Gå till innehåll
fredag 20 december 2024
SeaMaster560wa

För högt varv?

Rekommendera Poster

Hej!

Har en Yamaha 115hk som jag precis har kört in nu i 10h. Efter det ville jag nu prova verkligen vad maskinen går för och var ute en sväng i förrgår och igår. I förrgår åkte jag ensam med kapellet uppe och motorn varvar 6000 varv. Tänkte att det beror garanterat på av att jag var ensam i båten. Igår var jag och min son ute utan kapell och får samma varv (6 000). Visserligen har jag trimmat upp den till skala 3.5 men inte så mycket så jag har hört att den släpper. Enligt Yamahas bruksanvisning är maxvarv 6000 så det bör väl inte vara någon fara? Eller vad säger ni experter?

Värt att nämna kan också vara att båten är fulltankad och lastad med i stort sett det som jag kommer att behöva inför kommande sommar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter som om du kunde ha något större propp på denna båten. Nu vet jag inte hur effekt/momentkurvan ligger på denna motorn, men oftast så brukar rekomenderad max varv ligga på +-250 varv, i ditt fall då 5500-6000 varv. Troligen så ligger övervarvsskydet strax över 6000. Vet du om varvtalskydet slår till?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svar!

Nej varvtalsskyddet har inte slagit till. Hur påverkar en lite större propeller acc, planingströskel etc?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej med fulltankad båt o 6000 varv hade jag gått upp i propp.Risken är att den kommer övervarva när du har tappat lite soppa övervarvskyddet går in vid 6200 varv jag hade bytt propp direkt mvh Tutte

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Byt till fyrbladig så får du ännu bättre fartegenskaper, förutom att du inte får upp den på högre varv

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, det e just detta som är lite svårt att sia om.. Vanligaste är att det blir något segare att komma upp i plan, MEN alt beror på effekt/momentkurvan på motorn, samt belastning.

Du skriver att du just har kört inn motorn? Borde du inte då kunna få byta propp gratis och prova dig fram lite för att hitta den som passar bäst?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Får kolla på detta. Känns samtidigt gott med lite varv :) (givetvis utan att skada motorn) För det hade stora problem med min förra båt, kom aldrig upp i varv där motorn lämnade full kapacitet. Ska kolla vad jag har idag och vad det innebär att byta isåfall.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Absolut e det så:)

Ofte med övermotoriserad båt, i dit fall säg från 150HK + så kan det va ekonomi i att liga i den nedre halvan av maxvarv, det finns då även gött om kraft kvar till planing.

Med 115 Hk så måste du nog räkna med att ligga i övre halvan med tom båt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stämmer har precis fått båt/motor så det ska nog inte vara några problem. 

Så här säger faktabladet om en Finnmaster 62BR, jag har en Finnmaster 62DC så det bör vara liknande siffror. Dock är väl dessa båtar när de testas ganska så tomma.

 

post-10020277-1394237488,6405_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack!

Lite så känner jag också. Får dock vara vaksam på så man inte övervarvar när man är ensam eller lite soppa i tanken. De extra varven är ju säkert väldigt goa att ha när man har fullt med packning och lite folk i båten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad innebär 4 bladig kontra 3 bladig mer än fartegenskaper. Blir den inte samtidigt lite segare på planingströskeln? Törstigare?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

4 bladig e 9 av 10 gånger sämre än 3 blad! (Nu får jag nog många 4 blads entusiaster på moppo:)

Jag pratar nu om normal båtar och inga 100 knops farstvidunder etc.

4 blad ger altid lägre toppfart, 4 blad ger alltid(om man gemför päron och päron) högre förbrukning pga mera motstånd i vattnet.

Däremot får du mindre problem med kavitation, OCH oftast en snabbare akseleration då slippet är lägre.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men är det inte såhär?

Lite segare i axet, planingströskeln förblir densamma [men på lägre varv]. 

