RogerU 0 Postad 13 Februari , 2005 Jag har en Yanmar 2QM20-79, i min motorbåt. För bindelsen mellan motor och propelleraxel, är en Scarta-knut, förmodligen lika gammal. När min motor går på tomgång eller vid vissa varvtal, transporteras vibrationer vidare. Ändras varvtalet uppstår inga synliga vibrationer. Nu undrar jag om motorkuddarna är slut och om det skulle bli bättre om man bytte dom. Eller är det så att motorn behöver justeras. Jag har samtidigt hört att man inte skall riva i en diselmotor om den går bra. Eller kan det vara något annat fel?! Hur märker man att motorkuddarna börjar ta slut och det är dax att byta? Tips o råd mottages tacksamt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
laand 1 Postad 13 Februari , 2005 Hej När motorkuddarna är slut (som de är på min motor) är de stenhårda. Mvh Laand Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tias 0 Postad 13 Februari , 2005 Är dom så gamla så är det inte fel att byta dom. Du kan se om dom är spruckna. När du byter dom se till att du får rätt hårdhet. olika fram och bak. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Björn Postad 14 Februari , 2005 Kolla att du inte har några glapp i drivlinan mellan motor och propeller. Har du glapp någostans brukar det märkas tydligast vid låga varvtal/belastningar. Om du alltid haft problemet kan det vara att drivlinan har kritiska varval där du får vibrationer. (Kopplingen mellan motor och backslag kan vara en bov vid vibrationer.) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
skibbe 0 Postad 13 Mars , 2007 Hej på er, Bra tråd det här och intressant. Jag har en TAMD 71B motor med MG 507A backslag som lever f...n (malande stenkross blandad med vatten) vid både fram och back på tomgång (korrekt tomgång). Vid endast något lite mer varv så blir allt lungt och normalt. genomföringen är en Vetus havsvattenkyld och trådtätad historia. Allt från 1990. Kuddarna ser och känns ok och axlar och propellrar var på service i fjol och ditsatta korrekt vad jag vet (gjorde inte den delen själv, tyvärr). Vad tror ni om flexibel gummikoppling mellan axel och backslag? Någon som har erfarenhet av att ha bytt/satt dit en sådan för att slippa ojudet? Hilsen Skibbe Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sveno 0 Postad 14 Mars , 2007 Hi Skrev en del om vibrationsproblem och hur dessa fixades till på www.fendern.se under Projekt motorbyte på albin232 Tror nog inte att du har problem med motor eller scatraknut. Låter snarare som motorkuddar/motorbädden. Även om Yanmarn i sig inte är någon tyst och vibrationsfri maskin går det säkert att få det mycket bättre. Resonansproblem är ofta ett resultat av resonansförstärkning vid vissa varvtal (resonansen ökar mångfaldigt inom ett visst varvtalsområde) och motorkuddarnas egenfrekvens och isolationsegenskaper förmår inte ta bort resonansen Motorns varvtal/60 är ett område som alltid måste undvikas. Nya motorkuddar i gummi har oftast en egenfrekvens om ca 10-15hz=600-900v/min dvs mitt i tomgångsvarvtalet. Motorkuddarnas egenfrekvens ska väljas så att den ligger klar under tomgångsvarvtalet. Gamla motorkuddar i gummi hårdnar med tiden och egenfrekvensen ökar= ger vibrationsproblem. Boten för dej är sannolikt nya friska och mjuka gummikuddar eller ännu helre dämpade helmetallisolatorer (tyvärr dyrare). Sen får du njuta av tystnaden om du bara har en vettig ljudisolering för luftburna oljud från motorn Tal med Aquamer i Uppsala dom är kunniga och har båda typerna av isolatorer Hade Sveno Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser