JohnnyH 0 Postad 6 Maj , 2013 Tjena! I år är första året som jag skall masta själv, innan har alltid pappa hjälpt till så nu ska jag ta mastoskulden. Har ni några användbara tips att ge? Tack på förhand! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Phillip 0 Postad 6 Maj , 2013 Ta det bara lugnt och stressa inte. Tänk före du handlar. Försök minnas så gott du kan hur ni gjort tidgare. Ta med dig en vän som kan hålla och sikta in masten medan du styr kranen. Medans han står och håller masten i läge går du runt och fäster vanten. Satt i samma läge som du i fredags, min vanliga påmastnings-vän hade ej möjlighet. Så min svåger som aldrig gjort det tidigare ställde upp. Gick igenom de olika stegen med honom innan vi drog igång. Gick utan problem! Lycka till! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Phillip 0 Postad 6 Maj , 2013 Kan tillägga att min mast står på däcket och är 10m lång Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 6 Maj , 2013 Lite allmänt tjöt om riggtrim http://thallatha.blogspot.se/2010/04/mast-riggtrim-hos-sxk.html Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 6 Maj , 2013 Välkommen till forumet. Tråkigt att din pappa inte längre kan hjälpa dig!? Men efter 30+ år med min gamla Amigo23:a så har jag naturligtvis samlat massor av erfarenheter och tips om just denna båttyp - som enligt din sjöbod frågan gäller? (Haha, för en gångs skull vet jag vad jag pratar om, vet knappt var jag skall börja beskriva Amigo23:ans egenheter. [Din förmodligen guld-gula mast är en Seldénare med 8,3 meters längd, dess förstag kan beroende på årsmodell vara infäst 90- eller 140 cm ifrån masttoppen. Bommen har nog rullrev-funktion, vilket är kass jämfört med bindrev eftersom seglets form deformeras och kicktaljans fäste dessutom blir oanvändbart. Den inplastade järnkölvikten anges till 800 kg - men är förmodligen bara 650 och den högre siffran förutsätter tydligen extra blyvikter, tror på dessa siffror för min blyviktslösa båt är grundgående vek på gott&ont. Rodrets pålitlighet excellent, biter snällt förutsägbart nära nog oavsett båtens krängvinkel, förmågan att ligga bi för bräckta segel utmärkt ... blablabla ]Nå, mitt grundtips får bli att FÄSTA UNDERVANTEN I DE FÖRLIGA RÖSTJÄRNEN (vars placering eventuellt kan vara vinklade så att det motsatta antyds, bildens korsade sidostag vid sidoperspektivet är definitivt fel oavsett årsmodell! De skall alltså vara parallella sedda ur sidoperspektiv. Går kort sagt inte att spänna upp riggen ordentligt när undervanten enligt bilden drar orimligt akterut, vid kraftig revning börjar mastfoten i.s.f. skruva på sig enligt egen erfarenhet.) Har du maststötta eller annars bra stöttning underifrån i kajutan bäst att fråga, amigo23an såldes som halvfabrikat och att ansätta riggen till rätt anspänning kräver god stöttning för att inte kajuttaket skall börja slafsa. Ett andra tips kan vara att fästa vantskruvarna - rättvända - i mastens vajerstag inför mastresning, och att gärna placera små tvättsvampar i röstjärnens öglor för att undvika krökta vantskruvar. (Det senare rådet troligtvis obegripligt men jag kan utveckla orsaken ifall du vill). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JohnnyH 0 Postad 7 Maj , 2013 Jag tackar och bockar för de fenomenala tipsen! Det skall nog gå bra! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser