Gå till innehåll
onsdag 29 januari 2025
Humor

Yahama 100Hk Fyrtakt dör vid hastigt gaspådrag

Rekommendera Poster

Hej alla!

Läst här ett bra tag men detta blir mitt första inlägg!

Har en Buster XXL med en Yamaha 100Hk 4-takt (förgasarversion) med standardpropeller.

Problemet som uppstår är att om man gasar på snabbt från tomgång till full gas så dör motorn. Om man kommer över ca 2200 varv per minut innan man drar på fullt så funkar det men inte annars.

Är medveten om att 4-taktare inte är lika accellerationssnabba som en 2-takt men ville testa. Hade ingen bakom på wakeboard elelr så utan det var bara båtens egenvikt som var lätt lastad med 2 personer i båten.

Kanske är så att motorn är för klen för båten helt enkelt eller har ni några andra tankar?

Tack på förhand!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kan vara acc-pumpen som är trasig. Jag vet inget om din specifika motor, men en fyrtaktare brukar ha en acc-pump inbyggd i förgasar-en/na. När den inte fungerar så brukar motorerna bete sig som du beskriver.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det sitter en membranblåsa på nedersta knasaren som med hjälp av luft blåser upp extra soppa ur alla förgasarna vid kraftiga gaspådrag. Det funkar via nämnda menbranpump, lite slangar, kanaler o backventiler. Har tyvärr inte pillat med nåt strulande sånt här system så har inga handfasta tips men allt ska ju såklart va helt, rent o sitta på plats. Det behöver iofs inte va just accfunktionen som strular även om den är klart misstänkt. Dränerade du förgasarna inför vintervilan och/eller körde genom nån bränslestabilisator..?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ohoj!

Inte jättestor koll med en acc är alltså en del som genererar extra soppa när det behövs?

Vet faktiskt inte om det var någon bränslestabilisator innan vinterförvaringen då jag nyligen köpte den... hur ser ACC:n ut? är det en som en vakumbränslepump innan förgasarna eller? Skulle det hjälpa att tömma tankarna och trycka i ny soppa med bränslestabilisator?

Tack o bock

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ingen dränering av förgasarna vad jag vet heller...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är det inte ett jättestort problem utan du kan använda båten utan problem, eller du har reklamationsrätt som går förlorad om du inte anmäler det nu, skulle jag nog vänta och se någon månad och använda båten som du tänkt dig. Du skrev ju att om jag varvar lungt upp och kommer över ca 2000 varv så beter sig motorn hellt normalt och då menar du väl också att du når toppvarv som ligger inom rekomenderat varvtal. Min erfarenhet är att det är sällan man går från tomgång till fullgas direkt, utan oftast drar man på till 2-2500 varv innan börjar köra upp i plan. Använder du båten och väntar ett tag kanske det löser sig själv när du får färsk bränsle och använder grejorna. Jag lever efter devisen att man inte skall börja skruva i grejor som fungerar, även om det inte gör det fullt ut just nu. Stör det dig mycket, skall du naturligtsvis börja skruva på förgasarna

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har liknande fenomen på min 50:a från -00 och den har alltid varit sån.

Lite knepigt när man ska dra upp nån på vattenskidor men det brukar bli bättre när den har bllivit helt varm. Först testade jag att skruva upp tomgången något, den stod alldeles för lågt, men det hjälpte bara lite.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har ju exact samma motor, vilken jag fö e ganska nöjd med. Men har haft det problemet du beskriver med de sista 5-6 åren. Egentligen inte så stort problem om man känner till det och drar upp den till 2000-2500 rpm innan man drar på.

Eftersom jag har lite annat strul med den motorn skall jag även titta på detta med acc pumpen.

Hittar jag nåt avgörande som åtgärdar problemet skall jag höra av mig. Som du beskriver det, så låter det som om det vore identiskt problem

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...