stensino 34 Postad 6 Maj , 2013 Jag avser att måla epoxy-färg på min båt. Problemet är att den inte är helt torr (mätt med Tramex Skipper). En teori är att båten torkar inåt istället (det är råplast och ej topcoat inuti) och att det därför är OK i fall båten inte är helt torr. Finns det någon som vet något kring detta? Jag är tacksam för snabbt svar. I fall båten skall torka kommer jag inte sjösätta i år, så tyvärr blir hela säsongen förstörd då. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Consensus 5 Postad 7 Maj , 2013 Det är svårt att veta vad du menar med helt torr. Har du en Tramex så kan du ju provmåla på ett parti där fuktmätaren ger utslag. Det är som sagt inte alltid fukt som ger utslag på en Tramex, utan metall, inre förstärkningar, mm kan också ge utslag. Rent krasst så biter lösningsmedelsbunden epoxi bättre än lösningsmedelsfri, så en bra metod är att gör första strykningen med lösningsmedelsbunden epoxi av typ Hempel Light Primer, och resten med lösningsmedelsfri. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
s59746 88 Postad 7 Maj , 2013 Enligt vad jag fått höra av folk som kan epoxi är detta helt fel! Epoxi skall övermålas inom vissa tider för att det nya lagret skall fästa ordentligt i det gamla. Lösningsmedel måste dunsta bort och lägger man lösningsmedelsfri över sådan med lösningsmedel så kan inte lösningsmedlet dunsta bort som det skall och skiktet blir inte så tätt som det skall. Dessutom är det lite korkat då den lösningsmedelsbaserade kan målas när inte temperaturförhållandena är perfekta till motsats mot den utan lösningsmedel. Så de yttersta lagren är bättre att ha lösningsmedelsbaserade när man behöver bättra på. Så enligt de epoxiråd jag fått så är tvärtom som gäller med epoxi! Som vanligt när det gäller målning är underarbetet det viktiga och epoxi kräver ganska grov yta för att fästa bra. Att det sedan är torrt under är ju ett måste, tyvärr så är ju fuktmätare notoriskt opålitliga. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Consensus 5 Postad 9 Maj , 2013 Lösningsmedlet har avdunstat långt innan övermålningsintervallet har passerat. Jag har egen erfarenhet av att lösningsmedelsfri epoxi kräver ett perfekt underarbete, rent, torrt, och silkesvantesrent. Lösningsmedelsbunden epoxi är en problemlösare för att få denna perfekta grund för den lösningsmedelsfria epoxin. Det är ett praktiskt råd från verkligheten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ballad_kopian 6 Postad 15 Maj , 2013 6 lager lösning medelsbaserad epoxi motsvar typ 2lager ren epoxi Ren epoxi är ju luktfri oxå. När lösningsmedelt skall dunsta lämnar det små krater i lagret därav krävsmer lager Men det gäller att passa tider för att få lagrena att gifta srj med varann Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser