moggep 27 Postad 7 Maj , 2013 Hej, För några dagar sedan målade en del stuvutrymmen och och under durkarna med Internationals Danboline. I stuvutrymmena satt tidigare en skrovmatta med skumgummi som jag rivit ut. Jag har slipat, skrapat och tvättat med limtvätt. Där mattan har suttit vill inte färgen torka ordentligt, den är fortfarande klibbig. Under mattan var skrovet helt obehandlat, det var inte ens topcoat. På övriga ytor där det var målat tidigare har färgen torkat fint. Vad kan det vara för fel? borde jag ha tvättat med Aceton först? Eller borde jag ha grundmålat? Eller kan det bero på att färglagret blev mycket tjockare där pga den skrovliga ytan? Jag ska ge den ett par dar till på sej att torka innan jag börjar gråta. Om det nu inte skulle torka, hur gör jag då? Måste jag tvätta bort den med lacknafta? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jobhurt 11 Postad 7 Maj , 2013 Vänta.........vänta...........vänta............vänta............vänta........klart! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
moggep 27 Postad 8 Maj , 2013 Ok då gör jag det, och håller tummarna. Har du samma erfarenhet av Danboline (eller likvärdig färg)? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Chrille_82 5 Postad 8 Maj , 2013 När jag renoverade min Sunbird och var i skedet att stryka på topcoat på allt jag plastat torkade det inte överallt där det tidigare varit matta limmad. Efter en vecka tog jag bort skiten lätt med aceton. Strök på polyesterspackel på dessa fläckar och sen därefter härdade den påförda topcoaten. Som du skriver både slipade och tvättade jag oxå innan men limmet från mattan måste ändå varit orsaken. Är det en stor yta det handlar om? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jobhurt 11 Postad 8 Maj , 2013 Jag har inte använt färgen i fråga, men när jag läste på om den så stod det att det kan ta 3-4 dagar innan den är torr/övermålningsbar. Det finns info om dylikt på Marinstore, där den också fått ett bra betyg av användare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Soumi_batti 3 Postad 8 Maj , 2013 Inte för att vara djävulens advokat. Men topcoat ska torka på några timmar. Har du blandat som en tok innan påstrykning? Med tanke på att det är 2% härdare, kan man lätt inse att de futtiga 2 procenten måste vispas runt rejält innan applicering. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Chrille_82 5 Postad 8 Maj , 2013 Vem syftar du ditt inlägg på? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Soumi_batti 3 Postad 8 Maj , 2013 Que? Jag svarade bara TS. Chill ! Nu är det långhelg, då blir det båtåka! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Chrille_82 5 Postad 8 Maj , 2013 TS använde väl inte topcoat som påföring vad jag förstår. Därför jag trodde att det var riktat mot mej. Jag har iaf en 17fotare som jag rev ut allt i, byggde nytt och plasta in allt,blanda topcoat vet jag hur man gör. Ända stället som det inte ville lyckas var just där mattan var limmad övriga x antal kvadrat härdade så fint så. Så himla opraktiskt med matta i stuvutrymmet, typiskt jänkare? Men iaf det måste vara limmet som löstes upp av den påförda topcoaten och därmed härdade den aldrig just där. Yepp! Snart sjösättning här med. Lite småfix som bottenmålning och vaxning ;0) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Soumi_batti 3 Postad 8 Maj , 2013 Ok, mitot. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
moggep 27 Postad 9 Maj , 2013 Var ner till båten idag, och nu har det torkat överallt. Vilken lättnad, blev lite orolig att jag skulle behöva tvätta bort ca 4 m2 klibbig färg... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser