wertix 0 Postad 7 Maj , 2013 Har en Volvo Penta MD5 med en SEV Marchal 35A generator. Generatorn är utrustad med skiljedioder med två B+ för laddning av separerade batterier (start+förbrukning). (Den röda plattan på bilden) Nu verkar det som att en av dioderna gett sig i min diodbrygga. Endast startbatteriet laddar. Går det att byta en enskild diod själv eller är det bara till att byta ut hela bryggan? Monterade ner den för att kika men såvitt jag kunde se sitter de ingjutna i godset? Var hittar man reservdioder eller en hel brygga i Göteborgsområdet? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
robert99 64 Postad 7 Maj , 2013 Vet du vilken diod som är sönder, om det nu är det som är felet, så kan du byta själv. Åtminstone kunde jag det för många år sedan. De är bara ipressade i plattan och dioden köpte jag på ELFA. Det måste vara rätt polaritet på dioden, men tar du med dig plattan till dem så vet de sannolikt vilken du skall ha. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wertix 0 Postad 7 Maj , 2013 Ok, det låter bra. Åt vilket håll ska man trycka ut dom? Ska man trycka på den platta ovansidan? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
robert99 64 Postad 7 Maj , 2013 Här finns kanske någon som passar: https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?toc=18884&pageSize=10&filterClause=COL_1%253DPressfit%2520(%25C3%259812%252C75%2520mm). Du skall nog inte trycka ut dem på den sida det finns en fals. Men först borde du testa, om du inte gjort det, vilken diod som inte fungerar, Får du laddning till startbatteriet borde den dioden vara just. Den andra kan du testa med en multimeter som mäter motstånd och har en summer. Sätt den röda spetsen från mulimetern på diodplattan och den svarta på diodens utgång. Den är hel om summern låter då, men inte om det låter om du gör tvärtom, Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 7 Maj , 2013 Det går bra att mäta på halvledare med ohmmetern. Är det olika värden när mätpinnarna kastas om är dioden hel. Blir det ingen skillnad är den trasig. Ohmmetern visar då avbrott=oändligt motstånd eller kortslutning=0 Ohm. Detta kan även göras på en transistor. De tre benen ska ge olika värden vid polväxling med mätpinnarna. Är man idog kan man mäta sig fram till en trasig komponent med en enkel multimeter. Dock krävs i vissa lägen bortlödning av komponent då den kan vara kopplad så mätningen blir påverkad. Men en kortsluten halvledare vilket är det vanligaste hittar man rätt säkert. Sen löder man loss och testar den igen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Laurin26 6 Postad 9 September Jag såg denna tråd nu 11 år senare, men eftersom jag fixat diodbryggan flera ggr tänkte jag skriva en rad om det. Andra som har problemet kan ju snubbla in på tråden. Först kollade jag med Volvo Penta verkstad som ville ha 2700:- för att fixa bryggan, vilket ju var för dyrt. Jag köpte dioder hos Start & Generator och man fick 3st för hundralappen. Följande diod kan användas https://www.startmotor.se/produkt/84503010-diod-35a-(-) Alltså artikelnr 84503010 Man letar upp en pytteliten hylsa samt en större hylsa som monteras på ömse sidor om plattan och pressar ut dioden i ett skruvstycke. Lilla hylsan trycker och stora håller emot på andra sidan. Dioden har ytterdiam 10,6mm. Sen pressar man i nya dioder (i skruvstycket) och så får man löda ihop där benet skall sitta. Jag var slarvig med att ta bort lödpasta efter lödningen och måhanda har det gjort att livslängden begränsats. Hursomhelst verkar det som dom alltid går av där benet går in i dioden. Kanske utmattning pga vibrationer. Kanske skall tillägga att den diod jag köpte hade en liten kabel på benet som jag pillrade bort innan lödningen eftersom den ursprungliga dioden ju inte hade någon kabel. (se länk) 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
skippeer 422 Postad 10 September (redigerade) Ni som tänker installera kraftfulla generatorer och vill begränsa värmen i motorrummet kan överväga att flytta dioderna till utanför motorrummet. @Laurin26 har du några bilder som inspiration för oss fegisar med ombyggnad 😉 Redigerad 10 September av skippeer 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Laurin26 6 Postad 7 December (redigerade) Jag såg först nu din fråga och har rotat igenom gamla bilder. Hade några på diodbryggan fast inte som handlar om reparationen - bara bild på den i motorrummet. Annars inte så komplicerat. Löda loss dioderna, kläm ut dom, kläm dit nya och löda på. Håll reda på plastbitar osv vid demontering av bryggan. Jag kanske skall tillägga att när jag gjorde detta senast passade jag på att köpa en extra uppsättning dioder. Väl värt en hundralapp att ha reservdelar liggandes, ifall ifall.. Du skriver om att flytta ut diodbryggan och det är ju en god idé som jag också haft funderingar på. Jag bytte kol på min bil och då byter man ju em hel modul med en liten skalbagge på vilket är regulatorn så det slog mig att denna kan monteras på en aluminiumplåt tillsammans med 3 (eller flera) dioder, så har man hela paketet. (lösa regulatorer börjar bli sällsynta och Penta vet ju att ta betalt) Själva principen för bryggan är ju att regulatorn "känner" spänningen efter en av dioderna och styr strömmen till generatorn som producerar växelström som sedan likriktas av samtliga dioder och fördelas till motor respektive belysningsbatteri. Dvs en diod för mätning och en per batterigrupp. Vill man ha ytterligare batterigrupper skulle det gå bra att ha flera dioder. Dom skall bara vara lika så att framspänningsfallet blir samma. bif en bild på min brygga innan diodbyte och man ser att dioden till vänster så har benet lossnat/ gått av På bild nr 2 ser man att nedersta dioden inte är röd, dvs den har jag redan tidigare bytt ut. Nu byter jag alla tre eftersom dom är så billiga och så håller det väl minst 15år till. Redigerad 7 December av Laurin26 rättelse 3 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser