Gå till innehåll
söndag 09 februari 2025
RogerU

Motorkuddar

Rekommendera Poster

Jag har en Yanmar 2QM20-79, i min motorbåt. För bindelsen mellan motor och propelleraxel, är en Scarta-knut, förmodligen lika gammal. När min motor går på tomgång eller vid vissa varvtal, transporteras vibrationer vidare. Ändras varvtalet uppstår inga synliga vibrationer. Nu undrar jag om motorkuddarna är slut och om det skulle bli bättre om man bytte dom. Eller är det så att motorn behöver justeras. Jag har samtidigt hört att man inte skall riva i en diselmotor om den går bra. Eller kan det vara något annat fel?! Hur märker man att motorkuddarna börjar ta slut och det är dax att byta? Tips o råd mottages tacksamt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej När motorkuddarna är slut (som de är på min motor) är de stenhårda. Mvh Laand

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är dom så gamla så är det inte fel att byta dom. Du kan se om dom är spruckna. När du byter dom se till att du får rätt hårdhet. olika fram och bak.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Björn

Kolla att du inte har några glapp i drivlinan mellan motor och propeller. Har du glapp någostans brukar det märkas tydligast vid låga varvtal/belastningar. Om du alltid haft problemet kan det vara att drivlinan har kritiska varval där du får vibrationer. (Kopplingen mellan motor och backslag kan vara en bov vid vibrationer.)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej på er,

Bra tråd det här och intressant.

Jag har en TAMD 71B motor med MG 507A backslag som lever f...n (malande stenkross blandad med vatten) vid både fram och back på tomgång (korrekt tomgång). Vid endast något lite mer varv så blir allt lungt och normalt. genomföringen är en Vetus havsvattenkyld och trådtätad historia. Allt från 1990.

Kuddarna ser och känns ok och axlar och propellrar var på service i fjol och ditsatta korrekt vad jag vet (gjorde inte den delen själv, tyvärr).

Vad tror ni om flexibel gummikoppling mellan axel och backslag? Någon som har erfarenhet av att ha bytt/satt dit en sådan för att slippa ojudet?

Hilsen

Skibbe

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hi

Skrev en del om vibrationsproblem och hur dessa fixades till på www.fendern.se under Projekt motorbyte på albin232

Tror nog inte att du har problem med motor eller scatraknut. Låter snarare som motorkuddar/motorbädden. Även om Yanmarn i sig inte är någon tyst och vibrationsfri maskin går det säkert att få det mycket bättre.

Resonansproblem är ofta ett resultat av resonansförstärkning vid vissa varvtal (resonansen ökar mångfaldigt inom ett visst varvtalsområde) och motorkuddarnas egenfrekvens och isolationsegenskaper förmår inte ta bort resonansen

Motorns varvtal/60 är ett område som alltid måste undvikas. Nya motorkuddar i gummi har oftast en egenfrekvens om ca 10-15hz=600-900v/min dvs mitt i tomgångsvarvtalet. Motorkuddarnas egenfrekvens ska väljas så att den ligger klar under tomgångsvarvtalet. Gamla motorkuddar i gummi hårdnar med tiden och egenfrekvensen ökar= ger vibrationsproblem.

Boten för dej är sannolikt nya friska och mjuka gummikuddar eller ännu helre dämpade helmetallisolatorer (tyvärr dyrare). Sen får du njuta av tystnaden om du bara har en vettig ljudisolering för luftburna oljud från motorn

Tal med Aquamer i Uppsala dom är kunniga och har båda typerna av isolatorer

Hade

Sveno  

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...