Mickechristel 0 Postad 6 Maj , 2013 Hejsan. Köpte båt i höstas/vintras som jag har på trailer.Tidigare år med andra båtar har jag haft båtplats men med denna båt tänkte jag sjösätta vid användning. Problemet är att jag förmodligen oftast kommer att åka ut själv då barnen flyttat hemifrån och frun är måttligt intresserad:)Hur funkar det att dra upp båten själv,det är ingen stor båt,ca 4,30 ht.Den ramp jag mest kommer att använda ligger rätt öppet,ofta med vind från sidan. Någon med erfarenhet av detta,går det?Tänkte ta med sonen ut nästa gång han är hemma så han får vara med om det inte skulle funka. /Micke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kossor 938 Postad 6 Maj , 2013 Det funkar alldeles utmätkt att göra det själv, har haft en hardtopp 555 som vi använde på det viset. Se till att trailern inte hamnar för djupt utan du får styrning för fören på kölrullen spänn åt sen är det bara rulla upp båten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mickechristel 0 Postad 6 Maj , 2013 Tack för tipset med att inte köra ner trailern för mycket. Det låter enkelt,men jag får väl se.Det är väl som med allt annat,övning ger färdighet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 7 Maj , 2013 Hade en rätt stor och tung båt, 21fot, med drev, tog upp själv... Det är som du säger, blåser det från sidan får man gå ut och börja om? Men din båt är så lätt att du kanske kan gå i vattnet och justera läget? I vart fall funkade det här för mig; En lagom tamp förberedd ovanför vinschen och längd till knap på fördäck. I med trailer, dra åt handbromsen och ner i båten, förtöjd nära. Om du kommer rätt på trailer så lämnar jag växel i så båten stod still. Gå fram, haka i tamp. Gå bak, stäng ner motor, hissa upp motor max. Gå ner i fören, säkra upp med winchbandet, dra åt till en gjord markering. Gå iland, dra upp båt, säkra med mer tamp/spännband. Åk hem. Sista moment är att spola av... Inte båten utan trailern! Båten rostar ej! Men ok, spola av båten också då... Klart. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
monark-670 10 Postad 9 Maj , 2013 Min gör det självmetod. Förutsätter brygga invid rampen. 1600 kg båt. Edit: insåg nu att det var sjösättning du frågade om, och jag beskrev upptagning nedan, men det är samma procedur i omvänd ordning. 1. fäster en sammanhängande lina från akterknap till förknap med många extra meter på. 2. kör fram båten och lägger den vid rampbryggan. 3. backar ner trailern, bakersta kölrullen precis ovan vattenytan. 4. Med tampen styr jag båten från bryggan. Dra i akterändan = svänger vä, förändan hö. 5. När fören ligger mot kölrullen håller jag spänn på tampen medan jag förflyttar mig från bryggan till vinschen. Där fäster jag tampen spänd så att båten hålls kvar i kölrullen och ligger rakt. Det här de extra tampmetrarna kommer till användning, de ska räcka ända fram till vinchen. 6. Med stöd av den spända tampen går jag på trailern och tar med mig vinschbandet och fäster det. 7. Åter till vinschen och börjar veva. Här är enda krånglet att hålla rätt på tampen som nu börjar slacka. Och ett jävla vevande tills man är genomsvettig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Faderullan 716 Postad 9 Maj , 2013 Brukar dra upp min 4,5 meters på föjande sätt. - Drar ut vinschlinan så att den nästan räcker till kölrullen längst ut och lämnar den att ligga längs trailern över kölrullarna. - Sätter i spärren på vinschen så linan inte löper ut. - Backar ner trailern så att kölrullen längst ut är nätt och jämnt i vattnet. - Kör båten mot trailern. - Går fram och hakar i vinschlinan och håller den spänd medan jag går i land längs trailern. - Vinschar upp. - Spänner fast båten ordentligt, ler belåtet och åker hem. Om det är möjligt brukar jag undvika att backa så långt att trailerns hjulnav hamnar i vattnet. Det lyckas bara på vissa ramper men man slipper byta rostiga hjullager i onödan på det viset. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser