BonnieT 0 Postad 6 Maj , 2013 I ett infall av plötslig och okuvlig handlingskraft köpte vi igår en automatisk länspump med nivåvakt (http://www.biltema.se/sv/Bat/Pump/Lanspump/Lanspump-med-inbyggd-nivavakt-25970/) till vår Shipman 28. Djupare tankar och förkunskap saknas, trots detta kom jag och delägarn överens om att ”jag löser det här”. Till saken hör att jag aldrig ens sett en dylik monterad. När jag läser trådar här på forumet har jag svårt att visualisera. 1. Montage: Vi tänkte ha den i kölsvinet. När jag läser äldre trådar förstår jag det som att andra har satt fast sina på lösa plattor som går att flytta. På den här pumpen går det hyfsat enkelt att ta isär själva pumpen från sildelen och förslaget är att sildelen skruvas fast i botten. Jag ser ingen jättestor fördel - går det inte bara att lägga hela pumpen längst ner i kölsvinet när man vill att den ska jobba, dvs när man lämnar båten? 2. Avflöde: Båten ligger redan i sjön och nya genomföringar kan vi inte göra. Verkar förresten riskabelt med tanke på risken för baksug, som tycks ha sänkt åtskilliga båtar. Skulle man kunna ha en slang som ligger nere i kölsvinet vid färd och sen när man lämnar båten lägger man upp den i diskhon/sittbrunnen - som är självlänsad? Då får man ju handlänspumpa när man är på plats, men det kan man ju leva med. Eller finns det nåt smidigt sätt att koppla ihop med avflödet till nån befintlig genomföring? Över eller under vattenlinjen isåfall? 3. El: Våra batterier sitter för närvarande i en lite avskild del av kölsvinet. Ska man koppla in apparaten direkt på ett batteri eller är det bättre att gå via strömbrytaren? Tacksam för alla synpunkter! Och gärna bilder. Hälsningar från båtnovis. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Vilse 12 Postad 6 Maj , 2013 Råkar att själv ha en Shipman. 1. Min pump låter jag ligga lös, slangen är anpassad så att suget ligger stilla mot botten och det är ju rätt smalt där nere. Lätt att lyfta upp och rensa silen. 2.Jag drog en separat slang för den elekriska pumpen längs med den manuella pumpens slang. På mitt exemplar är den dragen från kölsvinet upp till dinettstuven och vidare vid sidan om motorn akteröver till manuella pumpen. Efter fått baksug med den manuella har jag flytta utkastet till aktern (original är att utkastet ligger under vattenytan) och slangen går upp inunder däcket innan det går ner till genomföringen i aktern. Utkastet hamnar under vattenytan vid motorgång men det är ingen fara. 3. Jag har en omkopplare som alltid är på autoläget på elcentralen. Den har tre lägen, auto-av-on. Pumpen är ansluten via säkring och går inte via huvudbrytaren utan direkt. När jag går i hamn tömmer jag dricksvattentanken i kölsvinet och gå då kontroll att nivåvakten fungerar. En gång funderade det inte och jag fick pumpa i ut vattnet i on-läget. Fick byta ut pumpen på garantin och men var lite betänksam att en 800kr pump av känt märke fallerare inom två år... Du ser hur jag satt utkasten i aktern. Tycker det är bra att kunna se att den elekriska fungerar med bra tryck då det inte hörs när silen behöver rensas. Montaget utkastet kan du göra när båten ligger i sjön genom att borra från styven. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Vilse 12 Postad 6 Maj , 2013 .... så här ter det sig invändigt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 6 Maj , 2013 Är det den här pumpen? http://www.biltema.se/sv/Bat/Pump/Lanspump/Lanspump-med-inbyggd-nivavakt-25970/ Jag har ganska stor erfarenhet av automatiska länspumpar, Både possitiva och negativa. Nån gång på 1990-talet hade min dränkbara länspump med en lös nivåvakt brunnit. Gick in till Bosse Hermansson, Hunnebo båtinredning för att köpa en ny. Han rekomenderade en Rule 500 med inbyggd automatik. På den pumpen hade han aldrig fått några reklamationer. Pumpen startar på tid - var tredje minut - och stannar om det inte finns nåt vatten. Hade den typen av pump i många år och det fungerade utmärkt. När jag köpte en öppen bohusjulle satte jag i en sån pump i båten och ett 75 Ah batteri. Efter någar år tog jag hem min stora båt från Stockholm och fick en annan plats för min julle. På den ny platsen fanns det ingen ström för laddning och jag kom mig aldrig för att ta hem batteriet för laddning. Fram på hösten, tog jag i alla fall hem batteriet för att ladda och för skojs skull mätte jag spänningen. Det visade sig att batteriet bara var urladdat till hälften efter att pumpen hållit båten läns i tre månader. Det är ju en öppen båt vi talar om och en normalregning svensk sommar. Den stora båten jag haft i Stockholm några år hade jag sålt och köpt en någpt mindre. I den båten fanns bara en länspump utan automatik som styrdes av en manuell strömbrytare. När jag skulle lämna båten i Stockholm nån månad utan tillsyn, monterade jag en Rule 500. Jag bor i Kungshamn på västkusten och hade ungefär 50 mil, enkel väg, till Stockholm. Utloppet kopplade jag på avloppet från gasolbrunnen som mynnade ut i vattenlinjen. Det var snabbt och enkelt och jag hade inte gasol, så utloppet var över Våren därpå blev omständigheterna såna att jag seglade hem båten. Att utloppet låg i vattenlinjen hade jag inte en tanke på. På väg över yttre Bråviken på väg med motor mot Arkesund, gick plötsligt motorn ner i varv. Då jag var på väg in mellan skären med vinden stick i stäv, lossade jag genuan och skulle precis rulla ut den när jag kastade en blick ner i båten och såg att det var vatten över durkarna. För att göra en lång historia kort, så hade pumpen startat och pumpat ur en skvätt vatten och sen hade det blivit baksug i pumpledningen, som ganska snabbt tog in en ofantlig mängd vatten. Det hela fixade sig. Det påstås att den bästa länspumpen är en rädd man med en spann Detta fick till följd att jag flyttade upp utloppen för länspumparna så högt det gick i aktern. Ett par år senare drabbades jag av ischias när jag var ute och seglade. Låg några dar i Hönö hamn och skulle låta båten ligga kvar och lifta med en kompis hem. Det sista jag gjorde innan vi åkte var att stänga kranen till kylvattnet till motorn. Den fanns under samma durk som pumpen. Pumpen gick när jag stängde kranen. Tänkte inte så mycket på det. När jag kom tillbaka en vecka senare gick pumpen fortfarande. När jag kände på pumpledningen var vattnet så varmt att jag nästan inte kunde ta på slangen. Pumpen hade gått hela tiden. Hur länge vet jag inte. Jag hör dåligt och utan hörapparat (som jag aldrig har på när jag seglar själv) hör jag inte pumpen under luckor och heltäckningsmatta. Min fru kan dock inte sova om pumpen satartar var tredje minut - så är hon med får jag stänga av pumpen. Det var den pumpen som gått kontant under en tid som jag monterade i min Bohusjulle och den fungerar fortfarande. Däremot fick jag problem med en ny Rule 500 där tidstyrningen ballade ur. Som ersättning blev det en Whale Supersub 650 smart länspump http://www.utemera.se/Whale-Supersub-650-smart-lanspump_1yr8sws.html 1. Jag har alltid haft mina automatiska länspumpar stående lösa i Kölskrapet (kölsvin är nått helt annat) slangen brukar va så styv så att det brukar inte va nåt problem. Att skruva i botten skulle jag aldrig göra - man kan allt få problem ändå, och den står i kölslrapet hela tiden. 2. Nu för tiden sätter jag alltid mina utlopp högt upp på aktern så att den aldrig kan komma under vattenytan. Ett bottengenomföring som sitter 30 cm över vattenlinjen eller lägre skall ha avstängningskran. Därför sätter jag utloppen ca 50 cm upp eller kanske tom högre. På min nuvarande båt har jag två automatiska pumpar på samma utlopp. Jag har två separata utrymmen där det kan bli vatten. Har satt en backventil för varje pump där ledningarna går ihop, så att den ena pumpen inte fyller det andra utrymmet. Man avråder visserligen för backventil på en del pumpar, med det har hitills fungerat fint. Ett litet aber Två av de tre backventilerna jag köpte läckte i backriktningen. Det var lite rester från gjutningen som inte tagits bort. Efter att jag skruvat isär, tagit bort plastresterna och skruvat ihop igen fungerade de utan anmärkning. 3. En automatisk länspump skall kopplas direkt på batteriet över en säkring och alltid före huvudströmbrytaren, Jag har en liten säkringspanel med 8 säkringar, som är kopplad direkt på förbrukningsbatteriet. 2 säkringar för länspumparna 2 säkringar för var sin solcellsregulator 1 säkring för batteriladdaren 1 säkring för värmaren 1 säkring för indikatorlampan till strömbrytaren för att köra fläkten i värmaren. Det var enklast att koppa så. Man är ju lat. Lycka till med ditt projekt och seglande. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 6 Maj , 2013 Jag satte utloppet från pumpen på akterspegeln. Men det visade sig att det hamnade under vattenytan vid motorgång. Vattnet rann bakvägen tills det blev tillräckligt mycket så att pumpen startade igen. För att lösa det akuta problemet satte jag in en backventil men på vintern flyttade jag upp avloppet väl ovan vattenytan men backventilen är kvar. Men backventiler är luriga, lite skräp och de fungerar inte. Drar man upp slangen i en båge så måste den ha en avluftning så det inte blir hävert. Jag har en bockad plåt som håller pumpen på plats. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 6 Maj , 2013 Som bhemac bör man dra upp slangen i en svanhals och borra ett litet hål på toppen (2 mm kanske) Det är inte kul när båten börjar vattenfyllas. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Vilse 12 Postad 6 Maj , 2013 Får några år sedan låg jag i Hammarbyslussen, och när gasten gick förut för att ta emot såg jag till min fasa att trädurken flöt..... panik! Såg en bild framför mig med en rigg som stack upp mitt i slussen under högsäsong... pumpade läns med en manuella och eftersom batterierna varit under vatten var det lite nervöst om dieseln skulle starta... Nu gick det bra. Gick för motor ut till Saltjön och satte segel. Inte fann jag någon läckage.... På morgonen bestämde jag mig att göra en grundlig undersökning och fann att evakueringskranen under Yanmar YS läckte, Motmuttern var lös och det droppande.... Drog åt denna så var det fixat. Efter att analyserat händelseförloppet har alltså droppandet skett under motorgång och det tog säkert åtskilliga timmar att fylla dryg hundra liter som rymms. Efter detta monterade jag in den elekriska pumpen, en Rule 750. Jag velade länge om det skulle vara sensor som känner motstånd eller flottör. Jag var lite orolig för ljudet. Att sedan flottörfunktionen gick sönder gav en tankeställare. Men i och med att jag tappar ut vattnet i färskvattentanken får jag en test att funktionen är ok regelbundet. Vad är din erfarenhet, sensor eller flottör? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Vilse 12 Postad 6 Maj , 2013 Har man slangen i en rejäl böj under däck och vattnet runnit ut kan det inte bli baksug, ett borrat hål skadar nog inte heller. Den gången jag fick baksug med utkastet under vattnet, berodde på ett en skruv satt sig i gummiflärpen.. ja, backventiler är inte att lita på alltid. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 6 Maj , 2013 Har man slangen i en rejäl böj under däck och vattnet runnit ut kan det inte bli baksug Jo, om pumpen går och utloppet är under vattenytan blir det hävert, det var det som hände mig. Ett hål bryter häverten men då ska det ju helst inte rinna ur hålet …. Det enda säkra är att ha utloppet så högt att det aldrig hamnar under vattenytan. Förra sommaren testade jag att köra en 230V dränkbar pump via invertern. Det fungerade bra och kunde snabbt tömma en halvdränkt jolle. Är man pessimistiskt lagd så hittar man säkert ett ställe att stuva en sådan ombord. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 6 Maj , 2013 bhemac skrev; Är man pessimistiskt lagd så hittar man säkert ett ställe att stuva en sådan ombord. Fast man måste väl inte va speciellt pessimistiskt laggd för att hitta en plats för en 230 volts dränkbar länspump ombord. När jag satt ein en ny motor för styvy ett år sen blev jag tvungen att göra en smärre justering av inreddet. Tidigare hade funnits ett oanvändbart utrymme som dessutom inte gick att komma åt. Nu när kah hade nere en stor del av inredningen, satte jag ett skott som avgränsade utrymmet och sågade upp en lucka i botten på stuvutrymmet unde sittbänken och vips hade jag fått ett extra stuvutrymme, där jag har sånt som kan va bra att ha, men som är oömt och som man inte behöver för jämnan. Slangar av olika dimentioner tex. Där skulle jag nog kunna få plats med min dränkbarar 230 volts länspump, som jag har för att tina is vid behov. Ovanpå, i det ordinarie stuvutrymmet har jag plastvbackar med verktyg och material. Tidigare satt det ett utdragbart sjökortsfack under bordet i dinetten. När jag ändrade på inredningen, var jag tvungen att flytta benet på bordet en aning och jag var tvungen att ta bort sjökortsfacket, som fick sin nya placering högst upp i stuvfacket. Först ett uppfällbart sjökortsfack me sjökort över ett avsevärt område. Under det verkytyg och material som går att fixa det mesta med och under det en massa bra att ha grejer. Skulle den dränkbara länspumpen inte få plats finns det ett liknande oåtkommligt utrymme under andra sittbänken i dinetten. Det är bara att såga upp en lucka och sätta dit ett skott. Aluminiumlister som skall hålla luckan har jag redan klara. De ligger i stuvutrymmet för bra att ha saker. Denna tråden fick mig att tänka på - så fruktansvärt många smådetaljer det finns på en båt. Bara frågan om länspumpar i olika vinklingar är ju nästan en vetenskap för sig. Det finns ju nästan hur många varianter och vinklingar som helst och fel som man kan gör. Vi har ju bara skummat av en del. Tur att man är så gammal och hållt på med båtar så länge att man vuxit in i många av problemställningarna. Det är ju så många nya detaljer som dyker upp hela tiden och tabbar man gör för att man inte har en aning trotts att man varit med länge. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BonnieT 0 Postad 6 Maj , 2013 Tack hörni! Nu sitter jag på båten och tittar på möjligheterna. Stuvfacket under dinetten verkar som en vettig lösning om vi kopplar till en befintlig skrovgenomföring, dock ej övertygad om att det är det vi ska. Idén att ha pumpen lös och lägga ner den vid behov (och då hala fram slangen till vasken eller sittbrunnen) känns ganska lockande fortfarande. Pumpen behövs väl framförallt när man lämnar båten? Då blir det enkelt att ta undan den på vintern också, så den inte fryser sönder. Nån som provat det? Nu ska jag titta på elcentralen. Spännande utmaning det här! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Vilse 12 Postad 6 Maj , 2013 1. Hur går din din slang till den manuella pumpen på din Shipman och var sitter utkastet? Antar att du har det under vattenlinjen. Den gången jag fick baksug pga att en skruv spärrat pumpen fick jag stänga kranen på utkastet. Även om jag hade haft den elektriska pumpen iinstallerad skulle den inte klara att hålla emot vattenmassorna, vattnet steg oroväckande fort eftersom det är rejäla dimensioner på den manuella pumpen. 2. Jag tycker den elektriska pumpen skall vara stationär (iallafall på sikt) och ha en egen slang och utkast. Två skilda pumpsystem är säkrast och den elekriska bör alltid vara aktiv vare sig om man är ombord eller ej. Kranar kan brista och slangar läcka även om ni är ombord och seglar i hårt väder... Är samtliga ventiler bytta? Min-78 hade original och två gick inte att stänga.... Hoppas din har underhållits bättre. 3. På vintern lossar jag slangklämman och tar bort Gladpacken över skarven på elkabeln och tar hem pumpen. Går på ett ögonblick! Bifogar bild på manella och elektriska länspumpslangarna Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BonnieT 0 Postad 8 Maj , 2013 Hoppsan! En del av genomföringskranarna är verkligen betänkligt rostiga. Jag hade inte ens tänkt på möjligheten att dom inte skulle funka. När det gäller den manuella blir jag plötslig osäker när jag tittar på mina skisser, men den måste som du säger mynna ut nedanför vattenlinjen. Ett stort handtag längst bak i sittbrunnen, så den gör iallafall en böj en bit ovanför vattenlinjen. Som du påpekar är ju den dimensionen mycket större än slangen till den automatiska, så lösningen på sikt blir säkert att borra i skrovet. Vilken gladpack menar du? I bruksanvisningen till vår pump står att man ska använda krympslang till anslutningarna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Vilse 12 Postad 8 Maj , 2013 Hej Vilken gladpack menar du? I bruksanvisningen till vår pump står att man ska använda krympslang till anslutningarna. Var otydlig. Eftersom min kabelskarv hamnar i kölen och jag tar hem pumpen över vintern är det svårt att skära upp krympslangen utan att skada kabeln. Så jag brukar lite Gladpack efter en dos rostskyddssprej som är lättare att dra av. Men i år skall jag löda en förlängning och försluta med krympslang så att skarven hamnar i stuven. Inte bra att riskera spänningsfall på länspumpen.. På bilden ser du den vita sugslangen som kommer från kölen och den blå tryckslangen som går i en båge tillsammans med elpumpen och avgasutsläppet ner till utkasten i aktern. Innan jag satte in den blå gick en kort slang ner till utloppet som fanns under BB bänk en bit under vattenlinjen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser