thest 0 Postad 13 Februari , 2005 Hei, Er det noen som har erfaring med disse kokeapparatene, jeg funderer på å bytte ut min gamle gasskomfyr til 3000 og eventuelt også 6200. Hvordan er varme utbyttet for disse sammenlignet med gass? Er de lette å regulere, etc etc? MVH Tore Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ahlgren 0 Postad 14 Februari , 2005 Jag har en Origo med kombispis 220V/rödsprit i min båt sedan två år tillbaka. Jag tycker det fungerar mycket bra på rödsprit. Lätt att regulera värmen och förbrukningen är liten. Det är lettsamt då man ej behöver byta flaska etc. Dag Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sitell 0 Postad 14 Februari , 2005 Origo 3000 (som går på etanol/metanol) är bra genom att vara ett mycket driftsäkert system. Risken för olyckor är liten. Som alltid finns det även nackdelar: * Använder man endast etanol (rödsprit) får man sot under kastrullerna (kan avhjälpas med metanol och/eller vatten) * Det är ofta lite blaskigt att fylla på bränsle. * Bränsle måste fyllas på efter några dagar med långkok. * Det osar ganska rejält då man eldar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst thest Postad 16 Februari , 2005 Takker for gode råd! MVH Tore Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Forgus 31 Postad 16 Februari , 2005 Bra spörsmål. Som jag ser det finns det ingen bra spis - det vill säga bra på alla vis. Därför får man kompromissa. Jag har haft spritkök och irriterats av denatureringsmedlet som sätts till för att man inte ska dricka upp bränslet. Den som ska ut i världen ska nog ha ett fotogenkök har jag läst. Svårt att få gas till spisen och sprit är heller inte alltid lätt. En gång när vi var ute och campade med spritkök och fick slut på rödpriten kom expediten med en flaska rödvin (Frankrike) när jag försökte få dom att förstå att jag skulle ha rödsprit för att koka mat. I England hade man inte hört talas om spritkök. Det var gasol som gällde. Nu har det ju kommit ett nytt motorbränsle, E85 som är billigt - knappa 8 kr litern. Kanske tips för en spistillverkare. Jag tycker det är dyrt med gasol till spisen och spriten är väl också ganska kostsam. Fotogenkök som jag också haft har lämnat svarta spår i rufftaket och känns inte riktigt säkert heller när det flammar upp. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser