmed inbyggd WLAN...

Men om du kan ansluta WLAN-USB plugg via kabel till Iphone eller iPAD vet jag inte om det går.

Samma problem med mobilt nätverk har jag då jag använder androiden som 3G kommunikation . Då har jag förlängningssladd och placerar Mobilen så högt upp det går. Gäller även om jag kör med Mobil-USB plugg. Högt och fritt går längst. Det är ju radio både WLAN och mobilt nätverk.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kanske inte svar på din fråga men du nämner att du inte vill använda 3G i Danmark för att det är dyrt (vilket är förståeligt).

Sist jag kollade (i fjor) så hade operatören 3 ett samarbete mellan länderna och därför samma pris i Danmark som i Sverige. Jag satte in ett kontantkort (köpt i Sverige) från 3 i min ipad och betalade för en månad och det funkade finfint i Danmark.

Norge är värre för där verkar det inte ens gå att köpa tidsbestämda kontantkort utan där betalar man per MB och det blir ganska dyrt. Kanske har ändrats nu för det var en stund sedan ag undersökte.

//

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

hej

Jag använder normalt sett 3, jag tar min 4g router med mig när vi är ute med båten.

Fungerar oftast bra.

Samma pris i Danmark som i Sverige.

På vissa ställe är det dålig mottagning och man vill koppla upp sig mot hamnens wifi, tyvärr är det ofta väldigt dålig räckvidd på hamnarnas wifi.

I vår hemmahamn finns Telia Homerun.

Fungerar nästan i sittbrunnen men inte nere i båten.

Vore bra om man kunde förstärka och förlänga signalen något.

Någon dator vill jag inte använda, det känns lite föråldrat.

Det är surfplattor som gäller.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det som fungerar bäst är en client utomhus och en AP inomhus. Som Client kan man tex använda en Locostation M2 (tradlost.se) som sen förbinds via ethernetkabel till en AP/router. Välj en  som också kan fungera med 3G dongle.  Tex TP-Link TL-MR3420. Jag har en sådan HÄR, ska sitta utomhus med extern antenn på 3G-modemet, ska jag vara ute lite så flyttar jag helt enkelt Sim-kortet till dongeln.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nähä du, de behöver inte alls kopplas ihop, i alla fall inte hemma hos oss. Vi hade den(NETGEAR Universal WiFi Range Extender) ihopkopplad med skrivaren för att kunna skriva ut trådlöst, och det funkade (dock så skrev den ut 50 sidor i stället för 1, men det löste vi genom att inte lägre skriva ut trådlöst, men när det bara gäller intenettrafik fungerar den utmärkt).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

På torpet har vi kass kontakt med vårt mobila bredband i stugan men i gäststugan går det bra har jag märkt.

Efter att vi ersatt stickan med en bredbandsrouter som Tele2 bistod med sätter vi den burken i gäststugan och sen Wi-Fi till de som vill surfa.

Motsvarande den lösningen kan man kanske hitta ett bra läge i nåt fack i sittbrunnen eller i vattentät påse kanske hissad i masten. Kräver längre strömmatningskabel, ett kvällspyssel med lödkorven och isoleringsband.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej, du skal ha en Alfa R36 Repeater / Range Extender och en Alfa AWUS036H eller AWUS036NHR om du ønsker N-nettverk. Dette er stand alone enheter och fungerer helt utan driverrutiner.

Koble R36 til 12v, koble til en antenne f.eks. AWUS036NHR til USB porten på routeren, logg deg på routeren via wlan, och låt routeren scanna av området for åpne Wlan, kopla på og du har ditt eget gratis wlan-nett i båten og på bryggan rundt båten. Du kan også kobla til din Gprs USB stick dersom det inte finnes wlan i området.

http://www.amazon.com/Alfa-R36-Repeater-Extender-AWUS036H/dp/B004ZF0I3U

http://www.amazon.com/Alfa-AWUS036NHR-High-Gain-Omni-Directional-Wireless-N/dp/B005GQ8JR4/ref=pd_cp_pc_3

Eller

http://www.amazon.com/Alfa-AWUS036H-Upgraded-Long-Rang-Panel/dp/B003YHYIT0/ref=pd_cp_pc_2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi får börja med att skilja på en extender och en föstärkare. En extender måste sitta inom räckvidden för en nätverksdelare (exempelvis en router) och förlänger den befintliga signalen. Se bild 1 i inlägget nedanför, hoppas du förstår den. 

För att få in bättre signal behöver du en antenn med förstärkning som kan snappa upp signal även om du befinner dig längre bort än nätverksdelaren räcker, exempelvis: http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/natverk/mobilt-bredband/antenn/bordsantenn-for-3g-p30109 Se bild 2. 

Hoppas det hjälpte något :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

fick inte med bilderna testar igen 

post-10022375-1394237497,4265_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag håller med. En Alfa R36 Repeater och Alfa AWUS036H kostar 745 kr inkl frakt mm från Amazon.co.uk Troligen behöver man ingen annan antenn, får man ut AWUS036H i fria luften och upp lite räcker det. Annars är det bara att komplettera med extra antenn. Det här är en fungerand lösning som kan användas med 3G dongle också. AWUS036H har jag använt till datorn för att hitta nätverk och den är mycket bra. Repeatern har ingång för ethernet-kabel, kan vara bra om man vill koppla in en plotter med nätverksmöjlighet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

tack så mycket för alla fina tips.

nu har jag många uppslag,

ska testa lite av era tips, återkommer med resultat.

vi har även en lägenhet på Kanarieöarna, där ska jag testa samma lösningar.

finns ett antal hotell i närheten som har fritt Wifi.

fortsätt gärna med fler tips, gärna prylar som kan köpas i Sverige, annars verkar tipset med prylar som man beställer från England väldigt intressant.

Calle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kolla också så att antennen passar ditt 3g modem. Finns flera typer av antennuttag på dessa. Finns adaptrar för det mesta dock :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I Spanien har vi inget internet och dålig 3G-täckning. Jag har en router som jag länkade till tidigare och en 3G-dongel samt ett kontantkort, (Yoggi?). Vi slänger upp grejerna på takterassen och då får vi 3G, sen har vi wifi till paddorna. Väldigt smidigt och lätt att ta med. Köper du en router så se till att den fungar med 3G-dongel - om det skulle behövas.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

hej.

var på Kjell o co och handlade en

Linksys Wap300n.

ställde in den på trådlös Range Extender.

den hittade Telia Homerun direkt.

nu har vi Telia Homerun i hela båten, fungerar kanon.

tyvärr var jag tvungen att använda en dator för att konfigurera den.

kommer vi till en hamn med annat nät som vill använda är vi tvungna att

ta fram datorn.

vore bra om jag kunde nå den med Paddan så att vi kan konfigurera om den vid behov.

har inte koll på vilken IPadress den fick sig tilldelad över homerun.

Calle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Då vi är på ständigt resande fot, just nu i Medelhavet, så har detta med mobilt bredband varit en fråga med MYCKET hög prioritet. Vi har både PC, iPad och iPhone ombord och är 2 personer som oberoende av varandra vill kunna använda internet.

Här en beskrivning över hur vi har löst det hela. Den är på engelska, därför att det är så många av de man möter ute i hamnar som är av annan nationalitet och som har problem med uppkopplingen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...