Gå till innehåll
tisdag 17 september 2024
wertix

Trasig diodbrygga, SEV Marchal 35A

Rekommendera Poster

Har en Volvo Penta MD5 med en SEV Marchal 35A generator. Generatorn är utrustad med skiljedioder med två B+ för laddning av separerade batterier (start+förbrukning). (Den röda plattan på bilden)

Nu verkar det som att en av dioderna gett sig i min diodbrygga. Endast startbatteriet laddar. Går det att byta en enskild diod själv eller är det bara till att byta ut hela bryggan? Monterade ner den för att kika men såvitt jag kunde se sitter de ingjutna i godset?

Var hittar man reservdioder eller en hel brygga i Göteborgsområdet?

 

post-13243-1394237488,8668_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet du vilken diod som är sönder, om det nu är det som är felet, så kan du byta själv. Åtminstone kunde jag det för många år sedan. De är bara ipressade i plattan och dioden köpte jag på ELFA. Det måste vara rätt polaritet på dioden, men tar du med dig plattan till dem så vet de sannolikt vilken du skall ha.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, det låter bra. Åt vilket håll ska man trycka ut dom? Ska man trycka på den platta ovansidan?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här finns kanske någon som passar: https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?toc=18884&pageSize=10&filterClause=COL_1%253DPressfit%2520(%25C3%259812%252C75%2520mm).

Du skall nog inte trycka ut dem på den sida det finns en fals. Men först borde du testa, om du inte gjort det, vilken diod som inte fungerar, Får du laddning till startbatteriet borde den dioden  vara just. Den andra kan du testa med en multimeter som mäter motstånd och har en summer. Sätt den röda spetsen från mulimetern på diodplattan och den svarta på diodens utgång. Den är hel om summern låter då, men inte om det låter om du gör tvärtom,

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det går bra att mäta på halvledare med ohmmetern. Är det olika värden när mätpinnarna kastas om är dioden hel. Blir det ingen skillnad är den trasig. Ohmmetern visar då avbrott=oändligt motstånd eller kortslutning=0 Ohm.

Detta kan även göras på en transistor. De tre benen ska ge olika värden vid polväxling med mätpinnarna. Är man idog kan man mäta sig fram till en trasig komponent med en enkel multimeter. Dock krävs i vissa lägen bortlödning av komponent då den kan vara kopplad så mätningen blir påverkad. Men en kortsluten halvledare vilket är det vanligaste hittar man rätt säkert. Sen löder man loss och testar den igen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag såg denna tråd nu 11 år senare, men eftersom jag fixat diodbryggan flera ggr tänkte jag skriva en rad om det. Andra som har problemet kan ju snubbla in på tråden.

 

Först kollade jag med Volvo Penta verkstad som ville ha 2700:- för att fixa bryggan, vilket ju var för dyrt.

 

Jag köpte dioder hos Start & Generator och man fick 3st för hundralappen. Följande diod kan användas

https://www.startmotor.se/produkt/84503010-diod-35a-(-)

Alltså artikelnr 84503010

 

Man letar upp en pytteliten hylsa samt en större hylsa som monteras på ömse sidor om plattan och pressar ut dioden i ett skruvstycke. Lilla hylsan trycker och stora håller emot på andra sidan. Dioden har ytterdiam 10,6mm.

Sen pressar man i nya dioder (i skruvstycket) och så får man löda ihop där benet skall sitta.

Jag var slarvig med att ta bort lödpasta efter lödningen och måhanda har det gjort att livslängden begränsats. Hursomhelst verkar det som dom alltid går av där benet går in i dioden. Kanske utmattning pga vibrationer.

 

Kanske skall tillägga att den diod jag köpte hade en liten kabel på benet som jag pillrade bort innan lödningen eftersom den ursprungliga dioden ju inte hade någon kabel. (se länk)

 

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Ni som tänker installera kraftfulla generatorer och vill begränsa värmen i motorrummet kan överväga att flytta dioderna till utanför motorrummet.

 

@Laurin26 har du några bilder som inspiration för oss fegisar med ombyggnad 😉

Redigerad av skippeer
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...