Törsigare? Nej snabbare [jämför med att köra på högre växel i bil med samma varv, vad händer? lägre bränsleföörbrukning och högre tomgång]

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men är det inte såhär?

Lite segare i axet, planingströskeln förblir densamma [men på lägre varv].

Törsigare? Nej snabbare [jämför med att köra på högre växel i bil med samma varv, vad händer? lägre bränsleföörbrukning och högre tomgång]

Dock inte säker

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte riktigt så enkelt:

1. Båten/motorn har samma motstånd i säg tex  30 knop, så kraften du måste tillföra är den samma om du har 3 blad eller 4 blad. Dock så bromsar 4 blad något mera i vattnet så för att bibehålla dina 30 knop så måste motorn jobba något tyngre med 4 blad, tyvärr

2. Något lägre varv får du ja, MEN denna vinsten kan du tyvärr inte räkna dig tillgodo pga ovan nämnda effekt.

3. Motorn effekt/momentkurva bestämmer om det överhuvudtager är möjlig att behålla båten i plan med ett lägre varvtal.

Att gemföra med en bil där du ligger på kanske 10% effektuttag er inte relevant i detta fallet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med mina preferenser låter det perfekt att nå maxvarvet exakt. Tiil hösten när båten är tyngre med allt du packat i, fått beväxning i botten osv så kommer varvtalet kanske att sjunka till 5800 och då blir du kanske rädd för att överbelasta motorn. Så varför vara bekymrad när du ligger inom rekomenderat varvtal. En viktigare fråga är vad ligger varvtalet på vid en behaglig marschfart, för det är där du kommer att köra mesta tiden. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om marschfarten är där som jag tycker båten går som bäst är det ca 4000 varv och ca 24 knop. Max är 6000 varv och ca 36 knop.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nja... I mitt fall, lite stöddigare motor , F250 ..så bytte jag från tre till fyrabladig (Turbo 2+2) och fick bättre ax ,bättre marchfart och konstigt nog en knop till på top !

Är det bara fullfart man prioriterar kan en fyrbladig ställa till det pga motståndet , min gick i 44knop en HydraSports CC 23ft , så där över är det nog bara treor som gäller ?

Räknade även på 'slipen' och det var bara 10% i förlust (slip) och de är bra .....

 

De är nog ändå ax och marchfart man har mest behov av , tror jag!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ax är väl kanske inte det allra viktigaste, utan att den orkar komma upp i planing trots mycket last? Marchfarten håller jag däremot med om att den är att prioritera

Edit: det är vad jag tror i alla fall...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med. Att båten accelererar supersnabbt är inte det primära, dock ska det ju inte gå för långsamt heller :) Men att marchfarten är viktig håller jag med om. Det jag också tycker är väldigt viktigt att den går jämn i hela registret. Vill inte ha en båt som sticker iväg snabbt och sedan händer det inte så mycket mer. Vill även tex ligga i 3000 varv och trycka ner reglaget och båten drar iväg. Det är faktiskt goare än själva axxet från start tycker jag

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Instämmer i att man vill ha ax från planingströskeln till max, i alla fall att motorn låter gött och att man kan känna fartökningen(genom att man pressas mot ryggstödet/ nästan tappar balansen om man står upp(vilket man inte ska i en båt)).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De jag menade med ax , är som 4wd jämfört med framhjulsdrift !

Mao ..mer grepp, fast i vattnet :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alla proppar är inte lika så att säga att en 4bladig eller 3bladig är varken eller blir lite fel. Men vanligt är att 4blad fungerar bättre på en tyngre lastadbåt. Även att 4blad ger mer motstånd i vattnet. Man måste välja propp efter vad man ska använda båten till, snabbast är sällan billigast i drift eller kanske bäst för tex vattenskidor.

Många tror att proppen inte är så viktig men faktum är att fel propp kan göra en trevlig båt väldigt tråkig.

 

Testa så många du kan och sök efter att ligga inom rekomenderat WOT varvtal.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...