-PLM- 84 Postad 6 Maj , 2013 Verkar finnas dubbla budskap vad gäller övermålning med hård färg på mjuk. Är det någon som har erfarenhet? Funkar det om man primear först efter att ha skrubbat och spolat av skrovet? Eller bör jag bättra på med nytt lager mjuk färg om jag inte orkar skrapa bort den gamla färgen? Båten är en Ryds 510MC med toppfart ca 30knop, marchfart 20knop. Tar gärna emot tips som den relativt nyblivne båtägare jag är. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 205 Postad 6 Maj , 2013 Försök tar reda på vilken fär get är som sitter. Sedan går du in i tillverkarens övermålningstabeller och kollar, Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 6 Maj , 2013 Snabbast; lägg ett nytt lager mjuk färg. Om du vill att den hårda färgen ska sitta kvar; skrapa/blästra och slipa bort den gamla mjuka. Ev lägg på ett lager primer till och sedan den hårda färgen. Jag vet inte någon kombination som fungerar med mjuk färg sittande under hård. Det är liksom så mjuk färg fungerar; den släpper allteftersom. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
patflemming 30 Postad 8 Maj , 2013 Det här med hård bottenfärg på mjuk engagerar mig också. Efter en helg med handslipande (har fortfarande duktigt med mjuk färg kvar) så vill jag gärna tro att det ska gå att måla över med den hårda fartygsfärg som jag på hemliga vägar kommit över. Har provmålat på några ställen där jag både slipat bort gammal mjuk färg och på några ställen där den mjuka satt kvar. Idagsläget sitter den hårda färgen lika hårt på samtliga provställen, men det är klart då har ju inte båten lagts i vattnet än. För tillfället så tänker jag varannan dag att jag ska slipa bort allt för att nästa dag tänka att nu får det vara bra, nu målar jag över botten som den är. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 476 Postad 3 November , 2013 paltflemming, hur gick det med färgen. Funkade det med hård ovanpå mjuk? Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
patflemming 30 Postad 3 November , 2013 Hej mackey. Jo, vill nog påstå att det blev ganska bra. Nu slipade jag iofs ner ganska mkt av den gamla mjuka färgen men långt ifrån allt. På något ställe släppte färgen men det var snarare på de ställen där jag epoxigrundat lite extra varpå jag sen målade hård botten färg direkt på epoxin. På det stora hela är jag mkt nöjd men man ska veta att jag la ner ganska många timmar på slip trots allt. Säkert 4-5 arbetsdagar. Med vänlig hälsning, pat Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sauna 2 Postad 6 November , 2013 Det tycker jag med, man vill ju inte ha en sittande get i båten ;P (kunde inte låta bli när tillfället serverades) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser