RitPer 0 Postad 6 Maj , 2013 Hej! Frågan har säkerligen ställts innan men har inte hittat något när jag sökt. Köpte mig förra säsongen en trissjolle utrustad med trämast. Nu när jag ska rusta den för kommande säsong undrar jag hur jag ska ta hand om min mast. Masten är i gott skick men på sina ställen har lacken släppt eller skavts bort. Tanken var att jag skulle lacka den. Hur gör jag? Kan ingenting om detta och känner att jag behöver hjälp. Tobias Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
richardk 6 Postad 6 Maj , 2013 Beroende på skicket på fernissan där den sitter: Om övrig fernissa verkar hyfsad (utan krakeleringar eller blåsor, skrapa bort fernissa som verkar hålla på att släppa, slipa sen ner lackkanter runt fläckar med bart trä och också trät (120-180 papper), matta ner övrig fernissa (180 papper). Torka bort det värsta slipdammet, ta sen en trasa med rödsprit och torka bort resten av dammet. Bättra med fernissa på renskrapade fläckar, (förstalagret utspätt kanske 30-40% med lacknafta eller terpentin, bygg ett nytt fernissaskikt med kanske tre-fyra lager på dessa fläckar (låt torka nån dag eller två mellan lagren) . Låt torka några dar, slipa av nya fernissan lite lätt, torka av, fernissa hela masten. låt torka, slipa lätt med 240 paper, avtorkning igen, lägg ett slutlager med nytt lager fernissa över hela masten, klart! (kommer inte ihåg hur likrännan ser ut på trämast för trissjolle men om likrännan är i masten och inte utanpåliggande skena, se till att du inte dräller massa fernissa i rännans kanter, kan bli kärvt att få upp seglet då..) - Några dagars trevligt kvällspyssel att få stil på masten igen! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
RitPer 0 Postad 7 Maj , 2013 Tack så mycket! Det var precis vad jag behövde veta. Har några funderingar: Behöver jag våtslipa någonting eller är det bara att slipa rätt upp och ned? Båtfernissa antar jag att jag kan inhandla var som men finns det någon risk att det kan skära sig med gammal fernissa? Likrännan är en del av masten och den kärvar redan nu så där behöver jag nog slipa upp lite. /Tobias Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
makke_the_muss 27 Postad 7 Maj , 2013 Nästan all av ovan skrift är våtslipning. Det är nog bara första varvet när man tar bort gammal fernissa osv som kan göras vilket som. På en mast måste det vara enkomponentsfernissa för att inte spricka så du kan använda valfri. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
richardk 6 Postad 8 Maj , 2013 För alla renskrapade fläckar är det defintivt torrslipning som gäller, skulle torrslipa gammal, sittande fernissa också. När du lagt de första 3-4 lagren av ny fernissa på fläckar och när du lagt första lagret fernissa på gammal fernissa kan du ta fram våtslipapper och gå på med det inför kommande fernissalager, du måste vara säker på att masten har tillräckligt mycket fernissa på sig för att inte suga åt sig vatten innan du börjar våtslipa. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
richardk 6 Postad 8 Maj , 2013 Och när det gäller fernissaval, skulle välja en klassisk fernissa som Internationals Schooner. Har du mer bråttom kan det funka med en polyuretanfernissa också (som te x Internationals Compass). Den senare är snabbare att jobba med, torkar snabbare och går snabbare att bygga skikt med. Båda varianterna är enkomponentsfernissor som fungerar bra ovanpå vad som än sitter där sen tidigare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
RitPer 0 Postad 9 Maj , 2013 Ok! Tack för tipsen! Ska kolla upp detta. Någon tipsade mig om att använda linolja på de trärena delarna först. Är detta vedertaget? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
richardk 6 Postad 9 Maj , 2013 På master brukar man inte avända linolja, linolja anses minska elasticteten i träet. ( fast tror inte det är av nån jättebetydelse, känner du för att grunda med linolja på renskrapade fläckar funkar det säkert också bra). Själv skulle jag hoppa över linoljan och börja med en utspädd oljebaserad fernissa. ( en oljebaserad fernissa blir mjukare och följsammare än en polyuretanfernissa, passar bra på master som kan få lite slag från linor och annat. Fast polyuretanvarianten kommer funka den också) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
makke_the_muss 27 Postad 10 Maj , 2013 Jo linolja har man bara för att minska rörelserna i träet genom att eliminera vatten inträngning. På en mast har du ändock rörelserna i själva masten så linoljan blir verkningslös i stort (lite skyddar den förståss men...) så stelnar linolja och masten blir styvare och håller sämre. Dock tror jag inte det har så stor betydelse men jag skulle skippa linoljan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
RitPer 0 Postad 10 Maj , 2013 Ok, jag skippar linoljan. Hur gör man enklast när man våtslipar? Ytterligare något jag aldrig gjort. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 187 Postad 10 Maj , 2013 Ta en spray-duschflaska med vatten (en enkel, typ blomspruta) och spruta en fin dimma på masten. Slipa sedan med våtslippapper. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser