sandstroeem 0 Postad 6 Maj , 2013 Hej! Jag har ett problem med avlufningen från tanken i min snipa. Problemet som jag upptäckte nu när jag skruvade ner panelerna är att avluftningsröret är böjt neråt, sedan upp igen och vänder ner i tanken. Detta innebär att vatten kommer in genom avluftningsventilen och samlas i vattenlåset i slangen. Det medför att det blir stock i slangen och ingen luft kan passera. Jag har ingen möjlighet att vrida slangen uppåt från avluftningsventilen sett, utan måste gå nedåt. Finns det avluftningsventiler som är vattentäta men ändå släpper igenom luft? Eventuellt någon ventil som dränerar om det samlas vätska i slangen? Hur har ni löst detta? Mvh Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 552 Postad 6 Maj , 2013 Finns det inte plats att dra upp slangen där de svarta kablarna till vänster går upp? Annars kan du dra slangen ovanför luftintaget, så att det blir en lång uppförsbacke. Då får du förstås vrida avluftningsventilen uppåt så mycket det går. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sandstroeem 0 Postad 6 Maj , 2013 Hej och tack för svar! På denna bild syns det att det sitter en panel uppåt efter inbuktningen, det är därför det ej är möjligt att dra slangen just där. Jag skulle i och för sig dra slangen som du säger, snett uppåt. Men frågan är om det räcker i alla fall... I annat fall får jag kanske dra avluftningen ovanför ruffen eller eventuellt i aktern. Däcket är inte jättelångt från vattenlinjen och dessa snipor har en tendens att gunga lite vid högre sjö och då dränks avluftningsventilen av stänk emellanåt. Finns det vattentäta avluftningsventiler? Patentidé? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hasse_O 28 Postad 6 Maj , 2013 Jag tror du kan korta av slangslingan och lägga den i båge uppåt. så att den rinner nedåt sista biten mot skrovgenomföringen. Bifogar en bid på hur det ser ut på min båt. Luftningen till bränsletanken röd markering. Den andra urluftningen är till septitanken Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MartinX 42 Postad 6 Maj , 2013 Skaffa en avluftningsventil som går rakt in och dra slangen uppåt när den kommer utanför hindret ovanför. Jag tycker många tankavluftningar man ser är helt felkonstruerade bland annat din där anslutningen pekar nedåt vilket gör att minsta lilla vatten som kommer in i ventilen rinner in i slangen, du gör defenitivt rätt i att åtgärda detta, byt också till en riktig bränsletålig slang i stället för plastslangen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 7 Maj , 2013 Det är ju en bra vattenfälla du har där. Det kan passa med en kran längst ner på slangen som du dränerar nån gång om året. Inget egenvärde med vatten i dieseltanken. Sen har du ett bra tips för andra som tycker om att slippa vatten i tanken. Vill du stöka till det lite extra kan du ordna avtappningen på lägsta punkten med ett t-rör med slangstump och strax ovanför en kran du kan stänga till avluftningen helt t.ex vintertid så blir det ingen kondens. Kräver att oringen i tanklocket är ok. Använder själv varianten för läckletning i dieseltillförseln, blåser i övertryck för luftning av motorn på våren och tankar automatiskt under gång. Det här med vattenfällan var en ny grej att ta till sig onekligen. Tack för tipset. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 7 Maj , 2013 Såna vattentäta avluftningsventiler är redan uppfunna. Finns som tillbehör i rörsystem t.ex i värmesystemet i hus. Fungerar visst som Goretex. Släpper ut luften men inte vätska. Dock inte i den mängd som tankningen kräver. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MartinX 42 Postad 7 Maj , 2013 Forgus31 du tycker inte det är att krångla till det i onödan att sätta dit en kran och hålla på och tömma? Det finns nog med underhållspunkter på båten utan att introducera en till. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sandstroeem 0 Postad 7 Maj , 2013 Tack för alla svar. Jag tror jag kan dra slangen uppåt, om jag köper en rak ventil och på så vis göra en böj (vattenlås reverse) för att sedan gå ned i tanken igen. Men, om jag ändå måste köpa en ny ventil, vad tror ni om denna? http://www.byggplast-batprylar.se/Article.aspx?ArticleNo=4668 Någon som har erfarenhet? Kan det fungera? Edit: Kan man lita på att vattenlåset fungerar? Mvh Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MartinX 42 Postad 7 Maj , 2013 Den där ventilen är bättre än det du har men vattenlåshöjden är bara centimetrar, om man kan dra slangen uppåt flera decimeter får man större marginal mot vatteninträngning. På min båt hade jag gott om plats och drog slangen ända upp under relingskanten så långt det gick vilket gör att vattnet måste tryckas 25cm uppför slangen om det skall kunna rinna in i tanken. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sandstroeem 0 Postad 7 Maj , 2013 Det är själva relingen som är inbuktningen på bild. Jag tror jag kan dra upp slangen mot instrumentbrädan sett, alltså mot vänster. För att kunna göra detta på ett bra sätt måste jag ändå byta ut ventilen till en rak modell för att sedan gå snett upp mot vänster. Sedan tänker jag man kunde montera en böj, t.ex den här: http://www.bataccenten.se/db/db.pl?k1=&artnr=010675&template_file=db_vara.html EDIT: Länken fungerade inte, men finns på båtaccenten för 95:- Om den då luftas vid skruven pluggar man den bara. Denna böj för att förhindra veck i slangen. Tankar/idéer? Mvh Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sandstroeem 0 Postad 7 Maj , 2013 Bild på svängen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 7 Maj , 2013 Nu har jag redan de två kranarna på luftslangen. Dessa monterades efter att matarpumpen inte sög fram diesel förrän en av oss blåst in lite övertryck i tanken via tanklocket. Kranarna gav bra sidoeffekter med enklare luftning på våren mm. Att det skulle bli betungande att släppa ut vatten som samlas i slangen kan ju diskuteras men bäst förstås att inget vatten kan rinna den vägen om luftinloppet kan läggas lägre än tanken. Oftast ligger tanken lägre än luftintaget och då är vattenlåset med kran att föredra framför vatten i tanken. Borde räcka med en dränering per säsong. De som inte har slingan/vattenlåset vilket är de flesta får vattnet i tanken. Det inbegriper mig och mängden vatten är i vårt fall endast ett par cl per säsong. Beror väl mest på hur inloppet ser ut. Det ska inte kunna regna in i slangen men kan skvätta eller sjöa in vid sjögång. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sandstroeem 0 Postad 29 Juni , 2013 Tack för alla svar. Jag köpte lite kopplingar och drog upp slangarna för att förhindra att vatten åker ned i tanken. Bifogar bild på hur det blev.http://postimg.org/image/gcspi06u1/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser