Gå till innehåll
fredag 27 december 2024
davidlobster

Rost på powertilten

Rekommendera Poster

Hej, har upptäckt att det finns en del rost på rowertrimmet/titen där ojlan och pumpen är. Är jag den enda som har drabbatsav detta?

Motorn är från -07 eller så, vi är den första ägaren och den köptes från ett företag som blev uppköpt av ett företag som senare gick i kånken, så att reklamera blir väl inte del lättaste. Kontakta försäkringsbolaget, eller ska man bara slipa bort all rost och sen måla på med sådan färg som man har på kölen när man målar den första gången (då den är helt ren från färg)? 

Tips, idéer och erfarenheter uppskattas stort!

post-10023665-1394237487,7199_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har samma problem på min. har slipat och målat men det återkommer. Nu kör jag på till den lägger av.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är väl ett rätt vanligt fel, antar att de är en Mercury det där. Att reklamera en motor från 2007 är ju bara att glömma och att ett försäkringsbolag skulle åta sig att stå för förslitningsskador kan du också glömma, försäkringsbolag går in om en skada uppkommer till följd av att du skulle gå på grund eller blir påkörd eller liknande.

På min Yamaha behandlade jag med Biltemas rostätare som stoppar vidare rostangrepp, därefter penslade jag på hammarlack och de har hållt bra.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Okej tack för svaret; Visst är det en Mercury. [Förstår dock inte varför jag skulle behöva kolla själv om tråden hade uppdaterats(vilket den hade).]

Men enligt min kunnige far den bästa lösningen att slipa bort all rost, sedan på med den där färgen som man har på kölen (när den är fri från allt som heter rost), ska hänga av motorn på onsdag em hade jag tänkt, får fortsätta med det då.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Men du hänger inte av hela motorn för att måla tilten antar jag?

Du menar att måla med bottenfärg? Kan inte svara på hur det funkar men bottenfärg har man ju för att inte få beväxning såsom havstulpaner och alger. Vet inte om det direkt stoppar vidare korrosionsangrepp. Tanken med rostätare är ju att stoppa rostprocessen, med bottenfärgen stänger du kanske bara inne rosten som fortsätter.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo, jag ska hänga av motorn för att komma åt överallt där det är rost. 

Nej det är inte bottenfärg, är någon som man målar på kölen när den är fri från allt som heter rost och färg(pappa vet), typ någon sort primer eller något i den stilen som stoppar rost (om det finns minsta lilla rostfläck så släpper färgen på nolltid) så det är därför som jag ska hänga av motorn (har allt sånt hemma; den får hänga i yttergaragets tak).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Alla Mercury ser ut så där. Det räcker med att gå runt i en båthall och kolla. Min förra båt var bestyckad med en Mercury Optimax och där hade rosten börjat härja redan efter första säsongen...

Sedan tror jag inte att det gör så mycket, lär hålla länge ändå men snyggt är det inte!

mvh Jonas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Men rost är ju porsöst, så när det börjat rosta fortsätter det bara tills dess att inget finns kvar, om man inte stoppar det förstås.

Hur länge höll din Murkla?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Motorn var en -07:a och jag bytte båt 2011 så jag har inte koll på dess fortsatta leverne.. Upplevde dock att det mest var ytrost.

Nu har jag en Yamaha 115hk -11. Ingen rost än så länge.

/Jonas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

det är därför yamaha är dyrare i inköp ;)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Min Yamma 50 -00 hade exakt samma problem för några år sedan. Rosten kom fram under ett lock och detta lock gick inte att demontera. Slipade och målade enligt konstens alla regler men den kom alltid tillbaka och efter ett par år var det bara att byta pumpen. Och den var inte billig!!!

Så, kanske inte Yamaha är så mycket bättre alla gånger?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej, vi hängde inte av motorn bara för att måla tilten; lossade motorn och lossade allt runt tilten och arbetade ganska många timmar innan första lagret färg åkte på. Nu till helgen har jag tänkt stryka på med Hammerite så att det blir ett bättre resultat. Så här långt hade jag kommit i söndags kväll.

post-10023665-1394237501,2665_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har en Mercury 115hk från 2003, rostig men funkar hur bra som helst! Bara köra på så länge det funkar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...